متاورس از فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) استفاده می‌کند و جهان‌های دیجیتال همه‌جانبه‌ای را ارائه می‌کند که حتی زمانی که از آنها استفاده نمی‌شود هم مشغول به فعالیت خود هستند.

به گزارش همشهری آنلاین، متاورس مفهومی است که به سرعت در حال تکامل بوده و به فضای مجازی مشترک و ادغام دنیای فیزیکی و دیجیتال اشاره دارد. اگرچه این اصطلاح هنوز در حال تعریف است، اما درحال حاضر نحوه تعامل افراد با فناوری و حتی با یکدیگر را تغییر داده است.

طعم‌های مجازی
چیزی که می‌دانیم این است که متاورس بر صنعت غذا و نوشیدنی تأثیر می‌گذارد، الهام‌بخش طعم‌های جدید است و تجربه غذاخوری را دوباره به تصویر می‌کشد. خوردن و آشامیدن یک تجربه کاملا فیزیکی است، اما برندهای گوناگون شروع به کشف این هستند که چگونه این امر را به قلمروی مجازی بکشانند و تعریفی را در این خصوص ارائه دهند. آنها در حال کار روی این موضوع هستند که چگونه تجربیات مجازی به محصولات فیزیکی مواد غذایی و نوشیدنی کمک می‌کند. با تکامل سبک زندگی مجازی، انتظار داشته باشید که تفسیرهای خلاقانه‌تری را از غذا و نوشیدنی برای آینده مشاهده کنید.

بازاریابی در متاورس
ادغام صنعت غذا در متاورس، نشان‌دهنده یک توسعه قابل‌توجه است که بستری دیجیتال را برای صنایع مختلف فراهم می‌کند تا تجارت خود را فراتر از مرزهای فیزیکی سنتی گسترش دهند. این توسعه، فرصت‌های جدیدی را برای بازاریابی و توزیع محصولات غذایی ارائه می‌دهد. بازارهای مجازی و پلتفرم‌های تجارت الکترونیک راه‌های نوآورانه‌ای را برای کشاورزان و تولیدکنندگان غذا به‌منظور دستیابی به مصرف‌کنندگان در سراسر جهان فراهم می‌کنند؛ درحالی‌که مصرف‌کنندگان می‌توانند به راحتی آگاهی کسب کنند و محصولات جدید را ازهرجای جهان خریداری کنند. به‌عنوان نمونه از بازاریابی تکنولوژیک در متاورس، یک غول نوشابه‌سازی جهان، طعم زیرو شوکر بایت (Zero Sugar Byte) را در آوریل ۲۰۲۲ از طریق پلتفرم Creations که برای جامعه فراگیر متاورس ساخته شده بود، راه‌اندازی کرد. این بازاریابی راهبردی با هدف تامین سلیقه بازیکنان بازی محبوب «فورتنایت» انجام شد و بسته‌بندی آن به‌گونه‌ای طراحی شده بود که پویا و از نظر بصری جذاب باشد. کاربران در ازای خرید این نوشیدنی، اقلام دیجیتال انحصاری پاداش می‌گرفتند. سرمایه‌گذاری این نوشابه‌ساز در متاورس نشان‌دهنده تغییر به سمت عصر جدیدی از بازاریابی است.

رستوران‌های آینده در متاورس

 

رستوران را به خانه بیاورید


علاوه بر این، متاورس به‌طور بالقوه می‌تواند کل تجربه غذاخوردن را متحول کند و امکان ارائه ترکیبی یکپارچه از تعاملات مجازی و دنیای واقعی را فراهم کند. رستوران‌ها با توانایی ایجاد محیط‌های غذاخوری کاملا غوطه‌ور می‌توانند تجربه‌ای منحصر به‌فرد و شخصی را به مشتریان خود ارائه دهند که محدود به فضای فیزیکی نیست. به‌عنوان مثال، در دنیای مجازی، رستوران‌ها می‌توانند دکور و محیط خود را متناسب با حال و هوا یا موضوع یک رویداد یا مناسبت خاص تغییر دهند. این  امر فرصت‌هایی را برای رویدادها یا جشن‌های موضوعی ایجاد می‌کند که می‌تواند مشتریانی را از سراسر جهان جذب کند. نمونه‌ای از این رستوران‌ها، Sublimotion در ایبیسای اسپانیاست که به‌عنوان یکی از منحصر به‌فردترین و مجلل‌ترین تجربه‌های غذایی VR در ۷سال گذشته فعالیت می‌کند. این فضای چندحسی یک رویداد صوتی و تصویری آینده‌نگر و تعاملی را برای مهمانان ارائه می‌دهد که شامل انواع خلاقیت‌های آشپزی سفارشی است. مهمانان به دنیاها و محیط‌های مختلف مانند دنیای زیرآب یا قلعه‌های قرون وسطایی منتقل می‌شوند؛ جایی که می‌توانند از یک تجربه غذاخوری کاملاً غوطه‌ور لذت ببرند. علاوه بر این، کلاس‌های آشپزی مجازی با سرآشپزهای مشهور جهان را می‌توان در متاورس برگزار کرد که به مشتریان فرصتی برای یادگیری و تعامل با سرآشپزهای مورد علاقه خود را به روشی که پیش‌تر غیرممکن بود، ارائه می‌دهد.

در این رستوران منو نداریم!


شما در شرف ورود به یک رستوران هستید و پیش از اینکه روی پادری قدم بگذارید، یک دوربین صورت و بدن شما را اسکن و تمام داده‌های شما را به یک پایگاه داده منتقل می‌کند. پیشخدمت از شما استقبال می‌کند و قبل از هر چیز از شما می‌خواهد که یک فرم حسی با ۳۰سؤال پر کنید که غذاهایی را که قرار است در آن شب بخورید را ایجاد می‌کند؛ یعنی منویی وجود ندارد! الگوریتم‌ها و حسگرهای دوربین به سرآشپز در آشپزخانه می‌گویند که در آن شب حس خوردن چه چیزی را دارید. اگر برای تجزیه و تحلیل این داده‌ها از هوش مصنوعی هم کمک گرفته شود که دیگر آینده پیش‌روی شماست! این شاید داستان یک فیلم علمی تخیلی باشد، اما این نوع رستوران‌ها در آینده‌ای نه‌چندان دور از راه خواهند رسید. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که این فناوری، درحال حاضر در دسترس است و تنها در چند سال آینده، رواج فوق‌العاده‌ای خواهد یافت. اگرچه برخی از مردم شک دارند که دیجیتال‌شدن تجربه غذاخوری، ما را متحول کند، اما تنها کافی است که نگاهی به اطراف‌تان بیندازید و شرایط امروزی را با شرایط ۱۰سال پیش مقایسه کنید. درحالی‌که شما مشغول خواندن این مقاله هستید، جهان دیجیتال کاملا جدید به توسعه خود همچنان ادامه می‌دهد.