انواع پمپ هیدرولیک پیستونی با طراحی دقیق و پیچیده از جمله محصولات پربازده‌ای هستند که از بالاترین نسبت توان به وزن برخوردار هستند. جریان سیال ایجاد شده توسط این محصولات فاقد ضربان بوده و کاهش بار ناشی از عدم ضربان و همچنین آب‌بندی اصولی موجب افزایش کارایی و طول عمر مفید دستگاه می‌شود.

 فروشگاه قوام صنعت به‌عنوان یکی از فروشندگان مجاز پمپ هیدرولیکی دسته‌بندی گسترده‌ای از این محصولات را به مشتریان خود عرضه کرده است. برخی از پمپ‌های موجود در فروشگاه شامل پیستونی هیدرولیک محوری، پیستونی هیدرولیک شعاعی، پمپ رادیال، پمپ پیستونی فشارقوی هستند که توسط بهترین برندها از جمله رکسروت، پارکر، ویکرز، توز ایران و هاوی طراحی، تولید و وارد بازار مصرف شده‌اند.

پمپ هیدرولیک پیستونی چیست؟

این محصولات جزء گران‌قیمت‌ترین انواع پمپ‌ها به شمار می‌روند. قیمت بیشتر آنها به دلیل کیفیت مطلوب و البته طول عمر نسبتاً بالایی است که دارند. از این محصولات در مدارهای حلقه باز، حلقه بسته، صنایع هیدرولیکی، راه‌سازی، هیدرولیک سیالات و غیره استفاده می‌شود. همچنین پمپ هیدرولیک پیستونی به‌عنوان یکی از بهترین محصولات بسیار کاربردی در فشارهای بالا (تا 700 بار) مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در محصولات هیدرولیک پیستونی تلرانس بسیار محدودی بین پیستون‌ها و سیلندر وجود دارد و این تلرانس کم موجب کاهش تاب‌آوری محصول شده است. به همین دلیل به خریداران این نوع پمپ توصیه می‌شود تا برای افزایش طول عمر مفید دستگاه از روغن تمیز استفاده کنند و همچنین محیط پیرامون پمپ را تمیز نگهداری کنند تا از آسیب به پمپ در اثر آلودگی جلوگیری شود.

طراحی مهندسی شده و دقیق پمپ‌های پیستونی به‌گونه‌ای است که پیستون‌ها هنگام گذر از مجرای ورودی (عقب‌گرد پیستون درون سیلندر) فضای بیشتری را ایجاد کنند. ایجاد فضای بیشتر نیز موجب به‌وجودآمدن خلاء شده و بدین ترتیب روغن هیدرولیک به درون محفظه‌ی پمپ مکش پیدا ‌می‌کند. سپس روغن وارد شده برای کار به درون سیستم هدایت خواهد شد. دو نوع پمپ پیستونی هیدرولیک از نظر نوع طراحی در بازار وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • محوری (Axial Piston Pump)
  • شعاعی (Radial Piston Pump)

آشنایی با پمپ هیدرولیک پیستونی محوری

محصولات این نوع پمپ به دو دسته‌ی محوری با صفحه زاویه گیر (Swash Plate) و محوری خمیده سر کج (Bent Axis) تقسیم‌بندی می‌شوند.

پمپ پیستونی هیدرولیک محوری با صفحه زاویه گیر

محل قرارگیری محور بلوک سیلندر و محور محرک در این محصولات در راستای خط مرکزی است. وضعیت قرارگیری صفحه‌ی زاویه گیر در این پمپ‌ها عامل بسیار مهم در تعیین نوع حرکت پیستون‌ها است و طبق حرکات این صفحه می‌توان حرکت رفت و برگشتی پیستون‌ها را مشاهده کرد. در این محصولات مجاری ورود و خروج روغن توسط صفحه جداکننده با بلوک سیلندر به یکدیگر مرتبط می‌شوند. پیستون‌های این پمپ هنگام حرکات رفت و برگشتی (ورود و خروج) در درون سیلندرهای مربوطه از مقابل مجاری ورودی و خروجی صفحه جداکننده عبور می‌کنند.

برخی برندها پمپ پیستونی هیدرولیک محوری را نوعی طراحی می‌کنند که از قابلیت جابه‌جایی متغیر برخوردار شود. در این محصولات تنظیم وضعیت صفحه زاویه گیر بسته به نوع پمپ، کارایی، برند سازنده و سایر امکانات جانبی با کمک یکی از مکانیزم‌های دستی، کنترلی و یا سیستم‌های جبران‌کننده صورت می‌پذیرد. باتوجه‌به طول مسافت جابه‌جایی پیستون، میزان قطر هر پیستون و همچنین تعداد پیستون‌ها می‌توان حجم جابه‌جایی پمپ پیستونی محوری را مشخص کرد. همچنین می‌توان با استفاده از مکانیزم‌های تغییردهنده‌ی زاویه‌ی صفحه پشت پیستون‌ها میزان حجم جابه‌جایی را باتوجه‌به نیاز کمتر و یا بیشتر تنظیم کرد.

آشنایی با پمپ پیستونی هیدرولیک شعاعی

اجزای مورداستفاده در پمپ پیستونی شعاعی شامل مواردی از جمله بلوک سیلندر، پیستون‌ها، رینگ عکس‌العمل، شیر مرکزی روتور است. در این نوع پمپ پیستون‌ها به‌صورت شعاعی درون بدنه‌ی اصلی دستگاه نصب شده و با کمک‌فنرها روی یاتاقان خارج از مرکز قرار گرفته است. پیستون‌ها همواره از راه نیروی گریزازمرکز و فشار سیال به پشت آنها با سطح رینگ عکس‌العمل در ارتباط هستند.

برای عملکرد مطلوب و پمپ هرچه بهتر سیالات بایستی وضعیت رینگ عکس‌العمل در حالتی خارج از مرکز روتور قرار گرفته باشد. در اثر چرخیدن بلوک سیلندر و خروج از مرکز حاصل شده، پیستون‌های یک طرف به سمت داخل و پیستون‌های طرف دیگر پمپ به‌سوی داخل روتور (بخش مرکزی) انتقال می‌یابند. هنگامی که در اثر فاصله‌گرفتن پیستون‌ها از مرکز روتور فضای کافی ایجاد شود، مکش سیال نیز آغاز شده و از راه مجرای ورودی به داخل سیلندر هدایت خواهد شد. لازم به ذکر است که ورود و خروج جریان سیال در سیلندر توسط سوپاپ‌های پمپ انجام می‌شود. پرکاربردترین پمپ‌ها در این محصولات، انواع  جابه‌جایی ثابت آنها هستند. از مزیت‌های مهم استفاده از  پمپ پیستونی هیدرولیک شعاعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازده حجمی بالا
  • قابلیت کار در فشارهای تا 100 بار
  • قابلیت کار در دبی‌های 600 لیتر بر دقیقه

عوامل مؤثر بر میزان بازدهی پمپ پیستونی هیدرولیک

میزان بازدهی و یا عملکرد مطلوب انواع پمپ هیدرولیک عامل بسیار مهم در تعیین قیمت این محصولات است. بازدهی باتوجه‌به عوامل زیر مشخص خواهد شد:

  • برند و کشور سازنده
  • دقت به‌کاررفته در طراحی و ساخت
  • وضعیت مکانیکی اجزای تشکیل‌دهنده
  • استفاده از قطعات باکیفیت اصلی
  • قابلیت تعمیر و دسترسی به تعمیرکار و قطعات
  • آب‌بندی اصولی
  • تنوع و نوع شیرآلات کنترلی نصب شده
  • روش‌های نگهداری اصولی و دوره‌ای
  • استفاده از پمپ در کاربری تعریف شده برای دستگاه (میزان دبی و فشار استاندارد)
  • محیط استفاده و نگهداری از پمپ
  • نوع سیال منتقل شده توسط پمپ هیدرولیکی

روش‌های نگهداری از انواع پمپ هیدرولیک پیستونی

معمولاً بهترین روش نگهداری از پمپ هیدرولیک پیستونی باتوجه‌به توصیه‌های ارائه شده توسط برند محصول مشخص می‌شود. بهتر است توصیه‌های مربوطه به‌صورت دوره‌ای و منظم عملیاتی شوند تا طول عمر پمپ و همچنین راندمان کاری آن افزایش یابد. برخی از دستورالعمل‌های مهم در ارتباط با نگهداری و کارکرد پمپ پیستونی عبارت‌اند از:

  • بررسی میزان روغن موجود در سیستم هیدرولیک
  • بررسی و اندازه‌گیری دمای کاری سیستم هنگامی که تحت‌فشار قرار گرفته است
  • بررسی و آنالیز ویسکوزیته، ساعات کار و آلودگی روغن موجود در سیستم به‌صورت سالیانه و یا پس از 2000 ساعت عملکرد دستگاه
  • بررسی پاکیزگی پمپ و عدم وجود نشتی در آن به‌صورت روزانه
  • دقت به صدای تولید شده توسط پمپ هنگام کار
  • تست دوره‌ای اتصالات و نبود نشتی در آن‌ها
  • اتصال دستگاه به منبع برق ایمن و بدون نوسان

تعمیر، تعویض و تأمین قطعات انواع پمپ هیدرولیک پیستونی

خوشبختانه دستگاه‌های وارداتی دارای برند معتبر و همچنین محصولات باکیفیتی که در داخل ایران تولید شده‌اند همگی قابل‌تعمیر هستند و نیاز نیست در اثر بروز خرابی یا هرگونه اخلال در عملکرد دستگاه برای خرید مجدد پمپ هزینه شود. نکته‌ی بسیار مهم در ارتباط با تعمیر انواع پمپ پیستونی، مراجعه به تعمیرکاران متخصص، مجاز و یا بهره‌گیری از خدمات نمایندگی محصولات است. تصمیم‌گیری در مورد تعویض و یا تعمیر قطعه‌ی آسیب‌دیده توسط تعمیرکار موردنظر انجام خواهد شد. خوشبختانه هیچ مشکلی در زمینه‌ی تأمین قطعات وجود نداشته و تمامی قطعات جانبی دستگاه‌ها به‌صورت کاملاً اورجینال در فروشگاه قوام صنعت موجود بوده و بسته به نیاز می‌توانید آنها را خریداری کنید.

خرید پمپ هیدرولیک

بهتر است برای خرید پمپ هیدرولیک پیستونی به فروشگاه‌های مجاز و یا نمایندگی فروش محصولات مراجعه کنید تا علاوه بر خرید بهترین و متناسب‌ترین محصول باتوجه به نوع کاربری موردنظر بتوانید از ضمانت و خدمات پس از فروش آن نیز بهره‌مند شوید. همچنین بسیار مهم است که قبل از خرید از نوع کاربری، میزان دبی موردنیاز و فشار ایجاد شده بر محصول اطمینان حاصل کنید. مشتریان گرامی می‌توانند برای استفاده از خدمات مشاوره‌ی پیش از خرید تخصصی و رایگان با کارشناسان قوام صنعت در ارتباط باشند.