تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹

هایدرا، در نگاه اول یکی از چندین و چند جزیره توریستی دریای اژه در یونان و اطراف به شمار می‌رود، اما آنهایی که وارد آن می‌شوند، خیلی زود متوجه غیبت خودروها و البته نوای ریتمیک سم چهارپایان می‌شوند؛ مردم در هایدرا، متفاوت‌ترین سیستم حمل‌ونقل عمومی دنیا را دارند و بار جابه‌جایی مسافر و بار، بر گرده اس

همشهری آنلاین: مردم جزیره، عامدانه خودروها را از جزیره‌شان دور نگه داشته‌اند (به جز آمبولانس و خودروهای امدادی) و به جای آن، از خر، قاطر و اسب برای جابه‌جایی مسافر و بار استفاده می‌کنند. گردشگران به محض اینکه از قایق و کشتی پیاده و وارد جزیره می‌شوند، با صف‎‌های بلند قاطرها و اسب‌های کوچک مواجه می‌شوند که برای حمل افراد و بارشان آماده‌اند. غیبت خودروها در جزیره، حسی عجیب و جالب به آن داده و گردشگرانی که به آنجا رفته‌اند و حتی خود ساکنانش، از اینکه در این وضعیت انگار در زمان به گذشته سفر کرده‌اند، صحبت می‌کنند. مردم محلی به‌شدت از این وضعیت راضی‌اند و گفته‌اند نبود خودرو، در کل زندگی آنها را آرام‌تر کرده است. تا یکی، دو دهه پیش نگه داشتن اسب در ‌این جزیره، چندان از نظر اقتصادی به‌صرفه نبوده، اما حالا به لطف گسترش سیستم حمل‌ونقل حیوانی و کسب درآمد از آن، داشتن اسب برای بیشتر ساکنان امری عادی است. البته مردم همیشه از این مدل حمل‌ونقل دلخوش نبوده‌اند؛ در ابتدای قرن بیستم که یونان متحول می‌شد و خودروها چهره حمل‌ونقل را در سراسر دنیا تغییر می‌دادند، این جزیره به‌خاطر خیابان‌ها و کوچه‌های باریکش نمی‌توانست میزبان خودروها باشد و دوران شکوفایی‌اش به‌عنوان یک جزیره مهم صیادی که از قرن هجدهم و نوزدهم شروع شده بود، به قرن جدید کشیده نشد، اما مردم در طول دهه‌های گذشته، سیستم حمل‌ونقل خود را حفظ کردند و حالا به آن افتخار هم می‌کنند؛ چون یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره‌شان شده است.
آرامش جزیره، در کنار مناظر زیبا و فضای آرام و بدون استرس آن، هایدرا را به مقصدی مشهور در یونان تبدیل کرده که از ستاره‌های هالیوود گرفته تا ثروتمندان، افراد زیادی این جزیره را برای تعطیلات انتخاب می‌کنند. خود مردم معتقدند پایبندی آنها به سیستم حمل‌ونقل قدیمی‌شان باعث شهرت این جزیره در دنیای گردشگری و در نتیجه شکوفا شدن مجدد آن در قرن بیست‌ویکم شده است.

برچسب‌ها