رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس، از اتمام بررسی لایحه عفاف و حجاب در کمیسیون مربوطه خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی ۲۲ مرداد مجلس، با تقاضای بررسی لایحه عفاف و حجاب طبق اصل ۸۵ قانون اساسی با  با 175 رای، موافقت کردند. بر اساس این اصل قانون اساسی، مجلس نمی‌تواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیأتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آن‌ها با مجلس خواهد بود.

لایحه عفاف و حجاب چه مسیری را طی خواهد کرد؟

بنابراین طبق اصل 85 قانون اساسی، لایحه عفاف و حجاب پس از بررسی در کمیسیون ویژه و تصویب آن، در صحن علنی مجلس درباره موضوعاتی که مهم ترین آن مدت اجرای آزمایشی لایحه است، تصمیم‌گیری می‌شود که  پیش بینی می‌شود مدت اجرای آزمایشی لایحه عفاف و حجاب 5 سال اعلام شود. در نهایت پس از تصمیم گیری‌های نهایی، لایحه عفاف و حجاب به شورای نگهبان ارسال خواهد شد و در صورت موافقت شورا با آن، به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

تکذیب شبهات

حسن نوروزی، عضو کمیسیون قضایی مجلس درباره برخی ابهامات مطرح شده در فضای مجازی نسبت به جزئیات لایحه عفاف و حجاب و اجباری شدن چادر در دانشگاه‌ها و ممنوعیت کاشت ناخن و لاک زدن ناخن گفت: این موضوع اصلاً مطرح نبوده و اینها آنارشیسم رسانه‌ای است؛ معلوم است که چادر دیگر هیچ گاه چادر اجباری نیست. وی همچنین اعلام کرد: برخورد با ناهنجاری به سبک گذشته که در آن گشت ارشاد اقدام به بازداشت متخلفان می‌کرد، نخواهد بود. غیر از این مورد، هفته گذشته نیز نمایندگان، شایعه فرار مجلس یازدهم از تصویب لایحه عفاف و حجاب را قویا تکذیب کردند.