گروه بورس: مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی‌ ارزش دارایی‌های قابل‌واگذاری دولت را 100 میلیارد دلار برآورد کرد و گفت:

 سال 88 سال طلایی خصوصی‌سازی‌ است و براساس برنامه سهام، شرکت‌های مهمی در سال‌جاری به فروش خواهند رسید. به گزارش همشهری، اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در نشست صبحگاهی خود ضمن دعوت از غلامرضا حیدری کرد زنگنه، مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی‌ به بررسی وضعیت خصوصی‌سازی‌ در ایران پرداختند.

هرچند انتقاد‌های زیادی از سوی اعضای اتاق بازرگانی به‌خصوصی‌سازی‌ مطرح شد اما مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی‌ نیز ضمن پاسخ به این انتقاد‌ها، کامل نبودن برخی از قوانین و همچنین مقاومت برخی از گروه‌ها را در برابر خصوصی‌سازی‌، ازجمله موانع اصلی خصوصی‌سازی‌ نام برد.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه همچنین از واگذاری سهام بانک‌ها و بیمه‌ها تا 3 ماه آینده در بورس خبر داد و ابراز داشت: براساس برنامه، سهام بانک‌های تجارت و صادرات و همچنین سهام شرکت‌های بیمه قابل واگذاری 3 تا 4 ماه آینده در بورس واگذار می‌شود. او افزود: واگذاری سهام بانک‌ها و بیمه‌ها اهمیت بسیاری دارد و می‌تواند کمک بسیار بزرگی به‌خصوصی‌سازی‌ کند.

رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ تاکید کرد: من اعتقاد دارم با واگذاری‌هایی که در سال‌جاری در پیش است بخش خصوصی یک سال طلایی را در پیش رو دارد بنابراین بخش خصوصی باید تلاش کند سهم خود را از خصوصی‌سازی‌ در کشور به هر قیمت که شده بگیرد.

مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی‌ اظهار کرد: در حال حاضر 809 شرکت در بانک خصوصی‌سازی‌ برای واگذاری قرار دارند که از این تعداد357 شرکت در گروه یک قرار دارند و سهامشان باید در سال‌جاری واگذار شود؛

ضمن اینکه 105 شرکت نیز به‌دلیل زیان ده بودن باید منحل شوند. به گفته او از این تعداد 41 شرکت نیز باید در یکدیگر ادغام شوند. وی درباره اینکه گفته می‌شود دارایی‌های دولت 400 تا 500 میلیارد دلار ارزش دارد، گفت: این اعتقاد درستی نیست؛ 

چرا که براساس بررسی‌های انجام شده کل دارایی‌های دولت 100 میلیارد دلار برآورد شده است. همچنین اینکه گفته می‌شود عموما شرکت‌های زیان ده واگذار می‌شوند درست نیست و ما در طول چند سال گذشته برنامه واگذاری را از شرکت‌های سود ده و بزرگ آغاز کردیم.

فروش سهام در بورس مشکل است

مدیرعامل سازمان خصوص‌سازی‌ در ادامه از برخی جریان‌ها و نهاد‌هایی نام برد که مخالف جریان خصوصی‌سازی‌ و همچنین واگذاری سهام به سرمایه‌گذاران خارجی هستند.

وی افزود: برخی جریان‌ها زمانی که بحث حضور سرمایه‌گذاران خارجی مطرح می‌شود موانع متعددی ایجاد می‌کنند، حتی در بسیاری از موارد مسائل امنیتی کشور را مطرح می‌کنند؛ استدلال آنان این است که به‌دلیل مسائل امنیتی سهام شرکت‌های ایرانی نباید به سرمایه‌گذاران خارجی فروخته شود.

کردزنگنه در ادامه با ذکر مثالی توضیح داد: مثلا زمانی که ما قصد داشتیم سهام شرکت تایدواتر را از طریق بورس به فروش برسانیم یک شرکت خارجی قصد داشت با قیمت بسیار مناسبی سهام این شرکت را خریداری کند اما در همان زمان برخی گروه‌ها اعلام کردند که به‌دلیل مسائل امنیتی سهام این شرکت نباید به خارجی‌ها فروخته شود.

وی با بیان اینکه ما برای فروش سهام شرکت‌های دولتی از طریق بورس مشکل داریم، ادامه داد: وقتی ما سهامی را از طریق بورس به فروش می‌رسانیم چنین مسائلی به‌وجود می‌آید به‌طوری که شرکت‌های شبه دولتی، برخی نهاد‌ها و صندوق‌ها وارد رقابت می‌شوند و عرصه را برای خرید سهام توسط بخش خصوصی واقعی تنگ می‌کنند و یا اینکه موضوعاتی در مورد فروخته نشدن سهام به خارجی‌ها مطرح می‌شود به همین دلایل ما در فروش سهام شرکت‌های دولتی از طریق مزایده مشکل نداریم و بیشتر مشکل ما فروش سهام از طریق بورس است.

کرد زنگنه تصریح کرد: نمونه این مسائل در مورد فروش سهام شرکت‌های فولاد خوزستان و هپکو اتفاق افتاد و باعث شد تا قیمت سهام یک شرکت در جریان رقابت به چندین برابر برسد و پس از آن مشکلات زیادی برای خریداران به‌وجود بیاید. وی درخاتمه بیان کرد: من قبول دارم که برخی صندوق‌ها، نهاد‌ها و شرکت‌های شبه دولتی در کشور وجود دارند که بخش خصوصی نمی‌تواند به خوبی با آنها رقابت کند.

معامله پترو ایران قطعی است

مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی درباره  وضعیت شرکت پترو ایران  گفت: ما سهام شرکت پتروایران را از طریق مزایده به شرکت انرژی دانا فروختیم ؛ از نظر سازمان خصوصی‌سازی‌ این معامله هم‌اکنون قانونی و قطعی است و این موضوع را به تمامی دستگاه‌های ذیربط نیز اعلام کرده‌ایم.

او در توضیح مشکلات به‌وجود آمده برای فروش سهام شرکت پترو ایران از طریق مزایده اذعان کرد: پس از فروش سهام شرکت پترو ایران،  وزیر نفت نامه‌ای را به رئیس‌جمهوری نوشت و خواستار بررسی این معامله شد، رئیس‌جمهوری نیز هیچگاه دستور ابطال این مبادله را صادر نکردند بلکه فقط دستور دادند تا معامله شرکت پترو ایران دوباره بررسی شود.

کرد زنگنه خاطر نشان کرد: نهایتا وزیر امور اقتصادی و دارایی، پرونده معامله سهام شرکت پترو ایران را برای بررسی بیشتر و قیمت‌گذاری به سازمان حسابرسی ارجاع داد.

با بررسی موضوع توسط سازمان حسابرسی مشخص شد هیچ مشکلی در مورد فروش سهام این شرکت وجود نداشته و این سازمان نیز کار سازمان خصوصی‌سازی‌ را تایید کرد.

وی تاکید کرد: بر همین اساس وزیر اقتصاد 20 روز پیش نامه‌ای به رئیس‌جمهوری نوشت و مسائل را توضیح داد؛ به این ترتیب ما هم‌اکنون منتظر تعیین تکلیف در این خصوص هستیم.