تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵

محمد بخشنده، فعال اجتماعی و رئیس پلیس اسبق مبارزه با مواد مخدر تهران در یادداشتی نوشت:

منطقه ۱۲ شهرداری تهران امروز را از همان زمان‌ها که به شهرداری بلدیه اطلاق می‌شد بر اساس هسته مرکزی پایتخت احصا و سایر مناطق به تدریج توسعه و گسترش شهر پیرامون آن شکل گرفت. بطوری که هنوز هم می‌توان با قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های آن حداقل بوی نیم قرن قبل را استشمام و با خاطرات کودکی نجوا کرد. این منطقه قلب و هویت کلانشهر امروز است چه از نقطه نظر جغرافیایی و چه از نظر تاریخی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی. باور می‌کنید که فقط آثار تاریخی ثبت ملی شده در این منطقه که به بیش از ۳۰۰ اثر می‌رسد از تمام شهرهای ایران بیشتر باشد.

البته این ویژگی و ظرفیت در صورت بی‌برنامگی وعدم شناخت اولویت‌ها می‌تواند به جای فرصت آفرینی تبدیل به بحران و تهدیدات امنیتی و ایمنی چون آتش سوزی در بازار تهران شود.

نزدیک به نیمی از بافت شهری منطقه ۱۲ که از شمال به خیابان انقلاب و ازجنوب به خیابان شوش و از سمت شرق به خیابان ۱۷ شهریور و از غرب به خیابان حافظ منتهی می‌شود شامل بافت فرسود می‌شود و ساخت و ساز در آن تابع شرایط خاص از جمله رعایت حریم و حدود میراث فرهنگی است و این مهم به لحاظ اینکه بیشترین حد جذب جهانگردان خارجی و ایرانگردان داخلی را به واسطه وجود بازار سنتی تهران و مجموعه اماکن دولتی کاخ‌های سلطنتی قاجار و… را به خود اختصاص داده است ولی به شدت در معرض تهدیدات شهری از قبیل، حوادث زلزله و آتش سوزی و آب گرفتگی است، زمینه ترافیک سنگین به تبع آن آلودگی هوا بعلت سنتی بودن معابر درشکه رو در قدیم را دارد، آسیب‌های اجتماعی در محدوده جنوبی منطقه ۱۲ مانند تجمع و بیتوته معتادین به هویت تاریخی و فرهنگی و بافت مذهبی آن و همچنین به امنیت عمومی منطقه صدمه زده است، تجمع اتباع بیگانه غیر مجاز کشورهای همسایه تحت عنوان کارگران اماکن تجاری و تولیدی مشکلات فرهنگی و بهداشتی را تشدید می‌کند و بی‌برنامگی و بلاتکلیفی بافت‌های میراث فرهنگی مخروبه و رها شده به علت فقدان بودجه مرمت و بازسازی و تملک آن‌ها چهره فرهنگی و تاریخی منطقه را مخدوش کرده است.

این مسائل و بسیاری از مطالبات مردم شریف محلات منطقه لزوم و نگاه همه جانبه به منطقه حصار ناصری یا تهران قدیم را دوچندان می‌کند.

خوشبختانه اخیراً و با رویکرد جدید شهرداری فردی که خود از صاحب نظران شهرسازی و مدیر نمونه اجرایی بوده و صاحب تالیفاتی در برنامه‌ریزی است، با تجربه شهرداری در بافت مدرن منطقه ۲۲ و بافت سنتی منطقه ۱۵، برای مدیریت نظامند مسائل و توسعه آن محدوده و پایدار و محیط زیست پایه به عنوان شهردار منطقه ۱۲ منصوب شده تا انشاالله شاهد تحقق شعار شهرداری تهران، مبنی بر تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام باشیم.

پر واضح است که یکی از ارکان تحقیق این مهم شناخت علمی مسائل و مشارکت عمومی مردم پایه در نگاه راهبردی مدیران شهرداری است و باید آرایش تحولی و استراتژی محور را برای حل مسائل پیش رو را قبل از تبدیل به بحران اتخاذ کند.