سفر و پیاده‌روی زوار به سمت مشهد از روزهای گذشته شروع شده و به‌گفته فرماندار شهرستان مشهد، به‌دلیل رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام رضا(ع) جمعیت بسیار زیادی به مشهد سفر می‌کنند تا خود را به حرم امام رضا(ع) برسانند.

محسن داوری در این‌باره به همشهری گفت: «به‌دلیل سفر زوار به مشهد تاکنون 21جلسه داشته‌ایم تا بتوانیم میزبانی خوبی از زائران داشته باشیم. قرارگاه ما 12کمیته دارد که تمام امورات زائران را رتق و فتق می‌کند. در شهر مشهد یک قرارگاه مرکزی نیز در خیابان امام رضای نو ایجاد کردیم. همچنین سامانه37045 با پیش‌شماره051 به‌صورت مستقیم پاسخگوی زائران است.»

به‌گفته فرماندار مشهد، زائران به محض اینکه وارد حوزه استحفاظی مشهد می‌شوند، در 5ایستگاه مورد استقبال قرار می‌گیرند: «البته دستگاه‌های ذیربط نیز حضور دارند و زوار را مورد پذیرایی قرار می‌دهند.»

او ادامه داد: «700واحد صنفی اطراف حرم را ساماندهی کردیم تا زائران 20قلم کالا را به نرخ مصوب و قیمت پشت کالا خریداری کنند و خود همین واحدهای صنفی با نظارت خود جلوی گرانفروشی را می‌گیرند. 4قرارگاه نظارت بر بازار و حوزه‌های خدماتی در 4مسیر منتهی به حرم ایجاد شده است که 500بازرس در قالب 400دستگاه نظارتی به‌طور مستمر واحدهای اقامتی، صنفی و خدماتی را مورد رصد قرار می‌دهند.»

 

افزایش اتوبوس و مترو برای زائران

از آنجایی که جمعیت بسیاری از شهرهای مختلف و همچنین زوار خارجی به سمت حرم حرکت می‌کنند، تمهیداتی برای سهولت در تردد زائران صورت می‌گیرد. فرماندار مشهد در این‌باره گفت: «از 4مسیر منتهی به حرم 3200نفر از جوانان هلال احمر، افراد ناتوان و کم‌توان را با ویلچر به حرم امام رضا(ع) منتقل می‌کنند. همچنین اقدام بسیار ویژه‌ای در راستای خدمت‌رسانی ایاب و ذهاب زائران محترم انجام داده‌ایم. ایاب و ذهاب را با اتوبوسرانی و مترو افزایش دادیم و در حرم امام رضا(ع) به‌صورت رایگان خدمت‌رسانی صورت می‌گیرد.»

‌او عنوان کرد: «پارکینگ‌هایی نیز به‌صورت موقت در اطراف حرم ایجاد شده تا خودروهای زائران در این پارکینگ‌ها قرار بگیرد. خوشبختانه زائران استقبال قابل توجهی از مراسم روز شهادت امام‌رضا(ع) انجام داده‌اند، به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود بین 8 تا 12میلیون زائر در این ایام به خراسان رضوی سفر کنند.» فرماندار مشهد اضافه کرد: «تمام شهر مشهد و استان‌های مجاور بسیج شدند تا از زائران امام رضا(ع) استقبال کرده و خدمات‌رسانی به آنها صورت بگیرد.»

منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها