به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی شهردار تهران امروز-یکشنبه- در صحن علنی شورای شهر حاضر شد و در رابطه با فعالیتهای شهرداری در راستای بهبود و بروزرسانی وضعیت حمل ونقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی توضیح داد و گفت: از آقای چمران و خانم سلیمانی برای مهیا کردن شرایط ارائه توضیح تشکر میکنم. موضوع حمل و نقل یک موضوع پایهای است. ما در این ایام همکار عزیزمان آقای بهرامی را در کنارمان نداشتیم، از تمام تلاشهای ایشان ممنون هستم و به آقای هرمزی نیز خدا قوت میگویم. موضوع حمل و نقل را برای ۵ هدف دنبال میکنیم. اول اینکه ترافیک را کاهش دهیم، دوم موضوعات زیست محیطی مانند آلودگی هوا را کنترل کنیم. نکته سوم نیز مربوط به این است که بتوانیم برای مردم جنبههای آسایش و آرامش را رقم بزنیم.
او افزود: در قدم چهارم یک نظم بخشی عمومی داشته باشیم و درنهایت میخواهیم یک نوسازی در شهر بر مدار حمل و نقل عمومی به واقعیت بپیوندد. برای این موضوع ما ۵ رویکرد اساسی داریم. کاهش تقاضای سفر از طریق مناسبسازی، هوشمند سازی و در دسترس قرار دادن امکانات و همچنین افزایش مطلوبیت حمل و نقل عمومی از جمله این موارد هستند. برای مطلوبیت نیازمند افزایش ناوگان و ایجاد زمینه سفرهای ترکیبی هستیم.
شهردار تهران با اشاره به موضوع برقی سازی گفت: امروز جهان به سمت فاصله گرفتن از سوخت فسیلی و حرکت به سمت سوخت پاک است. ما از طریق توسعه زیرساختهای حمل و نقل برقی شهر و ایجاد زمینه برای بهرهمندی از الگوهای پاک میخواهیم این رویکرد را داشته باشیم. رویکرد چهارم ما وضع قواعد و اقداماتی است که برای شهر التزام بخش است و توسعه شهر بر مدار آن را میتوان، دنبال کرد. وقتی امکانی برای تمام شهر فراهم شد میتوان بر مدار آنها امکانات جدیدی را برای شهر در نظر گرفت. در کنار همه این اقدامات نیازمند فرهنگسازی هستیم.
زاکانی تأکید کرد: مهمترین بخش توسعه، مربوط به مترو است،در این حوزه شرایطی در رابطه با ناوگان و خطوط مرتبط به آن داریم. در حقیقت ۷ خط را در گذشته شروع کرده بودند. تمام خطوطی که ما تحویل گرفتیم ۲۶۰ کیلومتر و ۱۴۰ ایستگاه را شامل میشد. امروز ۲۷۴ کیلومتر خط و ۱۵۰ ایستگاه داریم، یعنی ۱۴ کیلومتر خط و ۱۰ ایستگاه در دو سال گذشته شروع کردیم و به اتمام رساندیم، همزمان با این موضوع تا پایان سال ۱۴۰۲ ، ۱۰ کیلومتر دیگر در داخل شهر افتتاح خط خواهیم داشت.
توسعه خطوط جدید
علیرضا زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود در شورای شهر گفت: در بخش توسعه متروی تهران، ۱۴ ایستگاه را هم افتتاح خواهیم کرد که بیش از یک ایستگاه در هر ماه خواهد بود. ۱۰ کیلومتر تونل بخش جنوبی خط ۶ را هم تکمیل کردیم که این هم به خطوط ما اضافه می شود و خط پرند را نیز خواهیم داشت.
او افزود: در کنار این توسعه خط ۱۰ از ۳ محور شروع می شود که یکی از دریاچه به سمت شرق در ماه مهر آغاز میشود. تا پایان سال ۲ تی بی ام به محور دریاچه به غرب و جنت آباد به سمت شرق اضافه خواهد شد. از دیگر سو، خط ۱۰ نیز مسیر جدیدی به خطوط اضافه میکند و خط ۹ نیز از دولت آباد به سمت شمال تی بی ام حرکت خواهد کرد تا ۲ خط جدید را آغاز کنیم. در همین مدت ۲ ساله اخیر ۱۴ ورودی جدید را هم افتتاح کردهایم.
به گفته زاکانی« برای خطوط ۱۱ و ۸ با خارجی ها تفاهم کردهایم و سفری برای طراحی نیز در دست داریم تا به جمع بندی برسیم.»
شهردار تهران در جمع بندی خطوطی که در این مدت مدیریت شهری برای تهران در نظر گرفته است، گفت: خطوط جدید هم افتخاری است که یکی از مهرماه و دیگری در نیمه دوم سال شروع می شود.
به گفته او« در توسعه ناوگان، ۴۲ رام دی سی داریم که قطارهای قدیمی است، ۱۲۹ رام ای سی بهروزتر است. سرجمع ۱۱۹۷ واگن داریم که با آنها طی سالهای اخیر مدیریت شهری خدمت رسانی کرده است. در عین حال ناوگان دی سی از اساس در یک شرایط خاصی است که فقط ۲۰ درصدش خدمت می دهد و نیاز به بازسازی اساسی دارد. در کنار این موارد، ما ۴رام ۳ واگنه داریم که در خط فرودگاه از ایستگاه بیمه به بعد کار می کنند. در خط ۵ هم جدای از خطوط دیگر ۶۶ لوکوموتیو و ۲۶۰ واگن کار میکند. این یعنی در طول تاریخ مترو ۱۴۶۹واگن داشتیم. ۲۸واگن از مدار خارج شده که قابل بازسازی هم نیستند.»
نهضت اورهال کردن مترو
شهردار تهران تأکید کرد: اگر نسبت به شورای پنجم مقایسه کنیم، کل اورهال و بازسازی اساسی که شهردار در این دوره دنبال کرده، قابل توجه است، آنها یک رام دی سی در ۴ سال و ۳۷ رام ای سی را بازسازی اساسی کردند و عملکرد ما بیش از مدیریت گذشته است. بعضی در روزنامه ها آرزوهای خود را میگویند و بیشتر حرف میزنند اما ما بیشتر کار میکنیم. از سویی هدف گذاری ما تا پایان برنامه چهارم، بازسازی ۳۶رام دی سی و ۱۰۸ رام ای سی است که افتخار بزرگی خلق میکند. به این ترتیب از شرایط حاد ابتدای آغاز به کار دوره ششم خارج شده ایم.
۷۹۱ واگن جدید مترو
او گفت: یک موضوع بسیار جدی که افتخار برای این دوره مدیریت شهری است، عقد قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگنی بود که از سال ۹۵ معطل مانده بود. کل ناوگان ۱۴۶۹ واگن تا در ۳دهه است. ما موفق شدیم به لطف خدا حکم قانونی که ۶۳۰ دستگاه بود را به همت دولت پیش ببریم و از آنها تشکر میکنم. هفته قبل پیش مقدمه خط اعتباری پرداخت شد و با کشور مورد نظر قرارداد بستیم.
به گفته زاکانی« این ۶۳۰دستگاه ۲۵درصد در قرارداد میتواند افزایش پیدا کند تا تعداد واگنها به ۷۹۱واگن برسد. کنار این واگنها توفیق دیگر هم داشتیم که ۱۱۳ واگن ملی را با مپنا، جهاد دانشگاهی و واگنسازی شهرداری تهران پیش بردند. دولت ۷۷میلیون یورو تامین کرد تا امروز این پول به سیستم بانکی کشور برسد برای این سرفصل و این دومین تشکر من از دولت است. طبق قانون ۲۵۹ واگن دیگر هم باید به تهران برسد که وارد مذاکره با طرف خارجی شدیم و با حداقل اعتبار قرار است در دستور کار قرار گیرد. به این ترتیب، ناوگان ما در سالهای آتی به تدریج به سمتی میرود که تعداد واگنهای ما ۲برابر شود و جهش جدی از سال آینده در متروی تهران خواهیم داشت.»
مطالعات تراموا از نیمه اول دهه ۹۰ آغاز شده بود
او تاکید کرد: در حوزه برقی سازی ناظر به تراموا مطالعاتی که از نیمه اول دهه ۹۰ انجام شده بود جمعبندی وجود داشت که همان مطالعات توسعه پیدا کرد و از ۱۰ محور سه محور انتخاب و پیشنهاد داده شد. از ترمینال شرق به تهرانسر از بالای پونک به خاوران و از محور جنت آباد به مصلی و پس از آن لویزان پیشنهاد داده شده که باید خدمت شورا ارائه شود و در هم اندیشی شرکت مشاوره ابعاد این طرح را تشریح خواهد کرد. در همین راستا تفاهمنامهای با وزارت دفاع به امضء رسیده که علاوه بر حوزههای مسکن موضوع تراموا نیز در آن قید شده است.
شهردار تهران در تشریح اقدامات شهرداری تهران برای تأمین ناوگان اتوبوسرانی نیز گفت: ۳۴۸۰ دستگاه اتوبوس فعال به دوره پنجم مدیریت شهری تحویل داده شده و آنها در انتهای دوره پنجم ۱۸۷۶ دستگاه اتوبوس فعال را به ما تحویل دادند و امروز پس از دو سال ۲۸۳۵ دستگاه اتوبوس فعال داریم و به این ترتیب سیر سقوط دوره قبلی را متوقف و غریب به ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس را بازسازی، نوسازی و به ناوگان اضافه کردیم. در دوره پنجم و دوره آقای روحانی هیچ اتوبوسی از سوی دولت به مدیریت شهری تحویل داده نشد و ۱۳۳ دستگاه اتوبوس توسط خود مدیریت شهری در دوره پنجم اضافه شد و به صورت سرجمع در کل دوره پنجم ظرف مدت چهار سال تنها ۲۶۳ دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه شد.
به گفته او، در دو سال مدیریت شهری فعلی ۲۷۱ اتوبوس توسط دولت به ما تحویل داده شده و بی عملی دولت قبل در این دولت جبران شده است و ۲۹۳ دستگاه اتوبوس و مینی بوس قدرالسهم ما بوده و به این ترتیب در دو سال اخیر از چهار سال دوره قبلی عملکرد بسیار بالاتری داشتهایم. امروز ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس را قرارداد بستهایم تا بتوانیم تعهد خود را در برنامه چهارم اجرایی کنیم. از این ۳۰۰۰ دستگاه قرارداد ۱۰۰۰ دستگاه با عقاب نشان است که ۷۰۰ دستگاه آن تا پایان سال تحویل داده میشود. ۵۰۰ دستگاه با اسنا است که قرارداد آن ۱۲ ماهه منعقد شده و ۵۰۰ دستگاه با سبلان خودرو است که ۱۴ ماهه عقد قرارداد شده و همگی آنها از مرحله عملیات گذشته و در حال تحویل هستند. با مجموعه خودروساز دیگری هم ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی عقد قرارداد کردهایم که ۲۵۰ دستگاه پرداخت آن صورت گرفته و ۷۵۰ دستگاه دیگر منتظر ضمانت نامه هستیم.
۷۰ درصد تاکسیهای تهران نیاز به نوسازی دارند
زاکانی با تأکید بر اینکه به این ترتیب ۱۶۱۰ دستگاه تا پایان سال نوسازی و بازسازی داریم و الباقی نیز در نیمه اول سال آینده محقق میشود، ادامه داد: در تاریخ مدیریت شهری در گذشته هیچ مدیریت شهری در دوره خود نتوانسته چنین قراردادهایی منعقد کند که همگی آنها ثمره اهتمام ویژه شورا به حوزه حمل و نقل است. بخشی دیگر حمل و نقل پایتخت ناظر به تأمین ون است. ما ۲۵ هزار ون باید در شهر تهران داشته باشیم که در حال حاضر در مسیر انتخاب نوع ون هستیم. البته ۶۳۰ دستگاه ون از سوی ایران خودرو دیزل ساخته خواهد شد که پرداختی آن انجام شده و تعدادی نیز تحویل گرفتهایم. بخش دیگر ناظر به تاکسیهای شهر تهران است. از ۷۲ هزار تاکسی موجود در تهران بالغ بر ۷۰ درصد نیاز به نوسازی دارند و در این مسیر با تفاهم خوب با دولت در موضوع نوسازی تاکسیها و برقی سازی آنها تفاهم اولیه با وزیر صمت برای سقف ۵۰ هزار تاکسی برقی انجام شده، مدلهای مالی مشخص تعیین شده که از محل اسقاط کردن تاکسی مبلغی از طرف راننده و عمده مبلغ توسط تسهیلات بانکی، تسهیلات تبصره ۱۲ و تسهیلات وزارت کشور تأمین میشود.
تفاهم با دولت برای برقی کردن موتورسیکلتهای کار
شهردار تهران ادامه داد: بخش دیگری مربوط به موتورسیکلتهای کار است که با دولت تفاهمی داشتیم تا موتورهای کار را در تهران برقی کنیم. این کار تا ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت توسعه پیدا خواهد کرد. در موضوع ارائه خدمت نیز از ابتدای سال تحصیلی جدید شیوه پرداخت مترو و اتوبوس تغییر پیدا میکند و شیوه جدیدی تحت عنوان کیف پول شهروندی آغاز بکار میکند و به این ترتیب اشکالات گذشتهای که شهروندان را اذیت میکرد مرتفع خواهد شد. در حوزه معاینه فنی در ابتدای دوره ۵۴ مرکز را تحویل گرفتهایم که امروز به ۶۴ مرکز افزایش پیدا کرده است.
احداث ۵۰۰۰ محل شارژ خودروی برقی در ۱۷۰۰ ایستگاه
او تاکید کرد: پایانه شرق از تیر ماه سال جاری عملیات تکمیل آن آغاز شده و بهمن ماه امسال این پایانه به بهره برداری میرسد. در حوزه زیرساختهای برقی سازی شهر تهران تا پایان سال آینده ۵۰۰۰ محل شارژ در ۱۷۰۰ ایستگاه احداث خواهد شد و عمده برق آن نیز از محل صرفه جویی برق در تهران تأمین میشود. در تهران ۳۶۰ هزار روشنایی وجود دارد که عمده آنها از ۱۴۰ وات به بالا هستند که با تفاهم با دولت به سرعت نوسازی در حوزه روشنایی تهران انجام میشود و از صرفه جویی این محل تأمین برق خودروها انجام خواهد شد.