همشهری آنلاین: یک موسسه آمریکایی روز سه‌شنبه 18 فروردین اولین تصاویر ماهواره‌ای را از تازه‌ترین آزمایش موشکی کره شمالی منتشر کرد.

خبرگزاری اتریش از واشنگتن گزارش داد، بنا به اعلام موسسه علوم و امنیت بین‌الملل در واشنگتن این تصاویر توسط دیجیتال گلوب (DigitalGlobe) از چند کیلومتری محل پرتاب راکت کره شمالی در موسودان-ری در ساحل شمالی کره شمالی گرفته شده است. این تصاویر راکتی را نشان می‌دهد که از خود رد دود و شعله بر جا گذاشته است.

پیونگ‌یانگ روز یکشنبه بدون توجه به اعتراض‌های بین‌المللی ماهواره‌بری را به فضا پرتاب کرد. بنا به اعلام کره شمالی این ماهواره‌بر حامل ماهواره مخابراتی به فضا بوده است. آمریکا، ژاپن و کره جنوبی این کشور را متهم می‌کنند راکتی دوربرد را آزمایش کرده است که از لحاظ تئوری می‌تواند به سواحل آمریکا برسد.

بر اساس یافته‌های آمریکا، کره جنوبی و ژاپن، هیچ ماهواره کره‌ای در مدار زمین قرار نگرفته است. بنا به اعلام آمریکا راکت کره شمالی در اقیانوس آرام سقوط کرده است.

در همین حال، روزنامه "جونگ آنگ ایلبو" کره جنوبی از دردسرهای بیشتری به خاطر آزمایش این ماهواره‌بر خبر داد. این روزنامه به نقل از محافل امنیتی کره جنوبی نوشت، یک کشتی کره شمالی که مامور جمع‌آوری باقی‌مانده راکت شده بود، مجبور شد سفرش را به خاطر مشکلات فنی لغو کند.

جنگنده تیپ میگ 21 هم که قرار بود از محل پرتاب راکت حفاظت کند سقوط کرده است. این خبر را وزارت دفاع کره جنوبی تایید کرد. این روزنامه افزود، ارتش کره شمالی نمی‌داند چه اتفاقی برای ماهواره‌بر افتاده است، زیرا رادارها به چند هزار کیلومتر نمی‌رسد.

تشدید اقدامات واشنگتن
در همین حال، آمریکا قصد دارد در شورای امنیت سازمان ملل دستکم به محکومیت پرتاب موشک ماهواره‌بر کره شمالی  دست یابد.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا گفت اعضای مهم این شورا را زیر فشار می‌گذارد تا به آزمایش موشک دوربرد کره شمالی واکنش نشان دهند.

وی اظهار داشت با همتایانش از چین، روسیه، ژاپن و کره جنوبی صحبت کرده است. "اقدام تحریک‌آمیز" کره شمالی پیامدهای سنگینی خواهد داشت.

درخواست فوری آمریکا و ژاپن برای محکومیت یک صدا و تند کره شمالی تاکنون در شورای امنیت به نتیجه نرسیده است. این شورا یکشنبه شب در جلسه‌ای سه ساعته نتوانست بر سر بیانیه محکومیت این کشور به توافق دست یابد. به گفته دیپلمات‌ها چین و روسیه که حق وتو دارند و همچنین لیبی و ویتنام در برابر این تصمیم مقاومت می‌کنند.