نمایش ناامیدکننده بسکتبال ایران در جام‌جهانی، در بازی دوم هم ادامه داشت و تیم ملی، آسان‌ترین بازی خود در مرحله گروهی را به ساحل‌عاج، تصمیم‌های نادرست سرمربی تیم و بی‌تجربگی بازیکنان باتجربه تیم آن‌هم در لحظاتی که بیشتر از هر چیزی به حواس جمعی‌شان نیاز داشتیم، واگذار کرد.


همشهری آنلاین-جواد نصرتی:  تیم ملی که شروعی امیدوارکننده با جوانانش داشت، در پایان 4کوارتر، با نتیجه 71 بر 69 شکست خورد و نخستین برد ساحل‌عاج در جام‌جهانی را به این تیم هدیه کرد. ایران با وجود تصمیمات نادرست سرمربی و اشتباهات فردی باورنکردنی، حتی تا ثانیه‌های آخر بازی، تیم برتر بود و 13ثانیه مانده به پایان بازی، با 2امتیاز ارسلان کاظمی، 69 بر 68 پیش افتاد اما خطای ناشیانه محمد امینی روی اقدام سولو دیاباته در آخرین حمله ساحل‌عاج، نه‌فقط 2پنالتی به تیم رقیب داد که باعث شد هاکان دمیر سرمربی تیم ملی، مثل آتشفشان منفجر شود و یک فول فنی هم به او داده شد تا ساحل‌عاج، صاحب 3پنالتی شود. دیاباته، هر 3پرتاب را گل کرد و بهنام یخچالی، مؤثرترین بازیکن ایران و بهترین بازیکن زمین، نتوانست در 6ثانیه باقیمانده 3امتیازی‌اش را گل کند و بازی به نفع تیم آفریقایی به پایان رسید.
ساحل‌عاج، حریفی به‌شدت ضعیف‌تر از برزیل بود که در بازی اول ایران را 100 بر 59 شکست داده بود، اما همچنان به‌راحتی توپ را می‌چرخاند و تقریبا به‌راحتی در بیشتر حملاتش موفق می‌شد در بیرون خط 3امتیازی برای خودش یک اوپن‌شات (پرتاب بدون دفاع) جفت و جور کند. آنها در نفوذها هم چندان کار سختی نداشتند و بارها حتی در مواردی با وجود حضور بازیکنان ایران به‌راحتی خودشان را به سبد ایران می‌رساندند. با این حال، همین تیم در کوارتر اول زیر سایه عملکرد بازیکنان جوان ایران و به‌خصوص محمد امینی بود. امینی یک‌تنه فاصله عقب‌افتاده اولیه را جبران کرد و ایران در پایان کوارتر، 20 بر 15 به برتری رسید. در کنار او، دیگر استارترهای تیم یعنی بهنام یخچالی، پیتر گریگوریان، جلال آقامیری و حسن علی‌اکبری هم عملکرد روان و خوب و امیدوارکننده‌ای داشتند اما تغییر گسترده در ترکیب تیم در شروع کوارتر دوم، برندگی تیم ایران را کاهش داد و آن را کند کرد و همین باعث شد این کوارتر با نتیجه 22 بر 15 به‌نفع ساحل‌عاج به پایان برسد. اصرار هاکان دمیر در ادامه بازی بر تغییر مداوم ترکیب و استفاده طولانی‌مدت از بازیکنان مسن‌تر، بارها روند خوب تیمی ایران را کاهش داد و برخی خطاهای نابجا و بی‌مورد و ترن‌اوورهای ناشیانه و بهت‌آور، در نهایت یک برد نسبتا آسان را از ایران گرفت. ساحل‌عاج هوشمندانه از این لو دادن‌های توپ بهره‌برد و 16امتیازش را از همین اشتباهات بازیکنان ایران کسب کرد.
نکته مثبت این بازی، عملکرد بازیکنان جوان تیم بود که توانستند بعد از تجربه تلخ در برابر برزیل، خود را پیدا کنند و با جسارت و اعتمادبه‌نفس بالا به زمین بروند. هر چند عملکردشان نتوانست دمیر را قانع کند که دقایق بیشتری از بازی را به آنها بسپارد و با تعویض‌هایش، فرصت بازی بیشتر و البته برد را از ایران گرفت.
با توجه به پیروزی خیره‌کننده ژاپن در برابر فنلاند، برد در این بازی می‌توانست امید ایران برای صعود به المپیک را زنده نگه دارد چون فقط بهترین تیم آسیایی از این منطقه به المپیک می‌رود، اما حالا ایران با ماموریت غیرممکن پیروزی مقابل اسپانیا، مدافع عنوان قهرمانی در بازی آخر مواجه است. ایران و اسپانیا چهارشنبه عصر با هم دیدار خواهند کرد.