همشهری آنلاین: نیویورک تایمز نوشت راهبرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای افغانستان به یک بحث داغ داخلی تبدیل شده است

از یک سو مشاوران نظامی اوباما خواستار تقویت نیرو در این کشورند و از سویی دیگر جوزف بایدن معاون اوباما این طرح را فرورفتن هرچه بیشتر در باتلاق سیاسی و نظامی می‌داند. به گزارش گروه اخبار صوتی و تصویری ایرنا، پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی روز شنبه 8 فروردین نوشت: در نشستی که روز جمعه  7 فروردین در کاخ سفید پیرامون تصمیم گیری در مورد راهبرد جدید دولت جدید آمریکا در افغانستان تشکیل شد، مقامات برجسته کشوری و لشگری دولت اوباما دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را در این زمینه تبیین کردند.

طبق اعلام شش تن از مقامات حاضر در این نشست که به دلیل محرمانه بودن موضوعات مطرح شده، از ذکر نامشان خودداری ورزیده‌اند، همه مشاوران اوباما بر این عقیده‌اند که اهداف اولیه در افغانستان باید بسیار محدود بوده و منحصر به هدف قرار دادن القاعده باشد.
برخلاف آن، فرماندهان نظامی آمریکایی مستقر در افغانستان معتقد به حضور طولانی مدت در این کشور و اعزام نیروهایی بیش از 17 هزار نیرویی که اوباما وعده آن را داده است، هستند.

این فرماندهان همچنین خواستار ارسال میلیاردها دلار دیگر برای افزودن بر شمار نیروهای امنیتی افغانستان شده‌اند. [سخنرانی اوباما درباره راهبرد جدید آمریکا در افغانستان]

رابرت گیتس وزیر دفاع و دریادار مایک مولن  رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا خواستار اعزام تنها چهار هزار نیروی اضافی به افغانستان برای آموزش نیروهای امنیتی این کشور هستند.
این فرماندهان بر این عقیده‌اند که تا پایان امسال اعزام نیروی بیشتر به افغانستان متوقف شود تا نتایج راهبردهای کنونی مشخص شود.

در نشست کاخ سفید، جوزف بایدن خواستار رعایت حفظ احتیاط در تعیین این راهبردها شد و گوشزد کرد که احتمال رد شدن این طرحها از سوی کنگره، وجود دارد.

اوباما روز جمعه 7 فروردین اعلام کرد که چهار هزار نیروی تازه نفس به افغانستان اعزام خواهد کرد، اما این نیروها در عملیات رزمی شرکت نخواهند داشت، بلکه صرفا در امر آموزش به ارتش و پلیس افغانستان مشغول خواهند بود.

وی متذکر شد که درصورت وخیم تر شدن اوضاع، نیروهای رزمی بیشتری به افغانستان اعزام خواهد کرد.

بخشی از طرح اوباما برای منطقه مشتمل بر اعزام صدها دیپلمات و متخصص غیرنظامی دیگر به منطقه است.

کاخ سفید هم اعلام کرده است که تصمیم دارد معیارهایی برای ارزیابی حاصل عملکرد دولت‌های افغانستان و پاکستان در مبارزه با القاعده، طالبان و سایر گروه‌های مسلح تدوین کند.

اما برخی از اعضای کنگره آمریکا نسبت به موفقیت آمیز بودن این طرح‌ها ابراز تردید کرده‌اند.

در این میان، راهبرد هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه و ریچارد هالبروک  مشاور عالی وی در امور افغانستان و پاکستان بر توسعه اقدامات هماهنگ که منحصرا بر روی مبارزه با فساد و آموزش نیروهای امنیتی و کشوری این دو کشور و تغییر کاربری کشتزارها از کشت خشخاش به سایر محصولات کشاورزی متمرکز است. کشت خشخاش مهمترین منبع درآمد طالبان است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در پایان نوشت: یکی دیگر از راهبردهای مطرح شده دولت آمریکا، فروکش ساختن آتش اختلافات تمام ناشدنی هند و پاکستان است، با این امید که ارتش پاکستان با چرخش دادن مبارزه با هند، همه التزام خود را مصروف مبارزه با شورشیان در مناطق مرزی خود کند