از روز گذشته اخباری از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان منتشر می‌شود. این اخبار کمتر از یک ماه مانده به برگزاری این جشنواره قاعدتا باید بر سر جزییات و انتخاب آثار می‌بود، اما آنچه از روز گذشته منتشر می‌شود، در باره برگزار شدن یا نشدن این مهم‌ترین جشنواره تئاتر کودک کشور است.

همشهری آنلاین، شقایق عرفی‌نژاد: با نزدیک شدن به برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، ابهاماتی در باره برگزاری آن به وجود آمده بود و مرکز هنرهای نمایشی اعلام کرده بود استانداری همدان برای برگزاری آن همکاری نمی‌کند. روز گذشته سایت اداره کل هنرهای نمایشی توضیح داد به ‌دلیل همکاری نکردن و انجام ندادن تعهدات استانداری همدان، میزبانی این استان برای بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان مبهم است.

با این که از اسفند سال گذشته، رایزنی و برگزاری نشست‌های حضوری و غیرحضوری برای برگزاری بیست‌وهشتمین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان آغاز شده اما اداره کل هنرهای نمایشی به صراحت اعلام کرد به دلیل همکاری نکردن استاندار همدان، فراخوان جشنواره هنوز منتشر نشده است و برگزاری این رویداد مهم و بین‌المللی هنرهای نمایشی، به دلیل انجام ندادن تعهدات استانداری همدان، با چالشی جدی و ابهام روبه‌رو شده است.

در همین بیانیه، کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی ‌توضیح داد: «باوجود این‌که در جلسه حضوری با استاندار همدان به توافق مشارکت پنجاه درصدی برای برگزاری جشنواره رسیدیم، اما در این مدت، هیچ همکاری و حمایتی از طرف استاندار مشاهده نشده است.»

نظری توضیح داده با این که تلاش‌های زیادی شد که این جشنواره مهم و باسابقه در همدان باقی بماند، بازهم همکاری مناسب از سوی میزبان به عمل نیامد که ما را به این نتیجه رساند که گویا استانداری همدان، اصولا تمایلی برای برگزاری این جشنواره در آن شهر تاریخی و فرهنگی ندارد.

مدیرکل هنرهای نمایشی حتی از  بررسی گزینه‌های دیگر برای میزبانی  این جشنواره صحبت کرده بود و از طرف دیگر دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان هم گفته بود کاهش شدید حمایت‌های مسئولان استان همدان از این رویداد در سال گذشته باعث نارضایتی بسیاری از هنرمندان بود که از همان زمان خواستار جابه‌جایی این جشنواره از همدان شدند.

امیر مشهدی‌عباس، این را هم گفته بود که همکاری نکردن استانداری در یک سال گذشته، باعث می‌شود این استان مثل سال‌های پیشین، دیگر شاهد شادی کودکان و نوجوانان و حضور هنرمندان داخلی و خارجی نباشد و حتی اظهار امیدواری کرده بود جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، امسال در شهری برگزار شود که مسئولان قدرش را بیشتر بدانند.

حالا امروز مدیرکل امور جتماعی استانداری همدان خبر داده است همدان آمادگی برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان را دارد.  پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری همدان، به نقل از مهدی اخوان، اعلام کرده: «تکلیف برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان مشخص است و اگر بلاتکلیفی وجود دارد از سوی اداره‌کل هنرهای نمایشی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌است.»

در حالی که اداره کل هنرهای نمایشی از تقبل هزینه‌های برگزاری این جشنواره توسط وزارت فرهنگ و ارشاد در سال گذشته صحبت کرده بود، مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان اعلام کرده: «برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری جزو وظایف ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد ‌است و تمام اعتبارات هزینه‌ای در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی متولی متمرکز است اما با این وجود استان همدان طبق توافقات قبلی و با دستور استاندار هزینه‌های مربوط به اسکان و پذیرایی از میهمانان جشنواره را که حدود ۵۰ درصد کل هزینه‌های برگزاری جشنواره است را تقبل کرده است.»

اخوان در باره مسائل سال گذشته در برگزاری این جشنواره هم صحبت کرده و گفته: «سال گذشته با وجود تمام تنگناهای موجود، استان همدان برای برگزاری دوره‌ی قبل جشنواره بیش‌از چهار میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی با دستور استاندار برای تعمیر، بهسازی و تجهیز سالن‌های نمایش سطح استان، تبلیغات و اطلاع‌رسانی، خبرنامه و روزنگار، اسکان و پذیرایی، تأمین ۲۰ دستگاه‌ خودرو سبک و سنگین برای ایاب و ذهاب میهمانان و عوامل اجرایی، بازدید میهمانان از اماکن تاریخی و گردشگری استان و هزینه‌های جانبی اختصاص داد. امسال نیز با آمادگی کامل و طبق تعهدات فی مابین، متقاضی میزبانی همدان برای برگزاری دوره‌ جدید جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان هستیم و مشکلی برای برگزاری این جشنواره در همدان نداریم.»

البته همچنان مشخص نیست چه اتفاقی رقم خواهد خورد و این جشنواره برگزار می‌شود یا نه. تمام این ماجراها در حالی است که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان معتبرترین جشنواره تئاتر کودک در کشور است و نباید برای برگزار شدن، با این مشکلات روبه‌رو باشد. این جشنواره از شهریور ماه ۱۳۷۰ تا به حال برگزار شده و فرصتی است برای کودکان و نوجوانان همدانی تا چند روز نمایش ببینند و شاد باشند و از طرف دیگر مهلتی است برای اهالی تئاتر کودک تا کارهایشان را اجرا کنند. این فرصت و مهلت نباید از هیچکدام دریغ شود.

منبع: همشهری آنلاین