به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی صبح امروز-در محل کارخانه واگنسازی شهر تهران با محوریت حوزه حمل و نقل پس از تحویل و رونمایی از ۶ رام قطار اورهال شده گفت: بزرگترین مشکل تهران ترافیک و سپس آلودگی هواست و پس از آن مردم از بد مسکنی و بی مسکنی ناراضی هستند.
او با بیان اینکه امروز سهم حمل و نقل عمومی ۳۴ درصد است و ما بقی ترددها توسط خودروی شخصی است، گفت: ما در الگوهای مختلف حمل و نقلی دچار فرسودگی، کمبود ناوگان و فاصله معناداری از وضع مطلوب هستیم. در حوزه حمل و نقل هزینه را سرمایه گذاری میدانیم و امیدواریم بتوانیم شرایط را تغییر دهیم و هدف گذاری ما این است که در پایان دوره ششم مدیریت شهری ۷۰ درصد در حمل و نقل عمومی و ۳۰ درصد در بخش خودروهای شخصی، جابجایی مردم را شاهد باشیم.
شهردار تهران گفت: تلاش ما برای کاهش سفر، افزایش خدمت است تا بتوانیم شرایط خود را از ۳۴ درصد سهم حمل و نقل عمومی در سفرهای درون شهری به ۷۰ درصد برسانیم. همچنین بخش سوم سیاستهای ما برقی سازی و رفتن در مسیری است که حمل و نقل عمومی برقی داشته باشیم؛ بنابراین سیاست اول کاهش تقاضای سفر از طریق مناسب سازی، سیاست دوم افزایش ارائه خدمات از ۳۴ به ۷۰ درصد و سیاست سوم برقی سازی حمل و نقل عمومی است تا بتوانیم از طریق این سه گام ترافیک شهر و آلودگی هوا را کاهش دهیم.
افتتاح ۱۳ ایستگاه مترو تا پایان سال
زاکانی با اشاره به اینکه در هر بخشی یک برنامه ریزی دقیق داریم که نخستین مورد آن توسعه سریع مترو و تکمیل ناوگان مورد نیاز است، گفت:۷ خط مترو را تحویل گرفتیم که در این ۷ خط ۲۵۳ کیلومتر خطوط به اضافه حدود ۱۴۰ ایستگاه تحویل ما شد. اولویت را به ۷ خط موجود دادیم، اما تهران ۱۱ خط طراحی شده دارد که ۷ خط آن که شروع شده هم تکمیل نشده است. مطالعات نشان می دهد که اگر ۷ خط تکمیل شود ۶۰ درصد مطلوبیت استفاده از مترو افزایش پیدا میکند.
زاکانی اظهار کرد: ۲۲ ماه و یک روز از خدمتگزاری ما در شهرداری می گذرد و توفیق داریم که ۱۴ کیلومتر خطوط مترو و ۱۰ ایستگاه را افزایش دادیم. امسال نیز ۲۲ کیلومتر خط متروی جدید داریم و خطوط ۴ و ۶ و ۷ را کامل میکنیم. ۱۳ ایستگاه دیگر نیز امسال افتتاح می کنیم که البته یک مورد آن افتتاح شده است.
راهاندازی خط پرند به طول ۲۰ کیلومتر
شهردار تهران بیان کرد: علاوه بر این امسال خط پرند در حومه نیز به طول ۲۰ کیلومتر افتتاح می شود. از ۲۷۰ کیلومتر خط مترو، ۲۲ کیلومتر در داخل و ۲۰ کیلومتر در خارج به آن اضافه می شود، به اضافه ۱۳ ایستگاه که یک مورد آن افتتاح شده است و امسال پایان این ۷ خط را اعلام می کنیم .
زاکانی همچنین تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم ۶.۵ کیلومتر در جنوب خط ۶ و ۱۱ کیلومتر در خط چهار و ادامه خط دو را به سمت ترمینال شرق شروع کنیم و زمان کار را هم زمان حداکثر دو ساله دیده ایم.
خط ۹ مترو ۲ طبقه احداث میشود
او با تأکید بر اینکه امسال هفت خط تکمیل می شود، اظهار کرد: خطوط الحاقی نیز ظرف دو سال خاتمه خواهیم داد و در کنار آن چهار خط جدید خواهیم داشت که بخشی از حفاری تونل خط ۱۰ تا یک ماه آینده آغاز می شود. در بخشی دیگر تفاهم نامه خط ۹ را هفته آینده منعقد خواهیم کرد که این خط یک خط دو طبقه است و علاوه بر آن خط ۸ و ۱۱ را سال آینده آغاز خواهیم کرد.
زاکانی درباره اورهال واگن DC گفت: غیر از خط پنج که لوکوموتیو دارد و دو طبقه است، در خطوط شهری ۱۲۹ واگن AC و ۴۲ رام قطار AC داریم که در گذشته دو رام از این واگنها بازسازی شده بود اما تا امروز این نحوه از بازسازی که اینگونه ارتقاء پیدا کند، به هیچ عنوان صورت نگرفته بود. افتخار داریم برای اولین بار یک رام قطار DC پلاس بازسازی شده و ارتقاء یافته را تحویل می دهیم. دو رام نیز در مسیر ارتقاء و بازسازی است و شاهد این هستیم که ۶ رام قطاری که وعده بازسازی آن را داده بودیم، وارد مدار قرار می گیرد. ۲۳ رام دیگر نیز تا پایان سال وارد جریان خدمت خواهند شد.
او با اشاره به اینکه خرید هر رام قطار ۳۵۰ میلیارد تومان ارزش دارد اما رقم اورهال ۴۰ میلیارد تومان به میزان یک نهم است، توضیح داد: کنار این مسیر که یک مسیر سه ساله است، مقرر شده کلیه رامهای نیازمند به بازسازی را ارتقاء دهیم و دو اتفاق دیگر را نیز دنبال کردیم. مصوبه ای در سال ۱۳۹۵ داشتیم که بنا بود ۶۳۰ دستگاه واگن برای تهران در نظر گرفته شود که از همان سال مانده بوده و توفیق پیدا کردیم در سال قبل با سازمان مدیریت تفاهم نامه و توافق نامه تنظیم کنیم و امروز تعهدات کاملاً و به شکل صد درصد انجام شده و ۱۵ درصد پیش پرداخت برای کشور خارجی تسهیلات ارائه داده و در یک بازه حداکثر دو ماهه به حساب شرکت خارجی واریز خواهد شد. امیدواریم بتوانیم این ۶۳۰ دستگاه را با ۱۶۰واگن دیگر که در مجموع به ۷۹۰ واگن می رسد، داشته باشیم. موضوع دانش فنی و تولید و گسترش فناوری را نیز در داخل کشور دنبال خواهیم کرد.
هزینه اورهال قطارها حدود یک نهم خرید آنهاست
شهردار تهران با توضیح اینکه خرید هر رام قطار ۳۵۰ میلیارد تومان ارزش دارد اما رقم اورهال ۴۰ میلیارد تومان به میزان تقریبا یک نهم است، افزود: کنار این مسیر که یک مسیر سه ساله است، مقرر شده کلیه رامهای نیازمند به بازسازی را ارتقاء دهیم و دو اتفاق دیگر را نیز دنبال کردیم. مصوبه ای در سال ۱۳۹۵ داشتیم که بنا بود ۶۳۰ دستگاه واگن برای تهران در نظر گرفته شود که از همان سال مانده بوده و توانستیم در سال قبل با سازمان مدیریت تفاهم نامه و توافق نامه تنظیم کنیم و امروز تعهدات کاملاً و به شکل صد درصد انجام شده و ۱۵ درصد پیش پرداخت برای کشور خارجی تسهیلات ارائه داده و در یک بازه حداکثر دو ماهه به حساب شرکت خارجی واریز خواهد شد. امیدواریم بتوانیم این ۶۳۰ دستگاه را با ۱۶۰واگن دیگر که در مجموع به ۷۹۰ واگن می رسد، داشته باشیم. موضوع دانش فنی و تولید و گسترش فناوری را نیز در داخل کشور دنبال خواهیم کرد.
۴۰۰ دستگاه اتوبوس تا مهر ماه به تهران اضافه میشود
شهردار پایتخت در ادامه این نشست با بیان اینکه تغییر الگوهای بهره مندی از خطوط بی آر تی نکته دوم فعالیت هاست، اظهار کرد: به دنبال این هستیم کاستیها از طریق هوشمند سازی در این بخش کاهش یابد. نکته سوم این است که ۵۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده اساسی را وارد ناوگان خواهیم کرد. امروز بالغ بر ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس داریم و امیدواریم بتوانیم ۵۰۰ دستگاه دیگر اضافه کنیم. ۴۰۰ دستگاه ملکی شهرداری و ۱۰۰ دستگاه بخش خصوصی است که با این تعداد به سه هزار دستگاه تا مهر ماه می رسد. قرارداد ۲ هزار دستگاه اتوبوس نیز منعقد شده و بالغ بر هزار و ۲۵۰ دستگاه امسال تحویل داده خواهد شد.
افزایش حدود هزار اتوبوس طی ۲۲ ماه از عمر مدیریت شهری اخیر تهران
وی با بیان اینکه با اسنا برای ۵۰۰ دستگاه، عقاب ۱۰۰ دستگاه، سبلان ۵۰۰ دستگاه مینی بوس و عماد خودرو ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی قرارداد بسته ایم، یادآور شد: در حال رایزنی برای انعقاد قراردادهای جدید هستیم که غیر از تعهدات وزارت کشور است. ما ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس بر اساس اسناد بالادستی نیاز داریم که هزار و ۸۶۰ دستگاه تحویل گرفته ایم و امروز دو هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس داریم. تا پایان امسال ۱۲۶۰ دستگاه نوسازی و ۵۰۰ دستگاه بازسازی می کنیم و با هزار و ۷۶۰ دستگاه خطوط ما متحول خواهد شد.
زاکانی از تغییر مهندسی خطوط خبر داد و افزود: تراموا را نیز از طریق شورا و مسیر خاص خود دنبال می کنیم تا مردم در سال آینده از این الگو استفاده کنند. از سویی دیگر به دنبال برقی سازی وسایل حمل و نقل عمومی هستیم. پول ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه پرداخت شده اما با سایر مجموعه ها نیز وارد عمل شدیم به عنوان مثال با مپنا تأمین ۵۰۰ دستگاه را مطرح کرده ایم.
انعقاد تفاهم نامه برای خرید ۳۰ هزار ون
وی با بیان اینکه کار جدی دیگر ما این بود که بتوانیم در مسیر مترو، تراموا و اتوبوس شرایط را به سمتی ببریم که الگوی جدید دیگری داشته باشیم، گفت: با تفاهمی که با وزارت صمت داشتیم تفاهم نامه ۳۰ هزار ون را منعقد کردیم که برابر با نزدیک به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس است و شرایط این ون ها ارتقاء یافته است. با ایران خودرو دیزل نیز برای تأمین ۴۰۰ دستگاه اتوبوس واردمذاکره شده ایم که اگر وزارت کشور تأمین نکرد خودمان خریداری خواهیم کرد تا برای مهرماه به ناوگان اضافه شود.
وی با پرداختن به تولیدات داخل عنوان کرد: در این واگن سازی محصول جدیدی را می بینیم که ۱۱۳ دستگاه واگن تولید می کند که بدنه ۷ واگن را آماده می کنیم. امیدواریم از ارتباط بین واگن سازی، مپنا و جهاد دانشگاهی و بخش خصوصی این مسیر را برویم. ترک تشریفات آن را گرفتیم و امروز می توانید شروع این اقدام را ببینید که این یک افتخار ملی است .
زاکانی یادآور شد: در مترو امروز حدود ۲۷۰ کیلومتر خط داریم و ۱۵۰ ایستگاه، همچنین ۱۵۰۰ واگن داشتیم که از این تعداد ۲۸ دستگاه از رده خارج شده و دو سوم آن نیاز به بازسازی دارد. امروز بازسازی را در اولویت گذاشتیم البته علاوه بر بازسازی به دنبال ارتقا نیز هستیم.
طی ۲۲ماه اخیر به اندازه نصف کل ۱۴سال گذشته واگن بازسازی شده است
شهردار تهران تصریح کرد: از سال ۸۵ تا ۹۹ طی ۱۵ سال ۴۱۶ دستگاه واگن بازسازی شده بود، اما از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ و در این ۲۲ ماه ۲۵۱ واگن را بازسازی کردیم و بازسازی ۴۲ واگن در حال انجام است. به طوری که تا خرداد سال آینده ۴۲۸ واگن را بازسازی می کنیم و تحویل می دهیم.
وی گفت: سه رام قطار از رده خارج شده را نیز بازسازی و ارتقا می دهیم و وارد میدان کار و خدمت می کنیم. در حوزه اتوبوسرانی ۲۱۰ خط اتوبوس داریم که از این خطوط ۳۰ درصد آن ۷۰ درصد مسافران را جابجا می کنند، اولین نکته ما مهندسی خطوط بود. در طراحی ۹ خط بی آرتی داریم اما درواقع ۸ خط فعال داریم که البته نیاز به بازطراحی دارند، ۱۸۶۰ دستگاه اتوبوس را تحویل گرفتیم اما اتفاقاتی که رقمزدیم این بود ۳۶۰ دستگاه اتوبوس جدید اضافه کردیم که ۱۷۲ دستگاه از طریق کمک وزارت کشور تهیه شده و ما بقی را از ظرفیت شهرداری خریداری کردیم.
تبدیل خط یک بی ارتی به تراموا
زاکانی ادامه داد: در راستای برقی سازی، خط یک بی آرتی را به تراموا تبدیل می کنیم. تفاهم نامه آن را هفته بعد می بندیم که خط یک بی ارتی از ترمینال شرق تا آزادی تبدیل به تراموا شده تا الگویی جدید را در تهران داشته باشیم. برآورد ما این است که سالانه جابجایی ۵۵ میلیون مسافر را از طریق این خط داشته باشیم. تلاش می کنیم در ۱۸ ماه این خط را ایجاد کنیم.
شهردار تهران با اشاره به تقویت ناوگان معلولین، تصریح کرد: ۴۰ دستگاه ون نیز در حال خریداری است تا بتوانیم خدمات خوبی را به این قشر از شهروندان ارائه دهیم.
۵۵ درصد ساخت واگن ها داخلی سازی خواهد شد
زاکانی در پاسخ به پرسش دیگری با محوریت خودکفایی در نوسازی مترو یادآور شد: ما دانش فنی را در مجموعه اندوخته می کنیم و از سویی برای ۶۳۰ دستگاه واگن نیز بخش عمده ای از آن داخلی سازی خواهد شد. در نهایت ۵۵ درصد این واگن ها داخلی سازی خواهد شد اما ۱۱۳ واگن ملی که تعهد داده شده، تعهد ما بدنه، مپنا بوژی، بخش خصوصی ترمز و الحاقات است که ما بخش خود را آغاز کرده ایم که ۸۵ درصد آن بومی است و قطعاً و یقیناً ما از کشورهایی خواهیم بود که جشن خودکفایی را برگزار خواهیم کرد.
ورود متروباسها تا پایان سال به ناوگان حمل و نقل عمومی
وی در ادامه این نشست پاسخ پرسش دیگری در رابطه با خرید اتوبوس های متروباس و هدف از خرید این اتوبوس ها را داد و گفت: در حال خرید از تولیدکننده داخلی هستیم. در ترکیه این اتوبوس ها استفاده می شود. ما هزار دستگاه اتوبوس را امسال وارد خواهیم کرد و از سویی دیگر نیز تفاهم نامه متروباس را به تعداد ۱۰۰ دستگاه دنبال می کنیم که برای این بخش به ترکیه سفر کرده ایم. کارخانه ای در تبریز تولیدکننده این متروباس هایی است که در ترکیه مورد استفاده قرار می گیرد و چند دستگاه را پایان سال تحویل خواهند داد. این اتوبوس ها فوق العاده با کیفیت است و با توجه به بازدید تیم ما و جلسه بنده با تولیدکننده، به این نتیجه رسیدیم که کیفیت آن فوق العاده است. امیدواریم شاهد خدمت رسانی این نوع از الگوی حمل و نقلی باشیم. تمام این دستگاه ها نو و جدید است.
شهردار تهران در پاسخ به خبرنگار رادیو درخصوص خطوط مترو توضیح داد: خط ۶ و ۴ و ۲ الحاقیه داشته که اتمام آن ۲۴ ماه طول می کشد و آن چیزی که برآورد اولیه خطوط ۷ گانه بود تا پایان امسال به اتمام می رسد.
بازسازی خط یک متروی تهران
در ادامه مسعود درستی در خصوص تاثیر فرونشست زمین بر خطوط روباز مترو بیان کرد: خطوط روباز بعد از گذشت بیش از دو دهه نیاز به بازسازی دارند، همانطور که خط ۵ مترو بازسازی شد. امسال در برنامه مان بازسازی خط یک را داریم. طبیعتا در خطوط روباز این معضلات اتفاق می افتد اما هیچ نگرانی و دغدغه ای برای مسافران در حوزه ایمنی وجود ندارد.
شهردار پایتخت در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص گره های ترافیکی موجود در معابر اصلی تهران و راه حل های آن، گفت: بنده اعلام کردم که سه سیاست را دنبال می کنیم که در دسترس قرار دادن خدمات و هوشمندسازی را پیش بینی کرده ایم تا تقاضای سفر را کاهش دهیم. از سویی با افزایش ناوگان و ایجاد زمینه حمل و نقل هوشمند، در صددیم تا بهترین روش ارائه خدمات را داشته باشیم و آلودگی هوا را نیز کنترل کنیم.
وی تأکید کرد: در برنامه ای که بنده اعلام کردم به افقی خواهیم رسید که شهر تهران هیچ وقت چنین افقی را نداشته است. بالاترین تعداد اتوبوس های فعال به سال ۱۳۸۹ به تعداد چهار هزار و ۹۵۰ دستگاه برمی گردد که ما در حال عبور از بهترین شرایط اتوبوسرانی هستیم. این عبور همین امسال اتفاق خواهد افتاد. در سال آینده نیز کیفیت در ارائه خدمات تشدید خواهد شد و در این صورت اقبال عمومی افزایش خواهد یافت. امیدواریم با حمل و نقل ترکیبی، تهران را از این شرایط خارج کنیم.
زاکانی با تأکید بر اینکه در زمان شیوع کرونا حمل و نقل با افت روبه رو بود، تصریح کرد: به دنبال این هستیم کیفیت بالای ارائه خدمات به شهروندان را داشته باشیم و سهم خود را در کنترل ترافیک و آلودگی بپذیریم و حتی از قدرالسهم دیگران نیز استفاده کنیم تا خدمات خوبی ارائه دهیم.
چالش کولرهای اتوبوس
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره استفاده از کولر در ناوگان و بحث سرفاصله ها در خطوط مترو گفت: هیچ راهی جز تقویت ناوگان نداریم. در موضوع اتوبوس امسال هزار دستگاه افزایش داریم و ۵۰۰ دستگاه جدید است و وارد کار می شود و ۵۰۰ دستگاه را بازسازی می کنیم. در واگن، نوسازی امسال دست ما را نخواهد گرفت، بنابراین همین بازسازی و نوسازی امکانی را ایجاد می کند که در مترو سرفاصله ها را کمتر کنیم و در اتوبوس خدمت بهتری داشته باشیم.
شهردار تهران افزود: برای بحث کولر قاعده این است که باید برای رفاه مسافرین رانندگان از کولر استفاده کنند و بنده این موضوع را دنبال می کنم.