در میان نمایش هایی که این روزها روی صحنه است، قلاده های سرخ به کارگردانی حدیقه حیدری اجرا می شود، به گفته تهیه کننده نمایش، این اثر قرار است ایام فاطمیه هم روی صحنه برود.

همشهری آنلاین؛ فهیمه پناه آذر:یک گروه تئاتری از دوران تحصیل تا به امروز در کنار هم بودند و حالا چندین نمایش را به شکل حرفه ای در تماشاخانه های پایتخت اجرا کردند. این گروه ، نمایش «قلاده های سرخ» را روی صحنه دارد، قرار است این نمایش را در ایام فاطمیه هم روی صحنه ببرد. نمایشی که تهیه کننده اش می گوید: 15 سال است که در کنار این گروه بوده، گروهی متشکل از دانش آموزان یک مدرسه که حالا هم خودشان بزرگ شده اند و هم نمایش هایشان به یک رشد فکری رسیده است. وی می گوید:این گروه در سالن هایی چون محراب، نیاوران نمایش هایی اجرا کردند و حالا در پردیس تئاتر تهران «قلاده های سرخ» را روی صحنه دارند. متنی که وقتی برای خوانش نزد رجبی دوانی برده شده، او متن را تایید کرده و مشورت هایی به گروه داده است. کارگردان این نمایش حدیقه حیدری است که خودش نمایشنامه را نوشته و مهناز حدیدچی به عنوان تهیه کننده می گوید که اگر مقدور باشد؛ فیلمنامه این نمایش را خواهیم نوشت.
زنانی که در تاریخ دیده نشدند
در این نمایش؛ کارگردان به سراغ زنان تاریخ رفته اما نه زنان تاثیرگذار بلکه زنانی که شخصیت های دوم در دوران خود بوده اند و شاید با سکوت خودشان جفایی بر برهه تاریخی که در آن می زیسته اند؛ داشته اند. زنانی که کسی آنها را نمی شناسند؛ نقش شان را نمی شناسند اما این زنان تاثیری در تاریخ روزگار خود داشته اند. این دومین نمایشی است که تماشاگرانش زنان هستند. 
یک فرم خاص از نمایش 
حدیدچی درباره تماشاگران این نمایش به همشهری توضیح می دهد:«تماشاگران ما زنانی هستند که با تماشای نمایش می توانند با برخی از شخصیت های تاریخی که درباره آن زیاد صحبت نشده، آشنا شوند. گروه ما از بازیگران دهه 60 تا دهه 90 تشکیل شده است و به نظرم این نمایش معادلات تئاتری را به هم زده است.» زمان اجرای این نمایش نزدیک به دو ساعت و نیم است که حدیدچی درباره اش عنوان می کند:«در نمایش به مسائل تاریخی در زمان های مختلف اشاره شده و سپس به جامعه امروز می پردازیم و این که اگر سکوت کنی باز هم تاریخ دوباره تکرار می شود.»  به گفته تهیه کننده این نمایش؛ گروه حسیبا چند سالی است که رویکردش اجرای نمایش های زنانه است. نمایش هایی که دیالوگ محور است اما از فرم خاص خودش تبعیت می کند.

منبع: همشهری آنلاین