کار در منزل یا دورکاری گزینه‌ای جذاب برای کارآفرینان و کارکنان سنتی است. شما می‌توانید ساعات و زمان کار را خودتان تعیین کنید، هر لباسی را که با آن راحت هستید، بپوشید و طوری کار کنید که حداکثر بهره‌وری را از زمان و مهارت‌های خود داشته باشید.

همشهری آنلاین: بااین‌حال، کاردر منزل معایب و مخاطراتی نیز دارد که بسیاری از افراد بدون درنظرگرفتن آنها، به آن وارد می‌شوند. مثلاً چرت‌زدن وسط روز بسیار اغواکننده‌ است! اینجا ۱۲ روش برای ایجاد تمرکز و حفظ بهره‌وری جهت کار در منزل و البته لذت‌بردن از مزایای آن ارائه شده است. پس برای یافتن عادت‌های متناسب با کار در منزل، با ذهن باز عمل کنید.

۱. صادق باشید

آیا کار در منزل واقعاً گزینه‌ای مناسب برای شماست؟ آیا طرفدار تنبلی و حواس‌پرتی هستید  یا نیاز دارید تا دیگر افراد مشوق شما باشند؟ برای برخی افراد، کار حرفه‌ای در منزل مناسب نیست زیرا عادات شخصی و حرفه‌ای آنها، همچنین احتیاجات و خواسته‌های‌شان با کار انفرادی و بدون چارچوب سازمانی هم‌راستا نیست.

۲. فضای مشخصی را تعیین کنید

کار با لپ‌تاپ و کار روی مبل راحتی، در تختخواب یا در آشپزخانه بخشی از آزادی‌های کار در منزل است. اما گاهی اوقات زمانی که به صورت پراکنده کار می‌کنید، افکار شما، برگه‌ها، ایده‌ها و حتی میزان بهره‌وری شما نیز پراکنده می‌شود. شما می‌توانید به هر جایی از خانه که دل‌تان خواست حرکت کنید، اما بهتر است فضایی را در منزل خود تعیین کنید که فن‌آوری‌های مورد نیاز، فایل‌ها، ابزار و دیگر ملزومات کاری‌تان در آن مستقر باشد و بتوانید به راحتی و به سرعت به آنها دسترسی داشته باشید.  

۳. به زیبایی فضای کار توجه کنید

وقتی فضای کاری خود را تعیین کردید، با تصاویر مورد علاقه خود، آثار هنری و اسباب‌بازی‌ به آن کمی روح بدهید  یا با ابزارهای اداری موردنیازتان آن را به‌گونه‌ای طراحی کنید که تمایل کار در آن محیط را داشته باشید. این فضای کاری بخشی از زندگی شماست که در آن ساعات زیادی از روز را سپری می‌کنید پس این مکان را برای خود تبدیل به مکانی لذت‌بخش کنید.  

۴. برنامه‌کاری خود را جایی بچسبانید

زیبایی کار در منزل این است که آزادانه کنترل زمان کاری خود را در دست دارید. بااین‌حال، زمان‌هایی وجود دارد که همه‌ ما بالاترین میزان بهره‌وری و خلاقیت را در طول روز داریم، گاهی توان تایپ حتی یکی دو کلمه  یا برقراری چند تماس تلفنی را هم نداریم. بهترین زمان‌های کاری خود را پیدا کنید و در این اوقات به طور مداوم کار کنید.

۵. مرتب لباس بپوشید تا موفق باشید

مطمئناً بیرون آمدن از تختخواب با لباس‌خواب و به سراغ کامپیوتر رفتن بسیار عالی است و البته یکی از مزایای کار در منزل اما زمانی که شما به سر و وضع خود رسیدگی می‌کنید، حتی وقتی که فقط خودتان هستید و لپ‌تاپ‌تان، برای انجام کار مفید، پرانرژی‌تر و موفق‌تر خواهید بود. صورت خود را بشویید، دندان‌های‌تان را مسواک کنید و تقریباً طوری لباس بپوشید که انگار در دفتر هستید.  

۶. ساعت استراحت تعیین کنید

سخت کار کردن درتمام ساعات روز و شب، سلامت را به خطر می‌اندازد. باید از پشت کامپیوتر بلند شوید، ذهن خود را تازه کنید و برای کار مجدد خود را پرانرژی سازید. پس از هر ساعت کار، برای پیاده‌روی سریع، دراز و نشست  یا خوردن یک فنجان قهوه از محیط کارتان فاصله بگیرید.

۷. از خانه بیرون بروید

برای برقراری ارتباط با مردم و حفظ این ارتباطات باید از خانه خود خارج شوید. مردم از یکدیگر خرید می‌کنند، حال چه کارآفرین باشید، چه نویسنده یا در استخدام شخص دیگری، مشتریان شما مطمئناً در منزل با شما زندگی نمی‌کنند. از خانه خارج شوید و به مکان‌هایی بروید که مشتریان شما در آنها حضور دارند.

۸. روش‌های مختلف ارتباطی را بیاموزید

امروزه راه‌های ارتباطی متعددی وجود دارند مانند تماس‌های تلفنی، پیامک، پست الکترونیک، گوگل پلاس و دیگر شبکه‌های اجتماعی. چگونگی استفاده از روش‌های ارتباطی چندگانه را بیاموزید تا بتوانید با دیگران به گونه‌ای در ارتباط باشید که هم مناسب شما و هم باب‌میل آنها باشد.  

۹. یک تقویم درست کنید

آیا هنگامی که صبح‌ها از خواب برمی‌خیزید، می‌دانید که هر روز روی چه موضوعاتی باید تمرکز کنید؟ اگر پاسخ‌تان منفی است، زمان آن رسیده که تقویمی درست کنید و وظایف خود را در آن ثبت کنید. اگر نویسنده هستید، این تقویم می‌تواند تقویم ویراستاری باشد. اگر یک بازاریاب ‌آنلاین هستید، می‌تواند یک تقویم ایجاد محتوا  یا تقویم شبکه‌های اجتماعی باشد. اگر در استخدام کسی هستید، باید یک فهرست از کارها با ساختارها و اولویت‌های مربوط به کار باشد. واقعاً به آنچه در کسب و کار شما جاذب مشتری، پول و طرفداران بیشتر است، توجه داشته باشید؛ دراین‌صورت زمان خود را صرف تاکتیک‌های بی‌فایده نمی‌کنید.  

۱۰. همکاران و هم‌مسلکان خود را بیابید

با کسانی در ارتباط باشید که همکار و هم‌شغل شما هستند و این دوباره به معنای ترک منزل است. گروه‌های کارآفرین، دیدارها، کنفرانس‌ها و کارگاه‌های‌آموزشی بهترین مکان برای ملاقات و نرمش‌فکری با افراد هم‌فکر وهم‌عقیده است. این افراد آنچه را که شما برایش تلاش می‌کنید، در سطوح مختلف تجربه کرده و به دست آورده‌اند یا می‌توانند به رشد و پیشرفت شما کمک کنند.

۱۱. اولویت‌بندی‌های صحیح داشته باشید

چه در منزل کار کنید و چه در دفتر، می‌خواهید کمتر کار کنید و بیشتر به بازی بپردازید؟ سیستمی از اولویت‌ها خلق کنید که وظایفی را که بیشترین اثر را روی کسب و کار، مشتریان و همکاران شما دارد تعریف می‌کند. تمام موضوعاتی را که زمان‌بر هستند ولی هیچ ارزشی را به ارمغان نمی‌آورند، کنار بگذارید. تمامی وظایفی را که به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه انجام می‌دهید بنویسید. برای هر یک به دقت یادداشت کنید که چگونه این موارد به اعتبار و رشد مالی شما یا شرکت کمک می‌کنند. پس اگر کمکی نمی‌کنند، آنها را حذف کنید.

۱۲. انسان باشید

از پشت کامپیوترهای خود دور شوید! بله، دور شوید. باید برای خلق ارتباط بهتر و مؤثرتر با مشتریان، دوستان، خانواده، همکاران و طرفداران، خودتان را نشان دهید و حضور داشته باشید. برای خاطره‌انگیزکردن حضور فردی خود، در رویدادهای خیریه، فضاهای مشترک کاری، کنفرانس‌ها و رویدادهای شبکه‌سازی فعالانه حاضر شوید.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها