به گزارش همشهری آنلاین، شادی مالکی با بیان اینکه منابع متحرک آلودگی پایتخت در تولید آلایندههای گازی ۸۳ درصد و در تولید ذرات معلق سهم ۶۱ درصدی دارند، گفت: سهم خودروهای سواری در تولید آلایندههای گازی ۳۷ درصد است و بعد از آن موتور سیکلتها سهم ۲۱ درصدی دارند. همچنین در تولید ذرات معلق خودروهای دیزلی بیشتر تاثیر گذارند و کامیونها با ۱۵ درصد سهم بیشترین سهم را در این بین دارند.
مالکی افزود: از این تعداد خودرویی که برای معاینه فنی مراجعه کردند ۷۶ هزار دستگاه دارای نقص آلایندگی و ۵۹ هزار مورد دارای نقص ترمز بودند. بنابراین غیر از بحث کاهش آلودگی هوا نقص ترمز هم قطعا باعث تصادف میشود و از منظر ایمنی درخواست ما این است که شهروندان از سلامت خودروی خود مطمئن بشوند.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در ادامه تاکید کرد: قطعا خودرویی که گواهی معاینه فنی کسب میکند، حداقلهای ایمنی تردد را داراست، اما هرچقدر که سن خودرو بیشتر میشود شرایط مطلوب معاینه فنی را کمتر حفظ میکند. این مساله به نحوه نگهداشت هم بستگی دارد. البته خودروهایی هم بودهاند که فرسوده نبودند اما بعد از گذشت چند ماه از معاینه نمره آزمونهای معاینه فنی را نیاوردند.
او تاکید کرد: از هجدهم شهریور اگر در محدوده طرح ترافیک خودروی دودزا و دارای نقص مشاهده شود، معاینه فنیاش توسط پلیس ابطال می شود.
مالکی افزود: موتورسیکلتها در تولید آلایندهها سهم بالایی دارند اما شاهد مراجعه موتورها به مراکز معاینه فنی نیستیم. در سال گذشته از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلتی که مشمول معاینه فنی هستند، کمتر از ۵۰۰ دستگاه به مراکز مراجعه کردند و این آمار نشان میدهد که دارندگان موتورسیکلت قائل به مراجعه نیستند. در جلسات مشترک با پلیس تمهیدات لازم برای حل این معضل اندیشیده شده تا در گام نخست موتورسیکلتهای پر پیمایش موظف به مراجعه بشوند و سپس شهرداری، ستاد معاینه فنی و پلیس با جدیت موضوع را پیگیری میکنند.