بزرگترین غافل‌گیری نیمه نخست سینمای دهه ۱۳۷۰ نخل طلای عباس کیارستمی برای فیلم «طعم گیلاس» بود. در ادامه این دهه «آژانس شیشه‌ای» با موضوعی ملتهب و پرداختی ماهرانه که آن را به فیلمی آیکونیک و برآمده از روح زمانه بدل کرد، شخصیتی فرعی شبیه به عباس کیارستمی داشت که بی‌تفاوتی او را به جامعه ایرانی نکوهید.

همشهری آنلاین: بزرگترین غافل‌گیری نیمه نخست سینمای دهه ۱۳۷۰ نخل طلای عباس کیارستمی برای فیلم «طعم گیلاس» است، هرچند اگر مساعدت وزارت خارجه نبود، فیلم احتمالا حتی به نمایش خشک و خالی جشنواره هم نمی‌رسید و دست سینمای ایران تا امروز از نخل طلا کوتاه می‌ماند. در نیمه دوم این دهه، سینمای موسوم به دوم خرداد با پرداختن به موضوعاتی که پیش‌تر خط قرمز محسوب می‌شدند، پوست‌اندازی سینمای ایران را رقم زد.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها