ماجراجویی و طبیعت‌گردی در نقاط دورافتاده و صعب‌العبور، برای هر آدمی سخت است و چالش برانگیز؛ حالا فکرش را بکنید، یک خانواده ۷ نفره با بچه‌های قد و نیم قد به چنین ماجراجویی سختی برود.

همشهری آنلاین: این چالش، چیزی نبوده که خانواده نتبرگ‌ها را از این سفر خانوادگی پرهیجان منع کند. دانا و اولن نتبرگ که هر دو ۴۴ ساله هستند، همراه با ۵ بچه خود که ۱۴، ۱۲، ۱۰، ۷، و ۲ ساله هستند، چنین کاری کرده‌اند و برخی از طاقت‌فرساترین، چالش برانگیزترین و طولانی‌ترین مسیرهای طبیعت‌گردی در آمریکا را با هم زیر پا گذاشته اند. آنها در یک مسیر، ۳ هزار و ۵۴۰ کیلومتری از ایالات جورجیا تا مین طبیعت‌گردی کرده‌اند و در تجربه تحسین‌برانگیز دیگرشان، یک مسیر تریل ۴ هزار و ۸۷۳ کیلومتری را زیر پا گذاشته‌اند. و این البته پایان کار تجربه‌های هیجان‌برانگیز این خانواده نیست و آنها در حال طی کردن یک مسیر معروف دیگر هستند که نزدیک به ۱۲ هزار و ۹۰۰ کیلومتر را پوشش می‌دهد.
حتی فکر کردن به این اعداد، کمی می‌تواند ترسناک باشد اما این خانواده، لذت با هم بودن در یک کار هیجان‌انگیز و ماجراجویانه را بالاتر از همه ترس‌ها و نگرانی‌ها می‌داند و الهام‌بخش خانواده‌های شلوغ در سراسر دنیا شده است. دانا، مادر این خانواده درباره این تجربیات عجیب گفته است: «ما می‌دانیم که خانواده‌های زیادی نمی‌توانند چنین کاری بکنند. یا زمانش را ندارند، یا پولش را و یا اصلا تمایلی به انجام این کار ندارند. به همین‌خاطر ما خودمان را خوشبخت می‌دانیم که موفق به انجام این کار شده‌ایم.»

دانا و اولن که هر ۲ پزشک هستند، در دوران دانشجویی با هم ازدواج کردند و در ۲۰ سال گذشته، انواع ماجراجویی را تجربه کرده‌اند؛ از طبابت در آفریقا گرفته تا کوهنوردی‌های طولانی در ارتفاعات کانادا. اما سال‌ها به‌خاطر بچه‌هایشان، کمی از این فعالیت‌ها دور بودند تا اینکه بعد از تولد فرزند چهارمشان، تصمیم گرفتند دوباره ماجراجویی‌ها را و این بار با همراهی بچه‌ها، از سر بگیرند.
آنها از طبیعت‌گردی‌های کوتاه ۵۰ کیلومتری شروع کردند و وقتی دیدند تجربه خوشایندی است، کم کم مسیرهای طولانی‌تری را انتخاب کردند و در نهایت، به مسیرهای سخت و مشهور رسیدند.
سخت‌ترین چالش آنها در این سال‌ها، گاهی نه خود مسیر که شرایط آن بوده است؛ برای نمونه آنها در دوران همه‌گیری کرونا، باید مطمئن می‌شدند که می‌توانند از مناطق خاصی عبور کنند و قرنطینه شامل حالشان نمی‌شده است و البته خود مسیرها و چالش‌هایشان هم بوده است؛ آنها نمی‌دانستند که آیا واقعا با توجه به تعداد بچه‌ها و شرایطی که دارند، می‌توانند ماجراجویی‌شان را به پایان برسانند یا نه. اما در نهایت، نه تنها موفق به انجام آن شدند که انگیزه بیشتری برای برنامه‌های بعدی پیدا کردند.
تولد پنجمین کودک، کمی برنامه‌های آنها را به هم ریخت، اما وقتی کمی این فرزندشان بزرگ‌تر شد، تحقیق درباره سفر در دل طبیعت با نوزاد را شروع کردند و خیلی زود دوباره برنامه‌ها از سر گرفته شد. بچه، حرکت آنها را در تجربه بعدی کندتر کرد اما به‌گفته خودشان، لذت ماجراجویی بیشتر شده است.