همشهریآنلاین - پروانه بندپی: نحوه رانندگی مردان و زنان همیشه مورد نقد و قضاوت مردم است. بعضی از مردم میگویند رانندگی مردها بهتر از زنان است. چون آنها از کودکی شوق رانندگی دارند و تا به ۱۸ سالگی میرسند، برای گرفتن گواهینامه اقدام میکنند و از کودکی همواره به دنبال یادگیری جزئیات رانندگی هستند.
نظر برخی از مردم هم این است که رانندگی زنان بهتر است. چراکه آنها در زمان رانندگی کمتر ریسک میکنند، نسبت به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی حساسترند، رانندگی پرخطر ندارند و به حقوق رانندگان دیگر نیز بیشتر احترام میگذارند.
هفته گذشته رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ نیز اعلام کرد که رانندگی زنان در پایتخت به الگوهای مورد نظر پلیس نزدیکتر است و نتایج بررسیهای پلیس راهور نشان میدهد که رانندگان زن در رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی محتاطتر و مقیدتر از رانندگان مرد هستند.
سهم تقصیر زنان در تصادفات پایینتر است/ خانمها سوار خودرویی که نقص فنی دارد، نمیشوند
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در گفتگو با همشهریآنلاین و در پاسخ به این سوال که آیا واقعا رانندگی زنان بهتر از مردان است، میگوید: دقیقا همینطور است. نحوه رانندگی زنان محتاطانهتر است، قوانین را رعایت میکنند، از چراغ راهنما استفاده میکنند، سرعت مجاز را لحاظ میکنند، و درمجموع آن مواردی که مد نظر پلیس راهور است را بیشتر در نظر میگیرند. ولی آقایان عبورممنوع میروند، سرعت غیرمجاز میروند، چراغ قرمز را رد میکنند، لایی میکشند، حتی تخلفات حادثهخیز هم نشان میدهد که مردها تخلفات بیشتری را مرتکب میشوند.
سرهنگ رابعه جوانبخت میگوید: خانمها خیلی کمتر پشت فرمان خودرویی مینشینند که عیب و نقص فنی دارد یا چراغ ندارد و درکل بدون تجهیزات لازم خودرو در شهر تردد نمیکنند. ولی خیلی از آقایان سوار خودروهایی با کمترین تجهیزات میشوند، خودروشان چراغ ندارد، چراغ خطر ندارد اما راحت در شب تردد میکنند و موارد دیگر. به همین دلیل خانمها به الگوهایی که مد نظر ما است، شباهت بیشتری دارند تا آقایان.
از سرهنگ جوانبخت میپرسم آیا پلیس برای رسیدن به نتیجهی بهتر بودن رانندگی زنان، جامعه آماری مردان و زنان را در نظر گرفته است؟ چون تعداد رانندگان مرد بیشتر از رانندگان زن است. او پاسخ میدهد: ما بحثی روی فراوانی نداریم و درصدبندی نکردهایم. ما ملاک خود را تعداد تصادفات جرحی قرار دادهایم. حالا هر کدام به نسبت و تعداد خودشان. الان در میان متوفیان هم تعداد زنان با آقایان اختلاف زیادی دارد. چون فراوانی زنان کمتر است و کمتر تردد میکنند اما نمیتوانیم بگوییم کمتر عابرپیاده هستند. در هر حال در دسته کاربران ترافیکی هستند، جابجایی در شهر دارند، با وسایل نقلیه عمومی تردد میکنند. درواقع زنان و مردان در درصدها به نسبت خودشان با خودشان مقایسه میشوند.
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ میگوید: ما بر اساس آمار بیمه و همچنین آمارهایی که خودمان در کروکیها داشتیم، بیشتر سهم تقصیر رانندهها را لحاظ کردیم. موضوع این است که سهم تقصیر زنان در تصادفات پایینتر است و بیمه، سالانه خسارت بسیار کمتری به زنان راننده - در مقایسه با مردان راننده - میپردازد و این هم یکی از راههایی است که نشان میدهد رانندگی زنان بهتر از مردها است.
میزان تصادفات مردها و زنان/ بعضی مردان سالانه ۱۰ بار تصادف میکنند و در همه موارد مقصرند
به گفته رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، تعداد بسیار زیادی از رانندههای مرد سالانه ۱۰ بار تصادف میکنند و در هر ۱۰ بار مقصرند. اما تعداد زیادی از خانمها سالانه فقط یک بار تصادف میکنند، یا فقط یک بار خسارت بیمه میگیرند. این دیگر به فراوانی ربطی ندارد و به این مربوط است که رفتار مردها در رانندگی پرخطر است و تعدد و تکرار تخلفاتشان زیاد است.
سرهنگ جوانبخت میگوید: در لیستی که ما ماهانه رصد میکنیم و لیست رانندگان پرخطر را درمیآوریم، از خانمها یک نفر هم به ندرت در این لیست قرار میگیرد. به ندرت پیش میآید که تخلفات زنان در رانندگی تکرار شود و همین بخشی از فراوانیشان را پوشش میدهد.
او میگوید: درصدبندی تصادفات آقایان و خانمها بر اساس "سهم تقصیر" محاسبه میشود. شاید فراوانی تصادفات خیلی بیشتر باشد، اما ما فقط تصادفاتی را لحاظ کردیم که خود راننده مقصر بوده است.
این مقام انتظامی به تشریح نوع تصادفات میپردازد و ادامه میدهد: ما تصادفات جرحی داریم و تصادفات خسارتی؛ تصادفات جرحی به آن دسته از تصادفات گفته میشود که در آن حداقل یک نفر مجروح شود. در تصادفات خسارتی فقط به خودرو آسیب وارد میشود و هیچ آسیب جسمی به راننده، سرنشین و عابرپیاده وارد نمیشود. آمارهای ما نشان میدهد که ۸۲ درصد از افرادی که در تصادفات خسارتی مقصرند، آقا و ۱۸ درصد خانم هستند.
سرهنگ جوانبخت میگوید: نتایج آمارها و بررسیهای پلیس راهور نشان میدهد که رانندگان زن در رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی محتاطتر هستند. این را آمارها میگویند؛ چراکه در تصادفات جرحی ۳ ماه اول سال جاری، در تصادفات جرحی ۸۸ درصد آقایان و تنها ۱۲ درصد خانمها مقصر بودند.
بزرگترین تخلفات زنان در رانندگی چیست؟/ تعداد مردهای فاقد گواهینامه خیلی زیاد است
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این سوال که مهمترین تخلفات زنان در رانندگی چیست، میگوید: تخلفات خانمها بیشتر استفاده از تلفن همراه است. خانمها خیلی بیشتر از آقایان پشت فرمان از تلفن همراه استفاده میکنند. اگر کودکی هم در خودرو داشته باشند، هوش و حواسسشان به آن کودک معطوف میشود و توجهشان به جلو کم میشود.
سرهنگ جوانبخت اضافه میکند: بیشتر خطاهای خانمها ناشی از عدم مهارت است، نه میل به انجام تخلف. مثلا وقتی دارد پارک میکند، یک راننده تاکسی از کنارش که دارد رد میشود، بوق میزند و او هول میشود و میزند به خودروی بغلی. واکنشهای خانمها در مقابل یک تصادف، مهارتی و بااطمینان نیست. معمولا هول میشوند و مدیریت خوبی در صحنه تصادفات ندارند.
این مسئول میگوید: حتی در تصادفات - چه جرحی و چه خسارتی، تعداد خانمهایی که گواهینامه ندارند یا گواهینامهشان همراهشان نیست، خیلی کمتر از آقایان است. خانمها حتما گواهینامه میگیرند و بعد پشت فرمان خودرو مینشینند، ولی آقایان معمولا این طور نیستند و تعداد مردهای فاقد گواهینامه خیلی زیاد است.
بیشترین تصادفات پایتخت چه ساعتهایی رخ میدهد؟
سرهنگ جوانبخت درباره ساعتهایی که بیشترین تصادفات پایتخت رخ میدهد، توضیح میدهد: بیشترین میزان تصادفات فوتی و جرحی شدید در پایتخت، بین ساعات ۲۰ تا ۲۴ و ۲۴ تا ۴ صبح اتفاق میافتد. ولی داریم تصادفاتی را هم که در بازه زمانی ۲۰ تا ۶ صبح اتفاق میافتد؛ زمانی که روشنایی خورشید را نداریم و خیلی از معابر تاریکند و عابران دیده نمیشوند، یا راننده ناگهان و یکباره به سمت بزرگراه ورود میکند، در این ساعتها سرعت خودروها معمولا بالا میرود، خیلی از موتورها چراغ ندارند و در بزرگراهها توسط خودروها دیده نمیشوند. بنابراین تصادفات پایتخت در تاریکی فراوانی بیشتری دارد.
به گفته این مقام انتظامی، از ساعت ۲۰ تا ۲۴ میزان تصادفات ۲۱ درصد، از ساعت ۲۴ تا ۴ صبح میزان تصادفات ۸ درصد و از ساعت ۴ تا ۸ صبح هم این میزان به ۶ درصد میرسد.