به گزارش همشهری آنلاین، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در دومین کنگره معلمان انقلاب اسلامی با اشاره به لزوم یادآوری خودباوری، ایمان و امید به عنوان مثلث معجزهآفرین و بنمایه پیشرفتهای انقلاب اسلامی گفت: خودباوری، امید و ایمان، میثاق مشترک ما برای پیشرفت اهداف انقلاب اسلامی است.
وی خاطرنشان کرد: در گام دوم انقلاب باید با آرمانها و مولفههای اصلی انقلاب به سمت عزت ایران قوی حرکت کنیم. یکی از مولفهها اتحاد بر موضع مشترک یعنی اسلام و رهبری حضرت امام خمینی(ره) بود که تجلی امروز این مولفه، رهبر معظم انقلاب اسلامی است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به لزوم یادآوری خودباوری، ایمان و امید به عنوان مثلث معجزهآفرین و بنمایه پیشرفتهای انقلاب اسلامی گفت: امید و ایمان، میثاق مشترک ما برای پیشرفت اهداف انقلاب اسلامی است.
وی اظهار کرد: دولت سیزدهم در شرایط سختی کار خود را آغاز کرد.
صحرایی با بیان اینکه در دوره قبل حضور رهبر انقلاب در دانشگاه فرهنگیان، باعث شد این دانشگاه به مسیر اصلی خود بازگردد خاطرنشان کرد: دانشگاه فرهنگیان باید محور جذب و تربیت معلم شود و این یکی از مهمترین ماموریتهای ما است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامههای مهم این وزارتخانه گفت: بر روی ۲ برنامه تربیت معلم و اجرایی سازی سند تحول بنیادین تمرکز ویژه داریم. دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان علاوه بر واحدهای درسی خود باید ۱۲ مهارت را نیز بیاموزند تا بتوانند فارغالتحصیل شوند و این مصوبه شامل ورودیهای سالهای گذشته هم میشود. امسال بیش از۲۰ هزار دانشجومعلم را به طرح ولایت اعزام کردیم.
برگزاری کنکور اختصاصی تربیت معلم/ جذب دانشآموزان نخبه در رشتههای مختلف
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صحرایی ادامه داد: موضوعات دیگری نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که از جمله آنها برگزاری کنکور اختصاصی تربیت معلم، آییننامه اختصاصی جذب دانشآموزان نخبه در رشتههای مختلف، تاسیس دفتر مرکزی جذب دانشگاه فرهنگیان دانشگاه، اعطای رتبه تحصیلی، شناسایی دانشجویان نخبه سایر دانشگاهها جهت تحصیل سال آخر دوره تحصیلی خود در دانشگاه فرهنگیان، مشارکت دانشگاههای دیگر در آییننامه ارتقا برای تربیت دانشجویان، آییننامه اختصاصی دانشگاه فرهنگیان، تعیین مدارس وابسته به پردیسهای دانشگاه فرهنگیان و ایجاد مرکز ملی بهسازی سرمایه انسانی وزارت آموزش و پرورش با محوریت دانشگاه فرهنگیان و افزایش درس کارورزی از ۲ به ۸ واحد است.
وزیرآموزش و پرورش در ادامه گفت: باید توجه داشت که نقطه عزیمت تحول، معلم است. معلم اگر خوب باشد کارها به خوبی پیش میرود و نقطه عزیمت اگر معلم شود، تحولات نیز شروع میشود.
افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور به ۵۰ درصد در سال تحصیلی آینده
صحرایی با اشاره به تغییرات ایجاد شده در کنکور سراسری خاطرنشان کرد: امسال ۴۰ درصد تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور بود که سال بعد به ۵۰ درصد و ۲ سال بعد به ۶۰ درصد خواهد رسید.
جزئیات میزان تاثیر سوابق تحصیلی در ۵ گروه آزمایشی کنکور
پذیرش در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ بر اساس قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای سنجش و پذیرش دانشجو با ملاک نمره کل نهایی حاصل از ۶۰ درصد آزمون اختصاصی (کنکور) و ۴۰ درصد تأثیر قطعی سوابق تحصیلی برای ۳ گروه آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی و همچنین ۷۴ درصد آزمون اختصاصی (کنکور) و ۲۶ درصد تأثیر قطعی سوابق تحصیلی برای گروههای آزمایشی هنر و زبانهای خارجی بر اساس ۱۱ درس دیپلم در پایه دوازدهم در نظام ۶-۳-۳ محاسبه می شود و سهمیهها در این آزمون تغییر نخواهد کرد.
به طور کلی میزان تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی - واحدی/ ترمی - واحدی در گروههای آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ میزان ۳۰ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی - واحدی/ترمی - واحدی ۱۰ درصد (در مجموع ۴۰ درصد) با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی عنوان شده است.
همچنین سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ یا دیپلم و پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی در گروههای آزمایشی هنر و زبانهای خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۶ درصد با تأثیر قطعی و فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و مابقی به سهم نمره کل آزمون اختصاصی(کنکور) اضافه میشود.
میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی واحدی/ترمی واحدی در گروههای آزمایشی هنر و زبانهای خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲، ۱۹ و نیم درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی ۶ و نیم درصد(در مجموع دیپلم و پیش دانشگاهی ۲۶ درصد) با تاثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی است.
طبق بند ۲-۲ ماده ۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای هر داوطلب یک نمره کل سابقه تحصیلی حاصل از میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی وی با توجه به ضرایب سوابق تحصیلی مندرج در جداول ضرایب سوابق تحصیلی دیپلم نظام ۳-۳-۶ و نظام سالی - واحدی/ترمی - واحدی) ساخته میشود.
برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند و یا کلاً سابقه تحصیلی ندارند، سهم نمره کل سابقه تحصیلی قابل جایگزینی با نمره کل آزمون اختصاصی نیست.
برای پذیرش در سال ۱۴۰۲، نمره کل نهایی مربوط به گروه آزمایشی درخواستی داوطلب طبق بندهای ۲ و ۳ ماده ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، از ترکیب بیشترین نمره کل آزمون اختصاصی در نوبتهای آزمون اختصاصی دارای اعتبار گروه درخواستی و نمره کل سابقه تحصیلی گروه درخواستی (میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی طبق بند ۲-۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی) ساخته میشود و ملاک علمی برای پذیرش داوطلبان برای ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، نمره کل نهایی مربوط به سال پذیرش دانشجو است. رتبه در سهمیه و رتبه کشوری بر اساس نمره کل نهایی ساخته میشود.
برای داوطلبانی که در خرداد ماه موفق به اخذ مدرک دیپلم نشدند و در شهریور ماه مدرک دیپلم خود را اخذ میکنند، نمرات سوابق تحصیلی و معدل بر اساس نمرات کسب شده داوطلب در امتحانات نهایی آموزش و پرورش در خرداد ماه همان سال محاسبه میشود و ملاک اعمال در گزینش علمی است.
به گزارش ایسنا، داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ میتوانند هرگونه سؤال در خصوص نمرات خام آزمون اختصاصی (کنکور) را از طریق سامانه پاسخگویی اینترنتی به نشانی https://request.sanjesh.org به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال کنند و یا در صورت لزوم سؤالات خود را در ساعات اداری با شماره تلفن ۴۲۱۶۳ با پیششماره ۰۲۱ در میان بگذارند.
داوطلبان در صورت نیاز به درخواست بررسی مجدد نمره کل سابقه تحصیلی لازم است به درگاه الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir مراجعه کنند. طبق تاکید سازمان سنجش به درخواستهایی که به سایر روشها ارسال شود، هیچگونه پاسخی داده نخواهد شد.