شهردار منطقه ۱۹ در رابطه با سرقت لوله‌های بزرگراه آزادگان گفت: تعدادی از افراد که درگیر آسیب‌های اجتماعی بودند در این محل اتراق داشتند که به مرور بخشی از این لوله‌ها که از نوع کاروگیت هستند بر اثر آتش افروزی آنها سوخت، همچنین این افراد قسمتی از لوله‌ها را بریده و به عنوان ضایعات می‌فروختند.

به گزارش همشهری آنلاین، تورج فرهادی شهردار منطقه ۱۹ درباره سرقت لوله‌ از زیر زمین در رفیوژ میانی بزرگراه آزادگان گفت: این لوله‌ها بخشی از آب‌های سطحی منطقه ۱۸ را جمع آوری می‌کند و در یک نقطه‌ای به صورت عرضی وارد آزادگان می‌شود و به صورت طولی به رفیوژ میانی آزادگان دارای بافت فضای سبز انتقال پیدا می‌کند؛ در نقطه‌ای از منطقه ۱۹ خارج و وارد زمین‌های کشاورزی و دشت حریم منطقه می‌شود.

او با بیان اینکه از همان زمانی که بزرگراه آزادگان احداث شد، این لوله‌ها وجود داشتند، افزود: تعدادی از افرادی که درگیر آسیب‌های اجتماعی بودند در این محل اتراق داشتند، به مرور بخشی از این لوله‌ها که از نوع کاروگیت هستند بر اثر آتش افروزی آنها سوخت و همچنین این افراد قسمتی از لوله‌ها را بریده و به عنوان ضایعات می فروختند.

فرهادی ادامه داد: پس از سرقت و از بین رفتن لوله‌ها در بخشی از آزادگان شاهد بودیم که بخش‌های بدون لوله وجود به واسطه آبیاری فضای سبز دچار نشست شده‌اند و بخش دیگر نیز انحنایی پیدا کرده که حتما در آینده نشست خواهد کرد.

شهردار منطقه ۱۹ اضافه کرد: بخش دچار نشست در وسط بزرگراه آزادگان به طول بیش از ۲۰۰ متر درمحدوده منطقه ۱۹ واقع شده است و باید سریعا نسبت به مرمت آن اقدام شود. بر همین اساس، آگهی مناقصه آن را در روزنامه همشهری اعلام کردیم و به زودی پیمانکار آن برای مرمت مستقر می شود.

دو راه حل برای مشکل فرونشست بزرگراه آزادگان

او توضیح داد: باید وضع موجود را مرمت و دوباره از آن استفاده کنیم یا لوله‌ها را در قسمت پایین آزادگان جای گذاری کنیم. با توجه به اینکه این مشکل در رفیوژ میانی آزادگان است، امکان دارد در آینده، دوباره شاهد فرونشست باشیم و این اختلال می‌تواند آسیب‌های جدی به مسائل جاری و اقتصادی شهر بزند، به همین دلیل، پیشنهاد ما این است که لوله را از وسط آزادگان خارج و از پایین آزادگان عبور دهیم تا در صورت مشکل، قابلیت دسترسی سریع و امکان تعمیرات سریع آن فراهم باشد و سواره رو را نیز تحت تاثیر قرار ندهد.

فرهادی با بیان اینکه در حال حاضر موضوعی که ما آگهی کردیم برای مرمت وضع موجود است و به محض تعیین پیمانکار نسبت برای مرمت دست به کار خواهیم شد، گفت: مدیریت آبهای سطحی با شرکت خاکریزآب است اما درباره این مرمت به دلیل اینکه عنوان شد، نگهداری بر عهده منطقه است، ما آن را انجام می دهیم. اگر راه حل دوم بخواهد دنبال شود، باید معاونت عمرانی و شرکت خاکریزآب درباره آن تصمیم بگیرند.

پیشنهاد استفاده از لوله‌های سیمانی

شهردار منطقه ۱۹ درخصوص راه حل جلوگیری از سرقت مجدد لوله‌ها عنوان کرد: برای حل این مشکل بهتر است به جای لوله‌های کاروگیت از لوله های سیمانی که قابلیت جدا شدن، آتش سوزی و سرقت ندارند، استفاده شود.

او در ادامه درباره مشکل تمرکز واحدهای صنعتی و هدایت پساب‌ها به آبهای سطحی منطقه ۱۹ توضیح داد: واحدهای صنعتی زیادی در محدوده شهری منطقه نداریم و اکثر این واحدها در حریم قرار دارند. در محدوده شهری کارگاه‌های کوچک مقیاس مانند کارگاه خیاطی یا مبل کوبی وجود دارد که صنعتی نیستند اما در ناحیه ۳ منطقه ۱۹ شبکه فاضلاب تکمیل نیست و آب جاری و آب پساب و فاضلاب خانگی در انهار منطقه جاری می‌شوند.

*کاروگیت یکی از انواع لوله‌های پلیمری است که به دلیل داشتن دو جداره مجزا، به لوله پلی اتیلن دوجداره یا لوله پلی اتیلن فاضلابی هم معروف است. سطح بیرونی لوله اسپیرال (مارپیچی یا موج دار) و سطح داخلی آن صاف و صیقلی است.

منبع: خبرگزاری شهر