تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۷

همشهری آنلاین: نوروز این فرصت را برای همگان فراهم می‌سازد تا برای دقایقی هم که شده، سری به طبیعت بزنند

ایرانیان سراسر کشور امروز  سیزدهم فروردین را در دامن طبیعت گذراندند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مردم سراسر ایران و بسیاری از ایرانیان خارج از کشور از نخستین ساعات صبح، سبزه‌ها را روی ماشین‌ها گذاشته و به مکان‌های تفریحی اطراف شهر می‌روند و سعی می‌کنند روزی خوش وخاطره انگیز در طبیعت زیبا داشته باشند.

کاهو به همراه سرکه از سبزیجات مورد علا‌قه ایرانیان به ویژه در روز 13فروردین است.

یک استاد ایران شناسی درباره مراسم ویژه روز سیزده که ریشه باستانی دارد، گفت: مردم ایران در دوران مختلف نوروز را جشن آفرینش و آغاز هستی و پایان آن را روز 13 فروردین   می‌دانستند.

وی افزود: آنان عدد 12 را بعنوان یک عدد مقدس پذیرفته و عمر جهان مادی را 12 هزار سال می‌پنداشتند و از عدد 12 در تعداد ماه‌ها 12 برج نیز اعتقاد داشته و جشن‌های فروردین را در 12 روز برگزار می‌کنند.

این استاد دانشگاه گفت‌: مردم معتقد بودند در این ایام ارواح با انسان‌ها زندگی می‌کنند و روز دوازدهم فروردین نیز پایان جهان روی می‌دهد و روزسیزدهم را سرآغاز زندگی بهشتی می‌پنداشتند و برای جلوگیری ازفروپاشی جهان و پایداری آن در روز 13 فروردین جشن برپا می‌کنند.

وی گفت: مردم سیزدهم هر ماه را تیرروز نامیده و آن روز طلب باران از ایزد آب یاآناهیتا عنوان می‌کردند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد, مردم در روز سیزدهم فروردین سبزه‌هایی را که درابتدای نوروزکاشتند به دل طبیعت باز می‌گردانند و در سیزدهم فروردین طبیعت را احترام می‌گذاشتند‌.

وی گفت: عدد 13 نیز در نزد ایرانیان نحس شمرده می‌شد و از آن پس نیزاز این عدد در میان مسیحیان و ملل دیگر به نحسی یاد می‌شود