یک شرکت دانش‌بنیان، موفق به ابداع مجموعه ای از استانداردهای کدسازی شده‌ است که بر سیستم‌های میکروکنترلری خودرو نصب شده و ایمنی سیستم را ارتقا می‌دهد.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، جعفرامینی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان که در زمینه ساخت قطعات و ملحقات وسایل نقلیه موتوری و موتورها فعالیت کرده و تولید سیستم‌های قفل‌سازی را در دستور کار خود دارد، در خصوص کاربست این محصول گفت: «کاری که این محصول انجام می‌دهد تامین امنیت وسیله نقلیه است تا مورد سوء استفاده سارقان و هکرها قرار نگیرد، این سیستم روی قفل مرکزی خودرو نصب شده و بخش‌هایی که مربوط به امنیت ماشین است؛ مثل سنسور برق خودرو و دزدگیر خودرو را پوشش می دهد و امنیت سیستم را بالا می‌برد.»

او ادامه داد: «وجه تمایز این محصول نسبت به نمونه‌های مشابه این است که در این سیستم ما برای تامین امنیت خودرو هر دو قسمت سخت افزار و نرم افزار را با هم تلفیق کرده‌ایم به گونه‌ای که دیگر قابل هک نباشد. این فناوری، امروز در صنعت‌های خودرویی در حال استفاده‌ است.»

امینی با بیان اینکه استانداردی که این شرکت ابداع کرده مشابه مدل آمریکایی و اروپایی است، گفت: «این استاندارد در خودروهایی که در اروپا ساخته می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی چون متاسفانه عمده قطعات یدکی خودرو در کشور ما از چین خریداری می‌شود، اکثرا فاقد این قابلیت هستند و به راحتی هک می‌شوند، اما این توانایی در شرکت ما وجود دارد که با محصولاتی که تولید می کنیم، این  قابلیت را به خودروهای داخلی اضافه کنیم.»

وی همچنین در خصوص هزینه تمام شده این محصول افزود: «در حال حاضر، اگر کسی بخواهد امنیت سیستم خود را حفظ کند، چیزی حدود 30 یورو باید بیشتر هزینه کند، اما در این محصول، این قابلیت و خدمات به صورت رایگان عرضه شده تا خودروهای داخلی هم از این قابلیت برخوردار باشند.»

امینی، قطعاتی همچون خازن، مقاومت، دیود، آی سی، ترانزیستور و سایر قطعاتی که داخل ایران تولید نمی‌شود را تنها واراداتی برشمرد که برای تولید این محصول در دستور کار است و تاکید کرد که همین میزان واردات جزئی به این دلیل است که اساسا همه جای دنیا این مواد اولیه را از چین، تایوان، مالزی خریداری می‌شود و آنها هم طبعا این قطعات خام الکترونیک را از خارج از کشور تهیه و محصول نهایی را مونتاژ و تولید می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

وی در پایان افزود: «هنوز به بخش صادرات ورود نکرده‌ایم، این سیستم امنیتی اختصاص به ماشین‌های ایران خودرو و سایپا دارد و از آنجا که این خودروها هنوز بازار گسترده‌ای در خارج از کشور ندارند، طبیعتا ما نیز که متناسب با این خودروها سیستم امنیتی را تعریف و طراحی کرده‌ایم نیز بازار قابل توجهی نداریم.»

امینی ادامه داد: «ما به حمایت نیاز داریم و امیدواریم بتوانیم حمایت معاونت علمی را در جهت اخذ وام دریافت کنیم اما فارغ از حمایت مالی، مساله دیگری که با آن مواجه هستیم وجود واسطه‌گران است که بیشترین میزان سود محصول از آن آنها می‌شود.»