به گزارش بیبی سی، سهام این شرکت که هنوز سودی بهدست نیاورده است، در نخستین حضور در نیویورک، بالای ۳۷ دلار بسته شد. به این ترتیب ارزش سهام وین فست به ۸۵ میلیارد دلار رسید که بسیار بالاتر از ارزش ۴۸میلیارد دلاری فورد و ۴۶ میلیارد دلاری جنرال موتورز است. این در حالی است که غولهای این صنعت و سازندگان جدیدتر برای اشغال بخشی از بازار پررونق خودروهای برقی رقابت میکنند.
این افزایش ارزش سهام به ثروت فام نات وونگ رئیس و بنیانگذار وین فست، که قبلا ثروتمندترین مرد ویتنام بود، حدود ۳۹ میلیارد دلار اضافه کرد.
بیل روسو، بنیانگذار و مدیرعامل یک شرکت خودروسازی مستقر در شانگهای، گفت: سرمایهگذاران معتقدند که آینده از آن خودروهای برقی است و یک کشور آسیای شرقی با تولیدات ارزان قیمت بهعنوان رقیبی برای ایالات متحده ظاهر خواهد شد. بازارهای بزرگ خودروهای برقی بر این باورند که با توجه به ژئوپلیتیک، این رقیب بزرگ ویتنام خواهد بود، نه چین.
بهجای فروش سهام متعارف، وین فست با استفاده از یک شرکت پوسته یا شرکت خرید با هدف ویژه (Spac) وارد بورس شد. Spacها اغلب توسط استارتآپها برای سرعت بخشیدن به روند کند و پرهزینه عمومی کردن یک شرکت خصوصی استفاده میشود. چندین سازنده خودروهای برقی ازجمله Lordstown Motors و Faraday Future در ۳ سال گذشته با استفاده از Spacs بهصورت عمومی عرضه شدهاند.
بیشتر بخوانید:
وین فست همچنین با رقابت سختی روبهروست چراکه بازیگران اصلی برای تسلط بر بازار میجنگند. رهبران بازار ازجمله تسلا و BYD که اولی توسط ایلان ماسک و دومی توسط سرمایهگذار کهنه کار، وارن بافت حمایت میشود، قیمتها را برای افزایش فروش کاهش دادهاند. وین فست در نیمه اول سال جاری ۱۱۳۰۰ خودروی برقی تحویل داد. در مقایسه، تسلا بیش از ۸۸۹ هزار وسیله نقلیه در مدت مشابه تحویل داد. تسلا همچنان در صنعت خودروهای برقی پیشرو خواهد بود، اما رقبای زیادی مانند وین فست که یک پایه قوی برای موفقیت خود ایجاد کرده است، آن را دنبال خواهند کرد.