محمدرضا مهدوی بازیکن پیشین استقلال، پرسپولیس و سپاهان که سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی را نیز دارد، درباره وضعیت کنونی سرخابی‌ها و سایر تیم‌های حاضر در فصل آتی لیگ برتر فوتبال کشور، سخن گفت.

مهدوی درمورد شرایط لیگ برتر در فصل آینده به همشهری آنلاین گفت: «همیشه سورپرایزهای جالبی در لیگ برتر داریم و امسال هم این اتفاق افتاده است. یکی از این سورپرایزها نیز رسیدن جواد نکونام به هدفش یعنی سرمربیگری استقلال بود، اما نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده و چرا این شرایط نابه‌سامان برای تیم به وجود آمده است. نفرات مدنظر نکونام جذب نشده‌اند و بازیکنان دلخواهش مثل محبی و قائدی نیز قرارداد خود را تمدید نکرده‌اند. این یکی از معضلاتی است گه گریبانگیر استقلال شده است.»

وی افزود: «از آن طرف پرسپولیس را می‌بینیم که تقریبا نفرات مدنظر گل‌محمدی را جذب و نیازهایش را برطرف کرد. کارش را با اقتدار شروع کرده است و تمرینات پیش فصل خود را جلو می‌برد. سپاهان اردوی ترکیه را دارد و ضمن حفظ شاکله اصلی فصل گذشته‌اش، بازیکنان بسیار خوبی مثل شکاری، آل کثیر، رضایی، اسدی و پهلوان را جذب کرده است. سپاهان واقعا یک باشگاه حرفه‌ای است و هر وقت از حرفه‌ای‌گری در فوتبال ایران صحبت می‌کنیم، این باشگاه را اسم می‌بریم.»

کارشناس فوتبال کشورمان خاطرنشان کرد: «فولاد خوزستان و تراکتور نیز امسال تیم‌های خوبی بسته‌اند. گل‌گهر نیز تغییراتی داشته است. برای امیر قلعه‌نویی در تیم ملی آرزوی موفقیت دارم، اما جایش در لیگ برتر خالی است. برخی تیم‌های دیگر نیز اتفاقاتی را رقم زده‌اند ولی جالبی موضوع این است که هیچ وقت هیچ تحولی در لیگ ما دیده نمی‌شود. فقط تعداد محدودی از مربیان بین تیم‌های مختلف جا به جا می‌شوند.»

مهدوی ادامه داد: «به قول معروف مربیان اتوبوسی جابجا می‌شوند. برخی از آنها سال‌ها است که هیچ عنوانی نیاورده‌اند، بازیکنی نمی‌سازند، فقط تیم‌شان فراز و نشیب دارد، به تیم ملی بازیکن تحویل نمی‌دهند و سطح کیفیت کاری خودشان را ارتقا نمی‌دهند. با این وجود هر سال در لیگ برتر مربیگری می‌کنند. نسبت به سال گذشته فقط قلعه‌نویی و مطهری از لیگ خارج شده‌اند، اما همه هستند و رسول خطیبی نیز پس از یک دوره موفق در مدیریت مس سونگون، به لیگ برتر بازگشته است. البته او مدتی به خودش استراحت داد و ‌برخلاف خیلی‌ها کارنامه خوبی هم دارد. برای همه مربیان آرزوی موفقیت می‌کنم، اما این‌گونه اتفاق خاصی در فوتبال ما نمی‌افتد.»

وی درمورد شرایط خط دفاعی پرسپولیس با اضافه شدن حسین کنعانی‌زادگان، گفت: «پرسپولیس سال گذشته نیز با حضور و عملکرد خوب پورعلی‌گنجی و گولسیانی بهترین خط دفاعی را داشت. اطمینان دارم یحیی به تغییر سیستم فکر خواهد کرد، زیرا ۵ نفر از بهترین مدافعان ایران را در اختیار دارد. خدا را شکر شجاع خلیل‌زاده به تراکتور رفت (باخنده) در غیر این صورت هر دفاع وسطی در ایران بود، پرسپولیسی می‌شد! به نظر من پرسپولیس باید با ۳ دفاع مرکزی و روی خط بازی کند، زیرا کنعانی‌زادگان، پورعلی‌گنجی و گولسیانی اگر تیم مقابل ۴_۲_۴ هم بازی کند، راحت به چهار مهاجم حریف می‌چربند زیرا مدافعان کلاسیک و فنی هستند. من هر ۵ مدافع پرسپولیس را قبول دارم.»

مدافع اسبق استقلال درمورد انتخاب علی خطیر به عنوان سرپرست مدیرعاملی این باشگاه، گفت: «به نظر من خطیر ریسک بزرگی کرد، اما تا جایی که می‌دانم  و در زمینه‌های مختلف برخوردهایی با او داشتم و کارهایی دیده‌ام، اگر به خطیر زمان بدهند، می‌تواند کارهای بزرگی انجام بدهد. تیم‌ها برای فصل نقل و انتقالات از روزها و ماه‌های قبل برای یارگیری و پیش فصل خود برنامه‌ریزی می‌کنند. امسال خطیر و نکونام چنین شرایطی نداشتند و کارشان خیلی سخت است. هرچند با این کادرفنی خوب می‌توانند استقلال را از شرایط فعلی خارج کنند. بازیکنان بزرگ برای لحظات و بازی‌های بزرگ هستند. به خطیر خیر مقدم می‌گویم و با توانمندی که از وی سراغ داریم، امیدوارم مثل همیشه بترکاند. هرچه استقلال، پرسپولیس، تراکتور، سپاهان و فولاد قوی‌تر باشند تیم ملی قوی‌تری خواهیم داشت.»

مهدوی درمورد برگزاری دربی در هفته پنجم لیگ برتر، توضیح داد: «اتفاق خیلی خوبی است. برخی می‌گویند کاش دربی اواخر نیم فصل اول و دوم برگزار شود، اما من مخالف این موضوع هستم، زیرا با برگزاری بازی استقلال و پرسپولیس در هفته‌های ابتدایی تکلیف خیلی از مسائل روشن و مشخص می‌شود کدام تیم شرایط بهتری دارد. تیم برنده انگیزه زیادی به دست خواهد آورد تا با اقتدار کل فصل را جلو برود.»