همشهری آنلاین: قهرمانان قاره‌ای با قوانین جدید به مسابقه‌های جهانی دو و میدانی راه یافتند.

براساس قوانین جدید اتحادیه بین المللی فدراسیون های دوومیدانی (IAAF) قهرمانان رقابت‌های منطقه‌ای هم اجازه حضور در رقابت های جهانی سال 2009 در برلین را دارند.

به گزارش ایسنا، قوانین و رکوردهای جدید ورودی به مسابقه‌های جهانی دوومیدانی درسال 2009 با تغییرات متعدد اعلام شد.

براساس این قوانین هر کشوری می‌تواند در هرماده 4 نماینده داشته باشد به شرطی که هرچهار ورزشکار دریک ماده، سهمیه A رقابت‌ها را کسب کرده باشند. هم‌چنین هر کشور می‌تواند یک ورزشکار در یک ماده را با سهمیه  B و یک، ‌دو و یا سه ورزشکار دیگر در همان ماده را با سهمیه A به رقابت‌ها اعزام کند. البته از میان 4 نماینده، تنها 3 نفر اجازه مسابقه دارند.

در بخشی دیگر از این قوانین جدید آمده است که اگر دو و میدانی‌کاران کشوری در یک ماده چند سهمیه B کسب کنند، تنها یکی از آن ها اجازه‌ حضور در رقابت‌ها را دارد.

نکته بسیار مهم دیگر درمورد کسب سهمیه مسابقه‌های جهانی که به احتمال فراوان دربازی‌های المپیک لندن هم اعمال خواهد شد، راهیابی قهرمانان منطقه‌ای یا قاره‌ای به رقابت‌های جهانی سال 2009 در برلین است.

براساس این قانون، قهرمانان هر ماده در هر قاره یا منطقه بدون درنظر گرفتن این که سهمیه A یا B را کسب کرده باشند، با تائید کنفدراسیون قاره‌ای یا منطقه‌ای اجازه حضور در رقابت‌های جهانی رادارند.

هم‌چنین در این قوانین باز هم اعلام شده چنانچه یکی از اعضای IAAF که هیچ سهمیه‌ای برای حضور در رقابت‌ها کسب نکرده و علاقه‌مند به حضور در برلین باشد، می‌تواند یک مرد و یا یک زن را در رقابت‌ها شرکت دهد.

هم‌چنین اتحادیه بین‌المللی فدراسیون‌های دو و میدانی اعلام کرده که ورزشکاران 16 تا 17 سال، نوجوان، و ورزشکاران 18 تا 19 سال جوان محسوب می‌شوند و به غیر از موادی خاص،‌ می‌توانند در رقابت‌ها شرکت کنند.

ورزشکاران کمتراز 16 سال اجازه‌ حضور را ندارند.