سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور در مورد دلایل تشکیل صف در پمپ‌بنزین‌ها در شهر تهران گفت: به دلیل افزایش مصرف در استان‌های دیگر شاهد تاخیر در ارسال فراورده‌ها بودیم، ضمن اینکه هر جایگاه سوخت نیم ساعت برای تغییر شیفت تعطیل می‌شود، در کنار اینها خرابی کارتخوان‌های سامانه هوشمند سوخت باعث تشکیل صف شد.

همشهری آنلاین- مرضیه ثمره‌حسینی: برخی گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده حاکی از تشکیل صف‌های طولانی در مقابل جایگاه‎‌های سوخت در برخی شهرهای کشور از جمله تهران است که یکی از دلایل مهم آن شایعه گرانی بنزین عنوان می شود،‌ موضوعی که تاکنون از سوی مسئولان تکذیب شده است اما هر چند وقت یکبار خبرهایی در باره آن عنوان شده و مسئولان را مجددا به تکذیب وادار می‌کند. به طوری که به تازگی جواد اوجی وزیر نفت هم  در این رابطه تاکید کرد که «افزایش قیمت بنزین امسال نه در دستور مجلس است و نه در دستور کار دولت». با این حال سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت مهم معتقد است که در شلوغی پمپ بنزین ها اصولا عوامل دیگری موثر است.

رضا نواز در این باره به همشهری آنلاین گفت: برخی عوامل موجب شلوغی جایگاه های سوخت می شود که ما هر بار دلیل آن را عنوان می کنیم. به دلیل ارتباط نزدیکی که عوامل جایگاه‌ها با مردم دارند ما نمی توانیم بپذیریم که شلوغ شدن جایگاه ها به دلیل شایعه گرانی بنزین است. مسئولان جایگاه ها همواره گفته های مردم را به ما انتقال می دهند و ما هم حسب وظیفه اجتماعی آن را به مسئولان انتقال می‌دهیم و حتی راهکار و پیشنهاد هم در این باره می دهیم تا اگر قرار است کاری انجام شود به بهترین نحو اجرایی شود.

دلیل ایجاد صف در پمپ بنزین ها

به جز شایعه گرانی بنزین در روزهای اخیر، برخی صحبت از کمبود بنزین و بحران در تولید بنزین در کشور می‌کنند. در این باره، وزیر نفت ضمن رد این اخبار در گفت‌وگوی تلویزیونی خود عنوان کرد: هیچ کمبودی برای توزیع بنزین نداریم بلکه میزان ذخایر بنزین امروز بیش از ۱۵۰ میلیون لیتر بیشتر از مدت مشابه پارسال است و همزمان با افزایش مصرف، تولید هم افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت در این باره گفت: بعد از اجرای طرح سقف سوختگیری در تهران که در دید رسانه‌ها قرار دارد، به دلیل افزایش مصرف در استان‌های دیگر یک مقدار شاهد تاخیر در ارسال فراورده‌ها بودیم ضمن اینکه هر جایگاه سوخت نیم ساعت برای تغییر شیفت تعطیل می‌شود برای همین در این وضعیت طبیعی بود که مشتری‌های یک جایگاه به جایگاه دیگری منتقل شوند و این موضوع یک مقدار باعث تشکیل صف شد در کنار اینها خرابی کارتخوان‌های سامانه هوشمند سوخت را هم داریم که باعث می‌شود جایگاه‌ها با تمام نازل‌ها نتوانند سوخت را در اختیار مردم قرار دهند.

نواز ادامه داد: ما ۱۲ برابر کشور ترکیه بنزین توزیع می‌کنیم و تهران ۲ برابر کشور ترکیه بنزین مصرف می‌کند بر این اساس شاید تاخیر در ارسال فراورده داشته باشیم و تعطیلی‌های کوچک چند ساعته در برخی جایگاه‌های اتفاق بیفتد اما کمبود فراورده نداریم و تا به حال اتفاق نیفتاده است که در یک شهر سوخت نداشته باشیم البته خاطرنشان می‌شود هیچ عمدی در زمینه تاخیر در ارسال فراورده‌ها نیست و تمام تلاش این است که هیچ جایگاه سوختی بدون سوخت نماند.

وی با بیان اینکه مجموع عواملی که گفته شد در ایجاد صف در روزهای اخیر موثر بوده است، گفت: ما در خرداد و تیرماه صف‌های طولانی‌تری داشتیم اما در حال حاضر در کلانشهرها که فروش‌ بیشتر است صف‌ها کاهش پیدا کرده و توزیع بنزین با روال عادی جریان دارد و سعی بر این است که مشکلات کمتر شود تا بحث تاخیر در ارسال فراورده‌ها هم حل شود.

میزان مصرف مدیریت می‌شود؟

از عوامل مهم بالا بودن مصرف بنزین در ایران، خودروهای غیراستاندارد و همچنین، تقاضای بالا و رشد مصرف است. طبق صحبت‌های مطرح شده، در حال حاضر میزان مصرف بنزین در ایران روزانه به ۱۲۰ میلیون لیتر رسیده است. یکی از اهداف طرح تعیین سقف سوختگیری بنزین که در روزهای اخیر در تهران اجرایی شده و پیش از آن در استان های دیگر آغاز شده بود مدیریت مصرف بنزین عنوان شده است.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران در مورد تاثیر طرح تعیین سقف سوختگیری بر مدیریت مصرف بنزین گفت: طرح فعلی با هدف ترغیب مردم به استفاده از کارت شخصی و مدیریت مصرف اجرایی شده است که در زمینه مدیریت مصرف هدف این است که در شرایط فعلی که مصرف بالاست به جای اینکه سوخت در باک خودروها انباشت شود در مخازن جایگاه‌های سوخت ماندگار شود تا مردم بیشتری بتوانند استفاده کنند درواقع فاصله‌ای که برای سوختگیری مجدد ایجاد می‌شود باعث می‌شود پشتیبانی لازم برای ارسال فراورده به جایگاه‌ها انجام شود و ما دیگر شاهد این نباشیم که جایگاه سوخت خالی از سوخت شود.

شیوه جدید بنزین زدن چگونه است؟

با اجرای طرح تعیین سقف سوختگیری، شیوه جدید بنزین زدن به این صورت است که سوختگیری با کارت آزاد به ۴ مدل ۱۵ لیتر، ۲۰ لیتر، ۳۰ لیتر و ۴۰ لیتر و با کارت‌های شخصی به ۳ مدل مدل ۳۰ لیتر، ۴۰ لیتر و ۶۰ لیتر انجام می‌شود. البته برای خودروهای شخصی زمانی که خودرو یکبار ۶۰ لیتر را دریافت می‌کند، ۶۰ لیتر دوم را بین ۳ تا ۸ ساعت زمان لازم دارد تا مجدد بتواند دریافت کند. اما اگر فرد از استان خارج شود می‌تواند بلافاصله سوختگیری کند و ممانعتی در این باره وجود ندارد.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت درباره دلایل اجرای طرح تعیین سقف سوختگیری به همشهری آنلاین گفت: در سال ۱۴۰۲ ما با چند ابرچالش در حوزه توزیع سوخت مواجه شدیم که در طول چندین سال گذشته و چند مورد آن در طول صد سال گذشته بی‌سابقه بوده برای مثال ما رقم ۱۴۲ میلیون لیتر را در فروردین‌ماه برای فروش روزانه ثبت کردیم که این رکورد ما را جزو ۷ کشور اول جهان در مصرف روزانه بنزین قرار داد و میزان تاب‌آوری کشور ما در این حجم از توزیع هم مثال‌زدنی است.

رضا نواز ادامه داد: همانطور که اشاره شد، چالش اولی که ما امسال با آن مواجه شدیم افزایش فزاینده مصرف بوده است که البته آن را پیش‌بینی کرده بودیم و اگر به همین صورت پیش برود باز در این زمینه رکورد خواهیم زد. چالش دوم، مصوبه مجلس مبنی بر الزام استفاده از کارت سوخت شخصی بود.

نواز افزود: مصوبه مجلس این بوده که کارت‌های آزاد جمع‌آوری و تا پایان شهریور ۹۰ درصد سوختگیری در جایگاه‌ها با کارت سوخت شخصی انجام شود که این اتفاق به مرور در حال اجراست.

چرا برخی جایگاه‌ها کارت آزاد ندارند؟

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: ۵ ماه پیش که مصوبه مجلس مطرح شد از آنجا که مردم عادت به استفاده از کارت جایگاه داشتند و از طرفی کارت‌های سوخت به دست مردم نرسیده بود این مسائل باعث شد در مسیر اجرای این طرح بحث‌هایی بین مردم و کارکنان جایگاه‌ها رخ دهد اما خوشبختانه به مرور استفاده از کارت آزاد کم شد.

نواز با بیان اینکه استفاده از کارت سوخت شخصی در جایگاه‌ها رو به افزایش است، گفت: با همدلی بین پرسنل جایگاه‌ها و مردم وضعیت از آن چیزی که ما فکر می‌کردیم بهتر پیش رفته و در حال حاضر در بیشتر جایگاه‌ها فقط کسانی که کارت ندارند از کارت آزاد استفاده می‌کنند.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت در مورد اینکه چرا در برخی جایگاه‌ها کارت سوخت اصلا وجود ندارد؟ گفت: به جز استان‌های مرزی که الگوهای بومی و طرح‌های محلی در آنها در حال اجراست، در سراسر کشور هر جایگاه باید حداقل یک کارت را داشته باشد که در این میان بعضی جایگاه‌ها تعداد بیشتری کارت دارند. بر این اساس، اگر جایگاهی کارت نداشته باشد باید به ما اطلاع‌رسانی شود تا ما به آن رسیدگی کنیم.

نواز ادامه داد: اینکه در برخی جایگاه‌ها عنوان می‌شود کارت آزاد نداریم دلیلش مراجعات زیاد مردم  است که اصرار به استفاده از کارت آزاد دارند. اما باید بدانیم که شارژ هر کارت آزاد ۸ هزار لیتر در روز است و وقتی تمام می‌شود باید صبر کرد تا ۱۲ شب دوباره شارژ شود برای همین محدودیت‌هاست که برخی پرسنل جایگاه‌ها می‌گویند کارت آزاد نداریم.   


 

منبع: همشهری آنلاین