چرا بخشی از افکارعمومی از برگزاری دربی تهران در قطر استقبال کرد؟ فراگیری فوری و استقبال نسبی از این زمزمه، پیام‌های زیادی دارد.

همشهری‌آنلاین - بهروز رسایلی

فقط یک نصفه روز؛ این طول عمر عجیب‌ترین شایعه فوتبالی۱۴۰۲ بود؛ شایعه‌ای که نخستین‌بار از روی آنتن تلویزیون رسمی کشور منتشر شد و حکایت از آن داشت که دربی۱۰۲ تهران در چارچوب دور رفت لیگ بیست‌وسوم، قرار است در قطر برگزار شود. این شایعه از صبح جمعه سر زبان‌ها افتاد و حوالی غروب به‌طور کامل تکذیب شد. نکته عجیب اینجاست که سهیل مهدی، مسئول برگزاری مسابقات سازمان لیگ با بی‌اطلاعی خود و چراغ سبزی که به‌نوعی به این موضوع نشان داد، حرف و حدیث‌ها را تقویت کرد. مهدی نه‌تنها برگزاری دربی در قطر را تکذیب نکرد، بلکه حتی گفت پیش از این بحث برگزاری این مسابقه در شهر استانبول ترکیه هم وجود داشته است! نهایتا اما منصور قنبرزاده و خود مهدی تاج موضوع را از بیخ و بن تکذیب کردند تا پرونده بسته شود. در این میان اما یک نکته آزاردهنده وجود داشت؛ اینکه بخشی از هواداران این شایعه عجیب را باور کردند و حتی به استقبال آن رفتند. راز این داستان چیست؟

دوست داریم یک بار...

اگر از آن دسته کامنت‌هایی که آماده هستند هر نوع برنامه‌ریزی را به نفع پرسپولیس یا استقلال (تیم رقیب) تحلیل کنند و فورا سراغ اتهام‌زنی بروند بگذریم، می‌رسیم به دسته‌دوم دیدگاه‌ها که در این ماجرا زیاد تکرار شدند. خیلی‌ها نوشته بودند خوب است دربی در قطر برگزار شود، چرا که علاقه دارند برای نخستین‌بار شهرآورد پایتخت را روی یک زمین صاف، با نور و تصویربرداری استاندارد و البته نقش‌آفرینی کمک‌داور ویدئویی ببینند و لذت ببرند. آنها حتی کاری نداشتند به اینکه برگزاری یک بازی از لیگ بیرون از کشور اتفاق رایجی نیست و حتی از نظر قانونی هم استفاده از سیستم VAR فقط برای یک مسابقه ایراد دارد. این گروه از هواداران تنها دوست داشتند در این شایعه غوطه‌بخورند و دربی تهران را در سطح بالاتری ببینند؛ به‌خصوص که برخی خبرگزاری‌های رسمی هم از بلیت‌فروشی و دریافت حق پخش دلاری برای این مسابقه خبردادند و هواداران را هرچه بیشتر ترغیب کردند.

کاش خودمان داشته باشیم

این شایعه عجیب تمام شد و خیلی زود به تاریخ پیوست، اما زشت است هواداران فوتبال در ایران برای برخورداری از حداقل‌ها علاقه داشته باشند مهم‌ترین مسابقه باشگاهی کشور به خارج از مرزها برده شود. چرا ورزشگاه ملی ایران نباید چمن صاف و هموار داشته باشد؟ چرا ما نباید لیگ‌مان را با تصاویر مرغوب و باکیفیت تماشا کنیم؟ تلویزیون شروع کرده به پخش مسابقات لیگ عربستان، مردم نوع تصویربرداری این مسابقات را با آن همه وضوح و رنگ و لعاب می‌بینند و خواه‌ناخواه با پوشش تلویزیونی لیگ خودمان مقایسه می‌کنند. چرا دوربین اضافه نمی‌کنید و تصویر بهتری به مردم نمی‌دهید؟ اینکه تازه آزادی است؛ در اهواز مخاطبان ثابت کردند تصاویر گرفته شده با گوشی موبایل کیفیت بهتری نسبت به تصویر شبکه۳ دارد. خب چرا باید اینطور باشد؟ اگر حق پخش تلویزیونی حق باشگاه‌هاست –که هست- چرا نباید به‌طور عادلانه پرداخت شود و کار به جایی برسد که شایعه برگزاری دربی در قطر و وصول این حق در آن کشور سر زبان‌ها بیفتد؟ آنچه جمعه اتفاق افتاد بیش از اینکه «شایعه» باشد، «ضایعه» بود. کاش به سطحی از توانایی برسید که حق فوتبال و مخاطبش را در همین خاک بدهید.

منبع: روزنامه همشهری