تهیه‌کننده سریال «فوفو مسافری از کامادو» که این روزها از شبکه نمایش خانگی منتشر می‌شود، معتقد است سرمایه‌گذاری برای ساخت اثر در ژانر کودک و نوجوان بسیار کم است و این یک آسیب محسوب می‌شود با این حال به دلیل بازخوردهای خوب به دنبال ساخت فصل جدید این سریال هستند.

به گزارش همشهری آنلاین، حسین بهمنی  تهیه‌کننده سریال «فوفو مسافری از کامادو» درباره علت ساخت این سریال و ورود به تولید آثار کودک و نوجوان گفت: معتقدم آرزو سند حقانیت انسان‌ها است. اگر انسان‌ها آرزوهای خود را دنبال کنند، حتماً به آن می‌رسند. آرزو کردن باعث می‌شود تا آدم‌ها به آنچه که می‌خواهند برسند. خودم هم قصه‌ها و آرزوها را بسیار دوست دارم و معتقدم قصه‌ها و آرزوهای درست در ساخت آینده افراد می‌تواند نقشی مؤثر داشته باشد، از سوی دیگر آرزو برای بچه‌ها سازندگی شخصیت آنان را به دنبال دارد. متاسفانه بی‌توجهی و نبود سرمایه‌گذاری برای ساخت محصولاتی در ژانر کودک و نوجوان یک خلأ بوده و همچنان این مشکل ادامه دارد.

بهمنی در ادامه درباره‌ اهمیت ساخت سریال برای کودکان و نوجوان اظهار کرد: سریال‌هایی که برای کودکان ساخته می‌شود، به آنها یاد می‌دهد که آرزوهای خوب کنند. آنها یاد می‌گیرند که اگر آرزو دارند به عواقب آن نیز باید فکر کنند و اگر سریال‌ها و فیلم‌ها در ژانر کودک و نوجوان تجربه‌های خوب را به آنها نشان دهد، می‌توانند آرزوهای خوب داشته باشند و این باعث رشد و شکوفایی آنها خواهد شد.

وی تصریح کرد: متأسفانه بازگشت سرمایه در سریال‌های کودک و نوجوان وجود ندارد، از این‌رو سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان کمتری برای این مهم سرمایه‌گذاری می‌کنند. افرادی که در این حوزه وارد می‌شوند، عموماً عاشق این کار هستند و به ژانر کودک و نوجوان التفاتی ویژه و خاص دارند. تهیه‌کننده سریال «فوفو مسافری از کامادو» تأکید کرد: سریال «فوفو مسافری از کامادو» اپیزودی ساخته شده و در جهت تقویت ذهن کودکان حرکت می‌کند.

حساسیت در ساخت کارهای کودک وجود ندارد

این تهیه کننده ورود به عرصه ساخت سریال‌های کودک و نوجوان را نسبت به فیلم ترجیح می‌دهد و در این زمینه می‌گوید: فیلم‌های سینمایی زمانی حدود یک ساعت و اندی زمان دارند و تنها همین زمان ذهن کودک را به خود درگیر می‌کند، اما سریال‌ها به سبب زمان زیاد و در طول مدت چند هفته سبب می‌شود ماجراهای مختلف و تجربه‌های مختلف هر بار به ذهن کودک وارد شده و او را به چالش بکشد.

وی درباره چالش‌های کسب مجوز از ساترا تصریح کرد: خوشبختانه برای گرفتن مجوز مشکلی پیش پای من نبود، زیرا در کشور ما کمتر کسی به ساخت سریال‌های کودک و نوجوان می‌پردازد، از این رو حساسیت در مورد آن وجود ندارد. آنچه پیش از هر چیز دیگری امروزه مورد توجه مجوزدهندگان قرار دارد، ساخت سریال‌هایی با ژانرهای اجتماعی است. آن دسته از آثار ممیزی‌های بسیاری دارند، اما خوشبخانه سریال «فوفو مسافری از کامادو» ممیزی نداشت، البته خودمان هم در رعایت اصول و چهارچوب‌ها توجه ویژه‌ای داشتیم.

دشواری‌های ساخت آثار کودک و نوجوان

این تهیه‌کننده سپس به دشواری‌های ساخت آثار کودک و نوجوان پرداخت و افزود: ساخت آثار کودک و نوجوان دشواری‌های ویژه و خاص خود را دارد، زیرا با کودکان سروکار داریم. از ساعت ۵ تا ۶ صبح که کودکان برای گریم می‌روند تا ساعت ۱۰ الی ۱۱ شب و گاهی پاسی از شب کار ادامه دارد. همکاری با بچه‌ها در این شرایط بسیار سخت می‌شود، گاهی آن‌ها دیالوگ‌ها را فراموش می‌کنند، گاهی خسته می‌شوند و حوصله ندارند و با ادامه کار مخالفت می‌کنند و همراهی نمی‌کنند، از این ‌رو برای ساخت سریال «فوفو مسافری از کامادو» دشواری‌های بسیاری را پشت سر گذاشتیم و در برخی مواقع گروه فرسایشی عمل می‌کرد.

وی ادامه داد: هنگامی که با بازیگران بزرگسال قرارداد می‌بندیم، آن‌ها موظفند سر ساعت بیایند و کار را پیش ببرند، اما بچه‌ها این‌گونه نیستند، آن‌ها زود خسته می‌شوند، حوصله‌شان سر می‌رود. اما خوشبختانه بازخوردهای بسیار خوبی دریافت کردیم، چنانچه شرایط فراهم شود فصل دوم سریال «فوفو مسافری از کامادو» را تولید خواهم کرد.

وی درباره‌ی همراهی پلتفرم‌ها و ادامه فعالیت برای تولید سریال‌های کودک و نوجوان گفت: اگرچه سریالی همانند «فوفو مسافری از کامادو» فروش خوب و بازخوردهای خوبی را برای پلتفرم به همراه داشت و آنها متوجه شدند که سریال‌های کودک و نوجوان نیز مورد توجه مخاطبان و جامعه بوده و از آن استقبال می‌شود و به همین دلیل مخالفت یا مقاومتی در مقابل آن دیده نمی‌شد، اما حمایتی هم از سوی آنها برای ادامه این روند و توسعه ساخت برنامه‌هایی برای کودک و نوجوان دیده نمی‌شود.

وی در ادامه درباره مشکلات تامین سرمایه برای ساخت آثار کودک و نوجوان تأکید کرد: در بخش ویژوال، طراحی لباس و صحنه و ... با مشکلات چندانی مواجه نبودیم، اما مشکل اصلی ما در بخش مالی بود و چون ژانر کودک و نوجوان را انتخاب کرده بودیم، سرمایه‌گذاری چندانی روی آن انجام نشده بود، به همین دلیل تحت‌فشار مالی شدید بودیم. برای پیشبرد این کار از خودمان و گروه مایه گذاشتیم و فشار سختی را تحمل کردیم، در صورتی که اگر پلتفرم‌ها در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کردند، قطعاً می‌توانستیم با هزینه‌های بیشتر اثر جذاب‌تر و با کیفیت‌تری تولید کنیم.

این تهیه‌کننده اظهار کرد: ژانر کودک و نوجوان ژانر ویژه‌ای است و همیشه طرفداران خاص خود را دارد. همیشه بچه‌ها مشتاق و علاقه‌مند به دیدن فیلم‌ها و سریال‌های خوب هستند، بنابراین سرمایه‌گذاری پلتفرم‌ها در این زمینه ضرورت داشته و از اهمیت برخوردار است.

وی از علاقه خود به همکاری با بازیگران کودک و ساخت سریال‌های کودک و نوجوان گفت و بیان کرد: طی این ۲۰ سال که در حوزه تولید فیلم حضور داشتم همواره با بازیگران بزرگسال کار کردم، اما اکنون ترجیح می‌دهم تا همچنان برای ساخت ژانر کودک و نوجوان از کودکان استفاده کنم، اگرچه کار با آنها سخت و طاقت‌فرسا است.  

بی‌علاقگی سرمایه‌گذارها به کارهای کودک

جواد رضویان، الیکا عبدالرزاقی، بهراد خرازی، پاشا جمالی، رضا شفیعی‌جم، السا فیروزآذر، ستاره حسینی، سارا مقربی، محمدمهراد دادخواه با هنرمندی یدالله شادمانی، مجید افشاری، لاله صبوری و یوسف صیادی از جمله بازیگرانی هستند که در «فوفو مسافری از کامادو» نقش‌آفرینی کرده‌اند. همچنین فربد عشقی، ویهان معراجی و تامارا یکتا بازیگران کودک این سریال هستند.

داستان فصل اول سریال «فوفو مسافری از کامادو» از جایی شروع می‌شود که موجود عجیب و بامزه‌ای به نام فوفو توسط نیروهای پلید پادشاه میتا میتا، از سیاره خودش دزدیده می‌شود. فوفو هنگام انتقال به میتا میتا از سفینه به بیرون پرتاب شده، به زمین سقوط می‌کند و از دودکش شومینه خانه‌ای سر در می‌آورد. این آغاز ماجراهای فوفو و آرزوهای عجیب بچه ها روی کره زمین است.

هر قسمت از این مجموعه با قصه‌ و عنوانی مستقل پیش می‌رود.  فیلمنامه «فوفو مسافری از کامادو» را گروهی از نویسندگان شامل سلمان خورشیدی، حسام حیدری، نگین موسوی، کاوه مرحمتی، شیما اسماعیلی و میثم معراجی به سرپرستی سلمان خورشیدی نوشته‌اند. بازنویسی فیلمنامه این سریال بر عهده حسام حیدری و مجید افشاری بوده است.

منبع: ایسنا