تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳

راهنمای خرید ورق استیل به درد افرادی می خورد که با این فلز محبوب و پرمصرف، در پروژه های شخصی یا سازمانی خود سرو کار دارند.

شاید بخواهید برای دکوراسیون یک ساختمان، ساخت تجهیزات آشپزخانه، تولید قطعات مکانیکی و صدها کاربرد دیگر سری به بازار فولاد بزنید یا به صورت اینترنتی ورق استیل مورد نظر خود را خریداری کنید.
قبل ازهر چیز لازم است که برای خرید اصولی ورق استیل، نیازهای خود را مشخص کنید. به عنوان مثال، ابعاد، ضخامت، نوع ورق استیل (مانند استیل ضد زنگ یا غیر ضد زنگ) و کاربرد مورد نظر را در نظر داشته باشید؛ سپس به فروشگاه‌های محلی معتبر مراجعه کنید یا در سایت های آنلاین استیل، با مقایسه قیمت‌ها، ابعاد موجود و نوع مواد، خرید خود را نهایی کنید. ما در این مطلب با راهنمای خرید ورق استیل به شما کمک می کنیم که از خرید خود رضایت بیشتری داشته باشید و بدون صرف هزینه زیاد یا هدر رفت مواد، بهترین استفاه را از ورق استیل مطابق کارکرد خود داشته باشید. پس با ما همراه شوید.

نکات خرید ورق استنلس استیل

ورق استیل یکی از محصولات مهم در صنعت ساختمانی و صنایع فلزی است که در نظر گرفتن برخی از نکات حین خرید به شما کمک می‌کند که متناسب‌ با نیاز خود هدفمند خرید کنید. در ادامه راهنمایی برای خرید ورق استیل را ارائه می‌دهیم:

بررسی ترکیبات استیل 

ضرورت توجه به ترکیبات ورق استیل در هنگام خرید برای داشتن بیشترین بازدهی متریال در سازه یا پروژه اهمیت زیادی دارد. در زمان خرید ترکیبات و مقدار مواد اولیه ورق ها را بررسی کنید. به هرحال چگونگی ومیزان ترکیبات، تاثیرمهمی بر خواص و استحکام ورق ها و همچنین قیمت ورق استیل می گذارد.

به عنوان مثال حضور کربن در ورق استیل، در تشکیل ساختار ورق و خواص آن نقش مهمی دارد. استیل‌های با مقادیر کمتر کربن به عنوان استیل‌های «کم کربن» شناخته می‌شوند و استیل‌هایی با مقادیر بالاتر کربن، به عنوان استیل پرکربن یا استیل کربنی معروف هستند که هر کدام خواص متفاوتی دارد.

علاوه بر آن استفاده از عناصر آلیاژی مثل کروم، نیکل، مولیبدن و وانادیوم در ورق استیل، خواصی مانند مقاومت به خوردگی، مقاومت در برابر حرارت و مقاومت مکانیکی فلز را بهبود می‌بخشد. با بررسی این ترکیبات، شما می‌توانید ورق استیل مناسبی برای نیازهای خود انتخاب کنید و بهترین عملکرد را از آن بدست آورید.

برند و کشور سازنده

حتماً در هنگام خرید، کیفیت ورق استیل را مورد بررسی قرار دهید. توصیه می‌شود برای برخورداری از بالاترین بازدهی، از برندهای معتبر و با تجربه در تولید ورق استیل خرید کنید. برخی فروشندگان صاحب نام نمونه های تستی ورق استیل را به مشتریان عرضه می کنند. بنابراین درخواست نمونه‌هایی از ورق استیل و خرید به صورت تستی نیز می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری کمک کند.

توجه به ابعاد ورق استیل 

هنگام خرید ورق استیل، ابعاد آن یکی از فاکتورهای بسیار مهم است و شما باید به ابعاد طول، عرض و ضخامت ورق توجه کنید. قبل از رفتن به فروشگاه یا خرید اینترنتی، مشخص کنید که کدام ابعاد ورق استیل با نیازهای پروژه‌ی شما سازگاری دارند؟! معمولاً ابعاد ورق استیل به این صورت مشخص می‌شوند:

 طول × عرض × ضخامت= ابعاد ورق 

استیل باکیفیت بخرید!

برای انتخاب ورق استیل، هنگام خرید، بهتر است به کیفیت آن دقت کنید. انواع مختلفی از استیل مانند استیل ضد زنگ (stainless steel) و استیل کربنی (carbon steel)  در بازار فولاد موجود است. هر کدام از انواع استیل بسته به نیاز و محل استفاده، ویژگی‌های متفاوتی دارند.

خواص مکانیکی مانند مقاومت به کشش و انعطاف‌پذیری می تواند مشخصه کیفیت ورق استیل باشد. هنگام برررسی مشخصات فنی ورق استیل دقت داشته باشید که ورق ها تحت استانداردهای جهانی تولید شده باشد.

مناسب ترین گرید را انتخاب کنید.

استیل‌ها را می توان بر اساس گریدشان، مانند گرید 304 یا 316 دسته‌بندی کرد؛ گرید استیل نشان‌دهندهٔ خواص فیزیکی و شیمیایی آن است. روش‌های مختلفی برای انتخاب درست گرید استیل بر اساس نیاز و کاربرد وجود دارد. مثلا اگر برای کاربرد خود نیاز به ورق هایی مقاوم برای اعمال قدرتی یا فشارهای مکانیکی زیاد دارید، بایستی گرید استیلی با مقاومت فوق‌العاده در برابر کشش و ضربه انتخاب کنید.

شاید بخواهید ازاستیل در محیط‌هایی با شرایط خورنده (مانند آب شور، آب حاوی اسید، مواد شیمیایی و غیره) استفاده کنید؛ دراین صورت بایستی گرید استیلی با مقاومت به خوردگی مناسب مانند گرید استیل 316 را بخرید. این گرید قابلیت مقابله با خوردگی بهتری نسبت به گرید 304 دارد.

اگر استفاده از استیل در دماهای بالا یا پایین مدنظر شما است گریدهایی با دامنه دمایی مناسب مانند گرید استیل ترمواستنل برای دماهای بالا و گرید استیل آستنیتی برای دماهای پایین برای پروژه شما گزینه ایدئالی به شمار می رود. درکل هنگام خرید بر اساس بودجه خود، گرید استیلی را انتخاب کنید که نیازهای شما را برآورده کند و در عین حال هزینه قابل قبولی داشته باشد.

بودجه خود را در نظر بگیرید

یکی دیگر از پارامترهای مهم خرید ورق استیل، توجه به قیمت آن است. بهتر است بر اساس بودجه خود، صرف نظر از آخرین قیمت روزانه در بازار مواد اولیه فلزات، قیمت ارائه شده توسط فروشنده را مدنظر قرار دهید.

معمولاً قیمت ورق استیل تحت تأثیر عواملی مانند ابعاد و ضخامت ورق، ترکیبات استیل، تعداد واحد خریداری شده و همچنین شرایط بازار قرار دارد. از طرفی سیاست‌های قیمت‌گذاری شرکت‌ها و تغییرات نرخ ارز نیز می‌تواند بر قیمت ورق استیل تأثیرگذار باشد. در هر صورت، قبل از خرید، مقایسه قیمت‌ها و استعلام قیمت از چند فروشنده مختلف می‌تواند به شما در خریدی مقرون به صرفه کمک کند. 

محاسبه وزن استیل هنگام خرید

وزن ورق استیل معمولاً با واحد کیلوگرم یا تن اندازه گیری می شود. اگر می خواهید نسبت به خرید ورق استیلی اقدام کنید، باید اطلاعات دقیقی درباره وزن ورق، مطابق با پروژه خود به دست بیاورید. علاوه بر جدول های آنلاین محاسبه وزن استیل، فرمول زیر به شکل مستقیم می تواند به شما کمک کند.

وزن = طول × عرض × ضخامت × چگالی استیل

خرید استیل از فروشگاه‌های معتبر 

حتماً قبل از خرید، مطمئن شوید که فروشگاه مورد نظر دارای مجوزهای لازم و امتیازات قابل قبولی از نگاه مشتریان است. پیدا کردن یک فروشگاه آنلاین معتبر با نظرات مثبت مشتریان و رضایت آن‌ها علاوه بر جلب اعتماد شما، کمک می کند خرید به صرفه ای را تجربه کنید.
در برخی فروشگاه های آنلاین مانند فروشگاه شهر استیل امکان مقایسه قیمت‌ها و انواع آیتم‌ها نیز وجود دارد که به شما در انتخاب بهتر ورق استیل کمک می کند.

پایان

شما در این مطلب با راهنمای ورق استیل همراه ما بودید. همانطور که عنوان شد عوامل مهمی مانند نوع ورق استیل از جمله استیل آستنیتی، استیل فریریتی و استیل مارتنزیتی می‌تواند در کاربردهای مختلف، عملکرد ورق را تحت تاثیر قرار دهد. بررسی این عوامل و دقت به کیفیت تولید کننده و وجود ضمانت کالا، خرید مطمئنی را برای شما رقم می زند. در پایان توصیه می کنیم با مراجعه به تولید کنندگان و فروشندگان معتبر، ورق استیل با کیفیت بالا بخرید و آن را مطابق با نیازخود در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار دهید.