رهبران کره‌شمالی، معمولا سفر خارجی نمی‌روند اما اگر قرار باشد چنین کاری بکنند، روش‌های متفاوت، عجیب و البته لوکسی دارند.

همشهری آنلاین: موضوع چگونگی سفرهای رهبران کره‌شمالی، به‌خاطر دیدار کیم جونگ اون، رهبر جوان این کشور از روسیه دوباره مطرح شده است. او سوار بر یک قطار لوکس و ضدگلوله به روسیه می‌رود و با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیدار خواهد کرد.
سفر با این قطار ویژه، ‌ سنت قدیمی بین رهبران کره‌شمالی برای انجام سفرهای خارجی است و این بار، کیم جونگ اون سوار بر این قطار تقریبا کند شده تا سفر ۱۲۰۰ کیلومتری خود را احتمالا در ۲۰ ساعت به سرانجام برساند. دلیل کندی این قطار این است که عملا تمام قسمت‌های آن زره‌پوش هستند و به همین‌خاطر حسابی سنگین است تا حدی که حداکثر سرعت آن بر ۵۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. اطلاعات کمی از این قطار در دست است اما گفته می‌شود تائه‌یانگهو نام دارد که  در زبان کره‌ای به‌معنای خورشید است و البته اشاره‌ای به کیم ایل سونگ، بنیانگذار کره‌شمالی و پدر بزرگ رهبر فعلی دارد.


سنت سفرهای دور و دراز با قطار را همین آقای کیم ایل سونگ بنیان گذاشت و چنان به آن پایبند بود که با قطارش به جاهایی مثل ویتنام و اروپای شرقی هم سفر کرده است. گفته می‌شود که این قطارهای لوکس به‌شدت از سوی نیروهای امنیتی محافظت می‌شوند و آنها نه فقط مسیر و ریل‌ها را اسکن می‌کنند و زیرنظر دارند که قبل از ورود به هر ایستگاه، برای بررسی تهدید بمب‌گذاری و دیگر مسائل امنیتی به آنجا می‌روند.
کیم جونگ ایل، پدر رهبر کنونی که از سال ۱۹۹۴ تا مرگش در سال ۲۰۱۱ رهبر کره‌شمالی بود هم برای سفرهایش به‌شدت به قطار وابسته بود، برای اینکه سنت پدرش را حفظ کند و هم برای اینکه گفته می‌شود به‌شدت از پرواز می‌ترسیده است. او در یک سفر معروف در سال ۲۰۰۱، برای دیدن پوتین در سفری ده روزه به مسکو رفت. کنستانتین پولیکوفسکی، از رهبران نظامی روسیه که در سال ۲۰۰۱ رهبر کره‌شمالی را در قطارش همراهی کرده، در خاطراتش درباره این سفر مجلل نوشته است: «در قطار می‌شد هر نوع غذای روسی، چینی، فرانسوی و ژاپنی‌ای را سفارش‌ داد. حتی قطار شخصی پوتین هم به اندازه این قطار راحت نبود.» سال‌ها پیش یک روزنامه کره‌جنوبی گزارش داده بود که قطار کیم جونگ ایل ۹۰ واگن دارد و به امکاناتی ازجمله اتاق کنفرانس، اتاق سخنرانی، اتاق خواب، تلفن ماهواره‌ای و مواردی مثل این مجهز است.
کیم جونگ اون هم به سفر با قطارعلاقه دارد و قبلا هم در سال ۲۰۱۹ در سفر به ولادی‌ووستوک در شرقی‌ترین نقطه روسیه برای ملاقات با پوتین، با قطار سفر کرده بود. گفته می‌شود این آخرین سفر خارجی او بوده که او هم از قطار پدرش برای سفرهایش استفاده می‌کند. برای سفر به روسیه، باید بعد از رسیدن به مرز این کشور، چرخ‌های قطار تعویض شود چون‌ در روسیه، نوع دیگری از چرخ به‌کار می‌رود.
کیم جونگ اون برخلاف پدرش از پرواز نمی‌ترسد و قبلا با یک جت مجلل ساخت روسیه، به خارج از کشور سفر کرده است. ‌