به گزارش همشهری آنلاین، پیش از این ماسک به اینکه قصد دارد با الگوبرداری از اپلیکیشن چندمنظوره چینیها به نام ویچت، یک اپلیکیشن همهکاره بسازد، اذعان کرده بود. حالا گویا همه شرایط برای این الگوبرداری فراهم است، به جز رضایت کاربران که اصلا این تغییر برند برایشان خوشایند نیست. ماسک امیدوار است که رشد پلتفرم جدید X منجر به جهش در درآمد این شرکت شود. این شرکت تقریبا نیمی از درآمد تبلیغاتی خود را از زمانی که ماسک با پرداخت ۴۴میلیارد دلار آن را ازآن خود کرد، از دست داده است و زیر بار بدهی سنگین و بحران مالی قد خم کرده است.
یک سوپراپلیکیشن
ویچت که توسط غول فناوری Tencent در سال ۲۰۱۱ راهاندازی شد، حالا بهطور تقریبی مورد استفاده جمعیت ۱.۴ میلیاردی چین است. از آنجا که خدمات این برنامه شامل پیامرسانی، تماس صوتی و تصویری، رسانههای اجتماعی، تحویل غذا، پرداخت موبایلی، بازی، اخبار و حتی دوستیابی است به آن مگا اپلیکیشن یا برنامه چندمنظوره گفته میشود. ویچت در حقیقت همه آنچه اپلیکیشنهایی مانند واتساپ، فیسبوک، اپل پی، اوبر، آمازون، تیندر و... بهصورت تکی دارند، یکجا دارد. این برنامه آنقدر در تار و پود جامعه چین تنیده شده است که بدون آن زندگی در این کشور تقریبا غیرممکن است. این برنامه بهعنوان یک پلتفرم پیام رسان شروع بهکار کرد اما ویژگی پرکاربردی مثل کیف پول به آن اضافه شد. اکثر فروشگاهها و خرده فروشان آنلاین در چین پرداختهای WeChat را میپذیرند و کاربران برای پرداخت، کدهای QR را اسکن میکنند. پرداخت قبوض، سرمایهگذاری و حتی دریافت وام از طریق این برنامه امکان پذیر است. در این برنامه خدمات دولتی نیز ارائه میشود و کاربران میتوانند اطلاعات بیمه خود را بررسی، جریمههای رانندگی را پرداخت و وقت ویزیت دکتر را رزرو کنند.
معضل تفاوت فناوری در شرق و غرب
کندرا شفر از شرکت تحقیقاتی Trivium China، میگوید که ماسک قبلا برخی از عناصر کلیدی که ویچت را برای زندگی روزمره در چین بسیار حیاتی کرده است، ازجمله ادغام رسانههای اجتماعی با پرداختهای دیجیتال، شناسایی کرده است. بهگفته او این عنصر کلیدی میتواند کلید موفقیت مخفی این برنامه فوق العاده باشد. ادیت یونگ، از شرکت سرمایهگذاری Race Capital، به این نکته اشاره میکند که تفاوت عمده بین چین و غرب در پذیرش گسترده فناوری پرداخت دیجیتال است. بیشتر تجار در چین پول نقد یا کارت اعتباری را نمیپذیرند. او میگوید که این تفاوت ممکن است مانعی برای جاهطلبیهای ماسک باشد. پیادهسازی یک روش بدون استفاده از پول نقد یا کارت اعتباری در دنیای غرب زمان بیشتری میبرد.
نسخه آمریکایی ویچت موفق میشود؟
کچنگفانگ در دانشگاه چینی هنگ کنگ در گفتوگو با بیبیسی تأکید کرد که موفقیت بزرگ ویچت در چین به ۲ عامل اصلی بستگی دارد. بهعنوان مثال، اکثر مردم چین بهدلیل توسعه نسبتا دیر اینترنت در این کشور، به جای کامپیوترهای رومیزی، از طریق تلفنهای هوشمند به این برنامه دسترسی دارند. او گفت: این یعنی چینیها به جای زندگی در دنیای باز و پرکاربرد وب فقط به این برنامه چند منظوره محدود شدهاند. ساختن برنامه «همهچیز» در تلفنهای هوشمند بسیار آسانتر از کامپیوترهاست. فانگ همچنین معتقد است که نبود مقررات رقابتی در چین که در تضاد با اکثر کشورهای غربی است به برنامهای مانند وی چت اجازه میدهد تا بهطور مؤثر پلتفرمهای رقیب مانند پلتفرم خرید Taobao و اپلیکیشن ویدئویی Douyin را مسدود کند. اما آیا ماسک میتواند برنامه مشابهی را در خارج از چین فعال کند و روی آن مانور بدهد؟ با توجه به اجرایی شدن مرحله اول تصمیم ماسک در تغییر لوگوی توییتر، نتیجه این کار بهزودی مشخص میشود. اما کارشناسان معتقدند ممکن است همه اینها به پرداختهای دیجیتال بستگی داشته باشد.
گزارش: زهرا خلجی