تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۴

دختر3 ساله که باخانواده فرهنگی خود در کانتینر نشر فرهنگ اسلامی زندگی می‌کرد، به دست کین و خشم منافقان به آتش کشیده شد.

همشهری‌آنلاین_ گروه سرنخ: اوایل دهه شصت در حالی که تنها چند سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته بود، جنایات گروهک منافقین در گوشه و کنار کشور، جان افراد زیادی را گرفته بود. در این میان یکی از هولناک‌ترین جنایات آنها در شهرستان ماهشهر رخ داد و در جریان آن دختربچه 3ساله‌ای در حادثه‌ای هولناک از سوی منافقین به شهادت رسید. حادثه‌ای که خبر آن 42سال پیش در چنین روزی در رسانه‌ها منتشر و باعث جریحه‌دار شدن افکار عمومی شد. اما این اتفاق چطور رخ داد؟

روزنامه اطلاعات در 31 مرداد سال 1360 درباره این حادثه دردناک نوشت:‌ جهاد سازندگی ماهشهر برای نشر فرهنگ اسلامی در گوشه و کنار شهر کانتینرهایی را نصب کرده بود که هدایت الله هاشمی، مسئول امور فرهنگی جهاد سازندگی به همراه همسرش و فاطمه، تنها فرزندش در یکی از کانتینرها خدمت می‌کرد و شب‌ها برای حفاظت از کتاب‌ها و اموال جهاد در آن می‌خوابیدند. سه‌شنبه صبح، سید هدایت الله و زنش، کانتینر را برای اقامه نماز ترک کرده و به خانه‌ای که در 200 متری آنجا قرار دارد، می‌روند و فاطمه دختر 3 ساله خود را در آغوش خواب رها می‌کنند.

بعد از رفتن سید هدایت الله و همسرش، چند تن از منافقین برای آتش زدن یکی از مراکز تبلیغی اسلام، به کانتینر نزدیک می‌شوند. درب را باز و واحد فرهنگی را بدون سرپرست می‌یابند. کودک خردسالی را می‌بینند که در کنار انبوهی کتاب از جمله قرآن و کتابهای اسلامی بر خبر از همه به خواب رفته است.

اما قساوت قلب و کینه شدید نسبت به رهروان راه امام مانع از آن می‌شود که به خاطر این طفل بیگناه هم که شده از جنایت خویش دست بردارند. آنان واحد فرهنگی را به آتش کشیده و درب را نیز از پشت قفل می‌کنند. به شهادت عابری که کمی قبل از آتش سوزی درب کانتینر را قفل کرده‌اند. وقتی که عده‌ای از مردم از آتش‌سوزی باخبر شده و در کنار کانتیتر جمع می‌شوند، تنها صدای ضجه‌ها و ناله‌های فاطمه کوچک را می‌شنوند که در آخرین لحظات حیات از شدت درد فریاد و فقان برآورده و با مشت‌های کوچک خود بر درو دیوار کانتینر می‌کوبد.

فاطمه نیم ساعت تمام در میان شعله‌های آتش می‌سوزد خاکستر می‌شود. به این ترتیب فاطمه طالقانی، شاید چهارمین یا پنجمین کودکی باشد که اینچنین وحشیانه به دست منافقین به شهادت می‌رسد.
 

منبع: روزنامه همشهری