به گزارش همشهری آنلاین، چندی پیش هم طی رویدادی که در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاستجمهوری برگزار شد، ۵۰ شرکت دانشبنیان محصولات و خدماتی را که مرتبط با راهپیمایی اربعین است، عرضه کردند. با نزدیک شدن به اربعین، تعداد زائران هر روز بیشتر میشود و طبیعی است که بخش دولتی و خصوصی با همکاری یکدیگر در جهت بهتر برگزار شدن راهپیمایی، گام بردارند.
اگرچه از زمانی که راهپیمایی اربعین به عنوان یکی از مراسم محبوب مردم با بعضی خدمات رفاهی همراه بود، اما به نظر میرسد که امسال شاهد نوعی بلوغ در تسهیلات فناورانه برای برگزاری بهتر این مراسم هستیم.
بیشتر بخوانید:
پلتفرم اشتراک سفر
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر بهتر شدن کیفیت اینترنت تأکید کرد و از خدمات ارتباطی و رفاهی برای زائران اربعین خبر داد.
عیسی زارعپور با اشاره به تشکیل ستاد اربعین وزارتخانه متبوعش در حوزه ارتباطات یادآوری کرد که بخشی از خدمات درنظر گرفته شده در داخل کشور انجام میشود.
بهگفته او «قبلا ما فقط از طریق سایتهای سیار و ثابت، ارتباطات را تقویت میکردیم و امسال کار ویژهای انجام دادیم که استفاده از ارائه خدمات فناورانه به هموطنان در داخل و خارج از کشور است.»
او بهعنوان نمونه از پلتفرمهای جابجایی مسافر نام برد و آن را یک کار بیندستگاهی خوب توصیف کرد که مردم میتوانند از طریق این پلتفرمها به مرزها سفر کنند و سفرشان را به اشتراک بگذارند.
خدمات جابجایی و مالی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین به تهیه بستههای فناورانه برای زائران اشاره کرد و گفت: «یکی از خدمات فناورانه اربعین که از سال قبل در دستور کار سازمان فناوری اطلاعات بود، استفاده از ظرفیت سکوها برای جابجایی زوار بود.»
زارعپور از مصوبه سالجاری دولت در این زمینه خبر داد و گفت که الحمدلله، امسال با مصوبه دولت و پیگیریهای ویژه معاون اول و همراهی وزارت راه، پلیس، بیمه، ستاد اربعین و البته تلاش و همدلی مدیران این سکوها، این کار به ثمر نشست.
به گفته او «علاوه بر این برخی سکوهای ارتباطی، تأمین ارز و خرید دینار را به صورت غیرحضوری انجام میدهند.»
بیشتر بخوانید:
ارزان شدن رومینگ و سیمکارت
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد فعالیتهای ارتباطی برای زائران، به توافقهای این وزارتخانه و رگولاتوری عراق به منظور کمتر شدن هزینههای ارتباطات برای زائران هم اشاره کرد.
زارعپور در این مورد توضیح داد که قیمت و خدماتی که برای سیمکارت زائران ارائه میشود نسبت به سال گذشته ارزانتر شده است و همچنین هزینه رومینگ با این توافقات کاهش یافته است.
او درباره نحوه تهیه بسته اینترنتی هم گفت: «مردم باید بسته اینترنتی را در ایران حداقل یک روز قبل از رفتن به سفر خریداری کنند، در غیر این صورت هزینه رومینگ غیربستهای خیلی بالاست.»
توزیع گذرنامه با پست
شرکت پست هم که زیرمجموعه وزارت ارتباطات است، خدمات جدیدی به زائران ارائه میدهد.
زارعپور با تأکید بر فعالیتهای شرکت ملی پست همچون گذشته، به خدمت «پستیافته» اشاره کرد و از ارائه این خدمت در طول مسیر برای اشیای گمشده زائران خبر داد.
با این حال، او مهمترین اقدام شرکت ملی پست را توزیع گذرنامههای اربعین دانست و گفت: «اکنون بهطور میانگین روزی ۱۰۰هزار گذرنامه به وسیله شرکت ملی پست توزیع میشود.»
اینترنت بهتر میشود
وزیر ارتباطات همچنین به اقدامات لازم زیرمجموعههای وزارتخانه برای رفع هرگونه اختلال و شناسایی آن اشاره کرد و گفت که اخیرا هم طبق دستور رئیسجمهور، کمیتهای برای رفع کندی اینترنت تشکیل شد که استقبال کردیم و برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدتی را در کنار برنامههای خودمان داشتیم، اعلام کردیم که بخشی از آن اجرا شده و انشاءالله کیفیت اینترنت بهتر خواهد شد. البته این برنامهها نیازمند سرمایهگذاری است.
این در حالی است که محمد جعفرپور، رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت در یکی از پیامرسانهای بومی به نتایج تست کیفیت شبکه با حضور انجمن تجارت الکترونیک اشاره کرد و نتیجه اول را «هیچ اختلالی در کل شبکه مشاهده نگردید و هر دو تیم اتفاقنظر داشتند» اعلام کرده است.
بیشتر بخوانید:
دانشبنیانهای اربعین
سیاوش ملکیفر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در گفتوگو با همشهری از جلسهای با مسئولان سازمان تبلیغات خبر داد که در این جلسه نیازهای زائران در ۵حوزه شناسایی و دستهبندی شد.
بهگفته او، این حوزهها شامل سلامت، بهداشت و درمان، فناوری اطلاعات و ارتباطات، لجستیک و حملونقل، صنایع خلاق و فرهنگی (محتوای مورد نیاز زائران) و بیمه است.
به این ترتیب، دانشبنیانها با توجه به این نیازها، محصولات و خدمات خاص مراسم اربعین را ارائه کردهاند؛ ازجمله میتوان به ویلچرهای فوق سبک و روباتی پوشیدنی اشاره کرد که قابلیت حرکت و راه رفتن را برای کم توانان و ناتوانان حرکتی فراهم میکند.