همشهری آنلاین، سعید مروتی: «فسیل» جمعه شب با عبور از رکورد «اخراجیها۲ » پرتماشاگرترین کمدی پس از انقلاب شد. فیلم کریم امینی پیش از این کمدی های پرمخاطبی چون «آدم برفی» و «اجاره نشینها» را پشت سر گذاشته بود. پدیده اکران ۱۴۰۲، همچنان در حال یکهتازی در گیشه است. در حالی که گفته میشد با ورود به ایام عزاداری دهه اول محرم، «فسیل» با اکران خداحافظی خواهد کرد، این اتفاق رخ نداد. سینماداران حاضر نشدند فیلمی که پس از گذشت نزدیک به ۵ ماه از آغاز اکرانش، همچنان از فیلم های دیگر بهتر میفروشد را از دست بدهند. «فسیل» لشگر تکنفره اکران ۱۴۰۲ برای عبور سینمای ایران از بحران ریزش مخاطب است. کمدی پرفروشی که منتقدان مطابق معمول، با بی اعتنایی از کنارش عبور کردند، برای سینماروها همچنان جذاب ترین گزینه است. فیلمی که رکورد ۱۴ ساله «اخراجیها۲» را شکسته و حالا در جایگاه هفتمین فیلم پرتماشاگر تاریخ سینمای ایران قرار دارد. با این دست فرمان، به نظر می رسد که «فسیل» تا پایان اکرانش از فیلم هایی چون «بگذار زندگی کنم» و «گذرگاه» هم عبور کند و اگر مرز ۶ میلیون تماشاگر را هم پشت سر بگذارد، شاید جایگاه «کلاه قرمزی و پسرخاله» و «افعی» را هم تهدید کند.
دهه شصتیهایی که همچنان صدر نشین هستند
«عقابها» با بیش از ۱۰ میلیون مخاطب و «کانیمانگا» با ۷ میلیون تماشاگر، همچنان در صدر جدول پربینندهترین فیلمهای پس از انقلاب قرار دارند و بعید به نظر می رسد، «فسیل» توانایی عبور از این فیلم ها را داشته باشد. «عقاب ها» سال ۱۳۶۴ و «کانی مانگا» سال ۱۳۶۷ اکران عمومی شدند. هر دو فیلم تا سال ها، در تهران و شهرستان روی پرده آمدند و همچنان مخاطب یافتند. دهه شصت و نیمه اول دهه هفتاد، دوران حکمرانی فیلمهای اکشن جنگی بود. در سالهایی که سینما رفتن مهمترین تفریح مردم محسوب میشد، کنار فیلمهای اکشن که - به خصوص در شهرستان - با اقبال عمومی مواجه می شدند، ملودرامهای خانوادگی و فیلمهای کودک هم پرتماشاگر بودند. فیلمهای کمدی اما مثل امروز نقش تعیینکنندهای در گیشه نداشتند و تعداد کمدیهای پرفروش و پرتماشاگر مانند «اجارهنشینها» انگشت شمار بود.