همشهری آنلاین، رابعه تیموری :غدر موکب عقیله سر نقل و درددلشان باز میشود. جمع هم زنانه است و گوش نامحرمی بینشان نیست. خادمان موکب عقیله برای شنیدن همین درددلها و پذیرایی از زائرانی مانند رهف و حمیده که از کشورهای دور و نزدیک به کربلا آمدهاند، برپا شده است. رهف همراه کاروان قطیف عربستان راه کربلا را در پیش گرفته و بانوی دیگری از تاجیکستان آمده است. حمیده هم از آلمان راهی کربلا شده است. هرکدام هم قصه و حکایتی دارند. پسر رهف تازه از زندان آزاد شده و نتوانسته مادرش را در سفر کربلا همراهی کند. رهف تعریف میکند : «در کشور ما شرکت در پیادهروی اربعین جرم است و مجازات زندان دارد. ما با ویزای توریستی ترکیه از کشورمان خارج شدیم و به کربلا آمدیم. برای این که بعد از بازگشت به کشورمان مجازات نشویم، با مسئولان کشور عراق هماهنگ کردیم که ویزای ما مهر نخورد. » برای مادر روایت شکنجه شدن پسرش آسان نیست : «ناخنهای دست پسرم را در زندان کشیده بودند، اما ما از پیروان شیخ نمر هستیم و از اعتقاداتمان دست نمیکشیم. »
شیرینی سفری پرمشقت و پر از محدودیت
حمیده هیچوقت گرمایی مانند گرمای کشور عراق را تحمل نکرده و عمری در ناز و نعمت بوده است. او میگوید : «ما در کشور آلمان هیچوقت دمای بالای ٢٠ درجه را تجربه نمیکنیم و تحمل دمای بالای ۵٠ درجه کربلا برای ما آسان نیست، اما من با میل و اشتیاق این سختیها را بهجان خریدم و بهجای سفر به کشورهای خوش آبوهوا راهی زیارت حرم امام حسین (ع) شدم. » پدر و مادر حمیده مسلمان هستند و او در آلمان با آداب و اصول دین اسلام زندگی میکند. حمیده میگوید : «من در آلمان سالن آرایش و زیبایی دارم. در کشور ما آرایشگاهها مختلط است، اما سالن من زنانه است و مشتریان و کارکنان آن خانم هستند. تعداد بسیار زیادی از خانمهای آلمانی دوست ندارند خدمات زیبایی آنها توسط مردان انجام شود و غیرمختلط بودن آرایشگاه من باعث شده مشتریان زیادی داشته باشم. » بانوی زائر آلمانی فراوان بودن سالنهای زیبایی زنانه در ایران را برای زنان ایرانی موهبت میداند. بانوی زائر تاجیکستانی هم با ویزای سفر به ایران و به بهانه عمل جراحی چشم در کشور ما، از مسئولان کشورش مجوز خروج گرفته و راهی پیادهروی اربعین شده است. بانوان کشورهای بحرین و آذربایجان هم با دردسرهای بسیاری محدودیتهای سیاسی کشورشان را پشت سر گذاشتهاند تا در پیادهروی شرکت کنند.
یک موکب متفاوت زنانه
مرضیه مینایی پور خاطرات خاص این زائران کربلا را بارها در صفحههای شخصی مجازیشان دیده و با خواندن آنها، جای خالی مرجعی برای ثبت و گردآوری این خاطرات ارزشمند را احساس کرده است. همین امر سبب شده امسال موکب بینالمللی عقیله را برای خدماترسانی فرهنگی به بانوان زائر مسیر پیادهروی اربعین راه اندازی کند. او میگوید : «زنانه بودن جمع خادمان موکب عقیله، این تصور را به وجود میآورد که موکبی است شبیه بسیاری از موکبهای زنانهای که در مسیر کربلا برای استراحت و اسکان بانوان زائر علم میشوند، اما مهمترین هدف از برپایی این موکب تبادلات فرهنگی بین ایرانیان و بانوان زائر غیر ایرانی است. » همه خادمان موکب عقیله بانوانی مسلط به زبانهای بینالمللی هستند تا بتوانند با زائران غیرایرانی ارتباط مناسبی برقرار کنند. مینایی پور میگوید : «در میان بانوان زائر خارجی خانمهای زیادی وجود دارند که از چهار گوشه دنیا به این سفر سخت و پرمشقت میآیند و بدون آن که الزام و اجباری داشته باشند حجاب کامل دارند. آنها داشتن حجاب را یک نعمت برای زنان مسلمان میدانند و پایبندی خود به اسلام را باعث سعادت و خوشبختی خود عنوان میکنند. »
پیادهروی اربعین یک حرکت زنانه است
تحصیلات مرضیه مینایی پور در مقطع دکترای رشته شیعهشناسی و گذراندن دورههای فقه و اصول سبب شده به مغفول ماندن نقش حضرت زینب (س) درواقعه پیادهروی اربعین توجه کند. او میگوید : «حضرت زینب (س) بانی شکلگیری پیادهروی اربعین بودند و اصولا این مراسم یک حرکت زنانه است، ولی در روایتها فقط به نقش شهدای کربلا توجه میشود و نقش بانوی کربلا در تبیین این حرکت مورد غفلت قرار میگیرد. موکب بینالمللی عقیله با محوریت بازنمایی نقش زنان در اربعین و جایگاه حضرت زینب (س) در شکلگیری و ادامه واقعه کربلا راه اندازی شده است. » او تداوم و نهادینه شدن سبک زندگی متداول در پیادهروی اربعین را یک ضرورت برای خانوادههای ایرانی میداند و میگوید : «در این مراسم که معمولا بهصورت خانوادگی انجام میشود، ارزشهایی مانند ایثار، صبوری و همراهی با خانواده حاکم است، اما در سایر ایام سال ما از این فرهنگ و ارزشها فاصله میگیریم. یکی از اهداف موکب عقیله فعالیتهای فرهنگی در راستای استمرار و نهادینه کردن این فرهنگ در خانوادههای ایرانی است. »
موکب بینالمللی عقیله با همکاری اداره کل بانوان شهرداری تهران و بنیاد بینالمللی گوهرشاد راه اندازی شده است.