همشهری آنلاین: معاون بین الملل سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد که با تکمیل چرخه تولید سوخت هسته‌ای توسط دانشمندان ایران، برای همگان ثابت شده است که ما خواهان استفاده از این فناوری برای اهداف صلح آمیز و غیرنظامی هستیم

به گزارش ایسنا، محمد سعیدی، معاون بین الملل رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران گفت: حدود 80 تن سوخت هسته‌ای برای استفاده در نیروگاه بوشهر از روسیه وارد ایران شده است، لذا با توجه به نیاز ایران به سوخت هسته‌ای روند تولید سوخت را در داخل کشور ادامه خواهیم داد؛ از این رو دستاوردهای کنونی در ایران باید همه نگرانی‌ها را رفع کند.[آشنایی با ایران هسته‌ای]

سعیدی افزود: در مذاکرات هسته‌ای در طول سال‌های گذشته یکی از سوءال‌های طرف غربی این بود که آن‌ها می‌پرسیدند؛ چرا ایران به تولید سوخت هسته‌ای در حالی که نیروگاهی برای استفاده از آن ندارد روی آورده است؛ بنابراین ابهام‌هایی داشتند که برای آن‌ها چنین تصور می‌شد که ایران چه بسا برای اهداف دیگری سوخت هسته‌ای را می‌خواهد، اما هم‌اکنون برای آن‌ها مشخص شد که ایران فقط برای اهداف صلح آمیز اقدام به تولید سوخت هسته‌ای می‌کند.

وی گفت: به لحاظ سیاسی نیز با مشخص شدن اهداف صلح آمیز برنامه غنی سازی اورانیوم، نگرانی‌های کشورهای غربی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران برطرف می‌شود و آن‌ها می‌توانند به راحتی با ما در جهت حل مسایل باقیمانده گذشته به مذاکره بنشینند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با دستیابی به چرخه کامل فناوری تولید سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای هم اکنون توانایی تامین سوخت نیروگاه‌ها را دارد.[آخرین مرحله از تولید سوخت هسته‌ای در ایران کامل شد]

سعیدی گفت: با افتتاح کارخانه سوخت هسته‌ای و تکمیل گام پایانی چرخه سوخت در صنعت هسته‌ای، ما عملا به طور کامل این فناوری را در اختیار داریم.

وی افزود: با برداشتن گام نهایی و تکمیل چرخه هسته‌ای ایران هم اکنون به توسعه نهایی در این زمینه دست یافته و قادر به تولید سوخت هسته‌ای شده است.

سعیدی به العالم گفت: ایران در آینده قادر به تامین سوخت راکتورهای هسته‌ای برای تولید برق است و این مساله بسیار حساس و از اهمیت به سزایی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای معدودی در جهان این فناوری را در اختیار دارند و ایران در هم اکنون گروه این کشورها قرار گرفته است .

معاون بین المللی رییس سازمان انرژی اتمی گفت: رسیدن به این دستاوردها ایران را در جایگاه پیشرفته‌ای قرار داده است.

سعیدی تصریح کرد: فعالیت هسته‌ای ایران صلح آمیز و تحت نظارت کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد.

وی افزود: برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب ضوابط و تعهدات بین المللی پیش می‌رود و تهران با اجرای داوطلبانه مفاد ان. پی. تی همواره در راستای اطمینان بخشیدن به جامعه جهانی مبنی بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود گام برداشته است.

وی تاکید کرد: جامعه جهانی سازوکارهایی برای اطمینان از صلح آمیز بودن فعالی‌ های هسته‌ای کشورها قرار داده و ما نیز این سازوکارها را پذیرفته‌ایم.

سعیدی گفت: کشورهای عضو دایم شورای امنیت و دیگر کشورهای اروپایی این معاهدات را ارائه داده‌اند و بر اساس این معاهده ها که از سوی اکثر کشورها به رسمیت شناخته شده است آژانس نیز اقدام به برخی فعالیت‌ها از جمله نظارت دقیق تاسیسات هسته‌ای کشورهای عضو می‌پردازد.

وی افزود: تاکنون نیز آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اساس نظارت‌هایی که داشته است هیچ موردی از فعالیت‌های مخفیانه یا انحراف فعالیت‌های هسته‌ای ایران به سمت اهداف غیرصلح آمیز گزارش نکرده است.