به گزارش همشهری آنلاین، مهدی چمران صبح امروز- دوشنبه ۱۶ مردادماه ۱۴۰۲- در نشست خبری خود ضمن گرامیداشت روز خبرنگار اظهار کرد: ظهر دیروز با شهردار تهران جلسه داشتیم که به ناگهان به دلیل حادثه منطقه ۱۹ جلسه را ترک کرد و به خلازیر رفت که تا صبح امروز هنوز در محل حضور داشته است.
او با اشاره به تخریب چند ده واحد مسکونی غیرمجاز و ناپایدار در محله خلازیر و شهرک احمدیه، خاطرنشان کرد: ما ناپایداری را به چشم در برخی ساختمان ها می بینیم؛ اولا باید چهار طبقه ساختمان ساخته شود که چنین نبوده است.
اهم صحبتهای چمران را در ادامه بخوانید:
*چهار طبقه ساخته شده مشخص است اما چهار طبقه دیگر نیز اسکلت فلزی زده اند.منتظرند در شرایط بحرانی شروع به ساخت کنند ، متأسفانه چنین خانه های زندگی می کنند.
*چند ساختمان به دلیل ضربه ای که به یک ساختمان زده شده، فرو ریختند و نیروی پلیسی که در حال صورت جلسه بوده زیر آوار مانده و جان خود را از دست داده است؛ نه تنها ساختمان درز انقطاع بلکه شرایط نشان می دهد که ایمنی نیز نداشته است.
*شهرداری این ساختمان ها را با حکم قضایی تخریب کرد. تخریب به امکانات زیادی نیاز دارد. شهرداری ناحیه چون کمبود تجهیزات داشت، تخریب به پیمانکار سپرده شد که کار تخصصی این پیمانکار تخریب است؛ حادثه دیروز هشداری برای سازه ها و ساختمانهای دیگر است.
*از دو ماه پیش اخطار داده شده بود که سازهها ناپایدار است و باید تخریب شود، خوشبختانه این ساختمانها خالی بود و سکنهای نداشت.
*( درخصوص لایحه باغات) شهرداری لایحه را به شورا ارائه داده اما هنوز هیچ جوابی از کمیسیون ها بیرون نیامده است. داد و فغان شده که می خواهند باغات را از بین ببرند و فکر میکنم عکس العمل مصوبهای است که باغات به آن دچار شدند.۱۹ ساختمان از همین موارد پروانه دریافت کردند که پروانه باغ نداشتند و دیوان و قوه قضاییه حکم داده که باید پروانه دریافت کنند. این موارد پروانه گرفتند و ساختمان ساختند. آنها که حکم گرفتهاند نهایت دو باغ بوده اند که شرایط خاصی داشتند؛ برای مثال در یک باغ در منطقه ۱۸ می خواستند یک یا دو اتاق بسازند که مجوز گرفتند و ساختند.
*باغ باید باغ بماند و هیچ بحثی روی آن نیست؛ در سال ۹۲ تا ۹۴ باغهای بزرگ منطقه یک را شهرداری خریداری کرد. فشار شدیدی وارد کردیم که تا این باغ که در منطقه یک و با قیمت بالایی بود، خریداری شود و مورد استفاده عمومی قرار بگیرد. حالا هم بحث ما همین است که فضاهای بزرگ اگر قرار است نگه داشته شوند، کمک کنیم که نگهدارند و در آبیاری و نگهداری کمک حال و تشویق کننده باشیم. اگر خواستند بفروشند، شهرداری این باغات را خریداری می کند، به عنوان مثال شهرداری یک باغ هزار و ۶۰۰ متری را در شهرداری منطقه ۱۸ اجاره کرده و مردم از آن استفاده می کنند. در تلاش هستیم که این باغ را خریداری کنیم.
*بحث روی خانه هایی است که در آن مردم درخت کاشتهاند. ما باید کاری کنیم که مردم درخت بکارند؛ درخت ها را خشک میکنند و جریمه آن را نیز میپردازند. قیمت ملک و زمین در نتیجه این اقدامات بالا میرود. این لایحه بعد از صحن شورای شهر باید در کمیسیون ماده پنج و در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح و تصویب شود تا به مرحله اجرا برسد. هنوز هیچ تصمیمی اتخاذ نشده و در این زمینه از متخصصان و اعضای شورای پنجم با کمال میل دعوت خواهیم کرد که اگر پیشنهادی دارند ارائه دهند. باید کاری کنیم که درختان حفظ شوند.
* انشاءاله طرح موضوع حذف باغات سیاسی نبوده و علیه ما علم نکردهاند. باغات سر جای خود هستند و کسی اجازه قطع درختان را نمیدهد و جلوی آن گرفته خواهد شد به طور مثال نیمه شب با بنده تماس گرفتهاند که در محله قلهک صدای اره برقی میآید، بنده به محل رفتم و بلافاصله جلوی قطع درختان را گرفتهایم.
*اولین اقدامی که آغاز کردیم خرید اتوبوس و واگن مترو بود. سالها قبل بحث بر این بود که فاینانس حتما در بودجه لحاظ شود اما عملیاتی نشد و قضیه ۶۳۰ دستگاه واگن هنوز باقی مانده و حل نشده است، البته این موضوع به مراحل پایانی رسیده و بانک مرکزی دستور را به بانک شهر داد و پول آن تأمین شد. منتظر تأیید شورای پول و اعتبار و یا هیات سه نفره سران قوا هستیم تا قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن عملیاتی شود. تا ۴۰ روز دیگر مسافرتی انجام خواهد شد تا این قرارداد نهایی شود. وزارت صمت و شهرداری این موضوع را دنبال می کنند و طرف خارجی نیز قبول کرده که به ۷۹۰ دستگاه واگن برسد. ما اصرار بر این داشتیم که ۱۸ ماه زمان تحویل به ۱۴ ماه برسد. در کنار این، بازسازی واگن ها را دنبال کردیم.
*با همکاری وزیر صمت موضوع را دنبال می کنیم و تقریبا هر هفته جلسه شهردار تهران با وزیر صمت برای تسریع در پیشبرد امور در تأمین اتوبوس و مترو برگزار می شود.ما سهم خود از ۶۳۰ دستگاه اتوبوس را پرداخت کردیم اما نتوانستند تحویل دهند؛ علت آن هم تعطیلی ۱۰ ساله بود و زمان می برد تا تولید به نتیجه برسد. تا پایان سال ۷۴۰ دستگاه اتوبوس قرارداد منعقد کرده ایم و شنیده ام که در این چند روز چند قرارداد جدید نیز منعقد کرده اند که اتوبوس های جدید اضافه شود و با اینکه پیش بینی تأمین دو هزار دستگاه اتوبوس را کرده بودیم، هزار دستگاه تا پایان امسال تأمین می شود و از سویی دیگر اگر این اتوبوس ها تأمین نشود، خرید هزار دستگاه اتوبوس دست دوم را دنبال خواهیم کرد.
*خرید اتوبوس های دست دوم با عمر حداکثر پنج سال را نیز دنبال می کنیم و در مجموع برای تأمین اتوبوس به صورت عملی اقدام کردهایم.
*با مصوبه جدید کمیسیون ماده پنج نوسازی بافت فرسوده در کن به نتیجه رسید. برنامهای تنظیم شد و گفتیم هرچه بتوانند قطعات را تجمیع کنند،می توانند یک طبقه اضافی بگیرند. یکی از مشکلات منازل مسکونی در کن پارکینگ بود که تمهیداتی برای آن در طرح نوسازی بافت فرسوده اندیشیده شد.
*دادستانی حادثه قطع شدن دست یک نوجوان در حادثه پله برقی را پیگیری می کند که بسیار خوب است. در مترو هم باید پله برقی و هم آسانسور باشد اما در فضای باز پله های برقی به دلیل شرایط جوی خراب میشوند.در این حادثه اعلام شد که سه روز پیش از آن بازدید صورت گرفته بود، ابراز امیدواری کرد که پس از بررسی دادستانی در کنار سازمان آتش نشانی و سازمان زیباسازی، نتایج اعلام شود.
* تخریب ساخت و ساز غیرمجاز منطقه ۱۹ را به پیمانکار متخصص سپرده بودند. موارد قبلی توسط شهرداری انجام شده بود اما این مورد اتفاقاً از سوی پیمانکاری انجام شد که از تجهیزات برخوردار بود و بحث وضعیت ناپایدار ساختمان های مطرح است.انفجار برای تخریب سازه های بتنی صورت نگرفته بود. از نیروهای متخصص سازمان نظام مهندسی دعوت شده بود و در محل حضور داشتند؛ آنچه باید در تخریب رعایت می شد، انجام شد و مجدداً تأکید می کنیم که پیمانکار متخصص اقدام به تخریب کرد. وقتی چهار طبقه ناپایدار ساخته میشود و چهار طبقه ناپایدار دیگر نیز روی آن قرار می گیرد چنین اتفاقی میافتد. ابتدا تصمیم گرفته بودند که با انفجار تخریب را انجام دهند اما به دلایلی منصرف شدند. چون ممکن بود در ساختمان های مجاور مشکل ساز باشد چنین کاری را نکردند. ریزش چهار ساختمان اطراف آن ساختمان نشان میدهد که سازهها ناپایدار بودند.