سازمان هواشناسی با صدور ۲ هشدار نارنجی و زرد از تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۳ استان همراه با احتمال سیل و گرد و خاک و نیز وقوع طوفان در سواحل شمال و جنوب کشور خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان هواشناسی کشور درخصوص تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش باران، رعد و برق و نیز وزش باد شدید موقت و در برخی نقاط گرد و خاک هشدار نارنجی صادر کرد.

بر اساس این هشدار، فردا (سه‌شنبه) شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل و چهارشنبه نیمه شمالی این استان‌ها دچار مخاطره جوی خواهند شد. 

بر اثر این مخاطره جوی سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقت، در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، صاعقه، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، خسارت دیدن سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی، شکستن درختان کهنسال، اختلال در ناوگان حمل نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای و آسیب دیدن محصولات کشاورزی پیش‌بینی‌ شده است.

سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

پرهیز از توقف و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، عدم فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

طوفان در دریا ؛ از شمال تا جنوب

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار زرد و اعلام افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج تا ۱/۵ متر، از احتمال غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی، احتمال اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک و تفریحی و شناورهای مسافربری و احتمال اختلال در فعالیت‌های فراساحل، تردد کشتی‌ها و فعالیت‌های سکوهای نفتی خبر داد.

امروز (سه‌شنبه) مناطق ساحلی استان‌های خوزستان و بوشهر، چهارشنبه و پنج‌شنبه مناطق ساحلی استان بوشهر، جمعه مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر، در نواحی شمالی و مرکزی خلیج فارس و تنگه هرمز، شنبه هفته آینده مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان، در نواحی شمالی و مرکزی خلیج فارس و تنگه هرمز و یکشنبه مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان و بوشهر، در نواحی شمالی و مرکزی خلیج فارس درگیر مخاطره جوی خواهند بود.

چهارشنبه و پنجشنبه مناطق ساحلی و دور از ساحل استان گیلان و جمعه تا دوشنبه هفته آینده نیز مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران در دریای خزر درگیر مخاطره جوی مشابهی خواهند بود. 

این سازمان ممنوعیت و محدودیت فعالیت‌های تفریحی و شنا و تردد شناورهای سبک و تفریحی، تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورها و کشتی‌های مسافربری و تجاری و اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های فراساحل و فعالیت‌های سکوهای نفتی را در مناطق و استان‌های یادشده توصیه کرد.