همشهری آنلاین:گروه خانواده- مژگان مهرابی:این اتفاق خوب اگر محقق شود می توان امیدوار بود جامعه رنگ و رخ اصیل دیگری به خود می گیرد. به خصوص وقتی لباس های رنگارنگ و متنوع با هویت ایرانی اسلامی در مغازه ها فروخته شود. درباره اینکه چطور از سکوهای عرضه پوشاک عفیفانه می توان لباس خرید و قیمت آن ها چقدر تعیین شده با «سید مجید امامی» دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت و گو می کنیم.
پوشیدن لباس نامناسب، ترویج بی عفتی و بی حجابی
جامعه ما در چند سال اخیر به پوشش نامناسب مبتلا شده است مثل درختی که آفت شاخه و برگ های آن را بیمار کرده باشد. پیدا کردن لباس پوشیده و زیبا کار راحتی نیست. این جمله را کسی درک می کند که برای خرید یک مانتو یا لباس مناسب ساعت ها در خیابان های شهر پرسه زده و مغازه ها را زیر و رو کرده باشد. شاید لباسی درخور فرهنگ اصیل ایرانی پیدا کند. متاسفانه، تغییر سبک زندگی اسلامی ایرانی به خصوص نامناسب شدن لباس ها، گامی است برای ترویج بی عفتی و بی حجابی؛ هدفی که دشمن با جدیت دنبال می کند. همه توان خود را به کار گرفته تا به هر بهانه ای شده، به خواسته اش برسد. دکتر امامی معتقد است، راه حل رفع دغدغه های فرهنگی توجه خاص به سلامت خانواده است. او در این باره می گوید: «حریم خانواده سبک پوشش خانوادگی را نشان می دهد. از این رو اگر لباس مناسب و عفیف در سبد خرید خانواده قرار بگیرد تاثیر مثبت خود را می گذارد. این موضوعی است که مد نظر ماست.» به گفته این مسئول، در اسفند ماه امسال جشن ملی خانواده با رویداد مد خانواده و مد عفیفانه برگزار می شود که سبک زندگی خانواده مدار را نشان می دهد.
جراحی و درمان 8 آسیب مهم در حوزه پوشاک
آنچه حائز اهمیت است و توجه خاص مسئولان فرهنگی کشور را می طلبد، اینکه تغییر سبک زندگی اسلامی ایرانی، یعنی کمک کردن به فروپاشی نظام خانواده؛ آن هم با جولان دادن شبکه های اجتماعی که عامل مهمی برای ترویج فرهنگ غربی در کشور اسلامی مان شده است. اولین تاثیر آن، نامناسب شدن شکل و ظاهر لباس ها است. همین نظم پوشش ملی ما را تحت شعاع قرار داده و به خصوص با شیب تندی که نسل جوان ما به سوی زندگی مدرنیته پیش گرفته است. این امر در باور اغلب خانواده های ایرانی که امور زندگی خود را بر اساس الگوی های دینی و اسلامی پیش می برند نمی گنجند. دکتر امامی در ادامه می افزاید: «اقدامات خوبی در زمینه عرضه لباس عفیفانه صورت گرفته است. برای ترویج فرهنگ پوشش ایرانی اسلامی، با حوزه اصناف، وزارت صمت رایزنی کرده و ستاد ملی زنجیره پوشاک را راه اندازی کردیم. البته محوریت با وزارت صمت است. طبق تحقیقات صورت گرفته، بیش از 8 آسیب مهم در حوزه پوشاک کشورمان شناسایی و با همکاری کارشناسان و دست اندرکاران این حوزه موارد را جراحی و درمان شد.اصلاح تولید و توزیع، در نظر گرفتن تسهیلات برای عرضه پوشاک، برگزاری نمایشگاه های فروش لباس از جمله مواردی بود که در این طرح مورد بررسی قرار گرفت.»
طراحی سکوهای توزیع پوشاک
به باور دکتر امامی برگزاری نمایشگاه های فصلی برای عرضه پوشاک عفیفانه به مثابه استفاده از مسکن است. او پیشنهاد می دهد: «برای نهادینه کردن یک فرهنگ همه نهادها باید پای کار بیایند. کار باید اصولی انجام شود. کارگروه مد و لباس یک دبیرخانه کوچک از ده ها کارگروه وزارت ارشاد است. چه خوب که شهرداری مکان هایی را برای برپایی نمایشگاه های ثابت در فضای های عمومی استفاده ایجاد کند.» اما خبر راه اندازی 7 سکو برای عرضه لباس عفیفانه؛ موضوعی که این روزها زیاد درباره آن صحبت می شود و فضای رسانه ها را پر کرده است. این که سکوها قرار است کجا دایر شوند و لباس ها با چه قیمتی عرضه می شوند، سوالی است که امامی درباره آن توضیح می دهد: «ایجاد سکوهای مجازی اقدامی است که از سوی ستاد ملی زنجیره پوشاک صورت گرفته و به صورت مجازی فعالیت می کند. در واقع امکانی فراهم شده که هر کس از هر کجای ایران می تواند با گشت زنی در شبکه های مجازی زیباترین لباس را با قیمتی مناسب تهیه کند. سکوها در حال طراحی هستند و به زودی در فضای رسانه ای قد علم می کند. با فعال شدن سکوها مردم می توانند به کمک تلفن همراه بهترین پوشاک را در کمترین زمان ممکن تهیه کنند.» دکتر امامی خبرهای خوش دیگری هم عنوان می کند. از قرار معلوم پوشاک عفیفانه در فروشگاه های زنجیره ای شهروند عرضه می شود. او می گوید: «فروشگاه های شهروند در 15 مرکز خود غرفه لباس دارد. کسانی که تمایل به خرید لباس پوشیده دارند می توانند به این مراکز مراجعه کنند.»
تاکید ما تولید پوشاک اجتماعی است
نکته مهمی که امامی به آن اشاره می کند، اختلال در شبکه توزیع است. او متذکر می شود: «تولید ملی مان در وضعیت مطلوبی به سر می برد اما برای توزیع کم و کاستی هایی وجود دارد. همه توان خود را به کار گرفته ایم تا آنها را رفع کنیم.» به گفته این مسئول، امروز کارخانه های کشور بهترین پارچه را تولید می کنند. او توصیه می کند، مردم حتما از غرفه صنعت پارچه در نمایشگاه بازدید کنند. او می گوید: «چرخ صنعت پوشاک به همت تولیدکنندگان و اصناف رونق می گیرد. دولت فقط نقش تسهیل گر را دارد.» با صحبت های امامی می توان خوش بین بود در آینده ای نه چندان دور شاهد تحولی بزرگ در تولید پوشاک عفیفانه باشیم. آن هم با تاکیدی که رئیس جمهور بر مسئله حجاب و پوشش دارد. او ادامه می دهد: «تاکید ما بر تولید پوشاک اجتماعی است. چادر، مانتو، مقنعه و روسری. البته کودکان و نوجوانان هم از قلم نیفتاده اند. برای آقایان هم فکرهایی شده است. تن جامه یا همان تی شرت طراحی شده که مناسب فرهنگ ملی ماست. وقار ایرانی را به رخ می کشند.» متاسفانه در اغلب مغازه ها چادرهای مشکی با پارچه چینی یا تایوانی با قیمت بالا فروخته می شود. چادرهایی که کیفیت بالایی ندارند. دکتر امامی مژده می دهد به زودی بهترین چادرها با قیمت مناسب عرضه می شود. او می گوید: «چرا خانم ها برای خرید چادر باید نزدیک به 3 میلیون تومان هزینه کنند. پارچه های ایرانی بسیار ارزان تر از پارچه های خارجی است.»
طراحان ما لباس فاخر ایرانی را تولید می کنند
دکتر امامی در پایان صحبت هایش به موضوع مهمی اشاره می کند. اینکه اگر در جامعه لباس عفیفی تولید و توزیع نشود، پوشیدن لباس نامناسب از سوی نسل جوان بعید به نظر نمی رسد. او می گوید: «وقتی طراحان ما لباس فاخر ایرانی را تولید کنند و همین لباس ها در مغازه ها عرضه شود، کسی لباس نامناسب نمی پوشد. ما در عرصه توزیع باید خودمان را تقویت کنیم. به طور مثال اگر مانتویی جذاب و بلند باشد مطمئنا خریدار آن را کوتاه نمی کند. یا شلواری بلند و زیبا باشد، کسی آن را تنگ نمی کند.» به باور این مسئول، برای اصلاح سبک پوشش عفیفانه باید نگاه رسانه ای داشت. او ادامه می دهد: «رسانه های ما برای تقویت سواد پوشاک و فرهنگ مد عفیفانه در بین نسل جوان وقت نمی گذارد. البته چند طرح به صدا و سیما ارائه داده ایم که قرار است اجرا کنند. به نظر من با اجرای مستند مسابقه می توانیم سواد پوشاک را بالا ببریم.»