تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۵

اتوبوس‌های ریالی مزیت‌های زیادی دارند؛از امکانات رفاهی قابل قبول گرفته تا حضور همیشگی در پایتخت.

اما یک مشکل بسیار بزرگ همیشه شهروندانی را که از این اتوبوس‌ها استفاده می‌کنند آزار می‌دهد و این مشکل، هنگام پیاده شدن و پرداخت کرایه‌خود را نشان می‌دهد. در این مواقع راننده باید شخصا پول‌ها را دریافت کند که این فرایند حتی در صورتی که پول خرد هم به اندازه داشته باشد کمی وقت‌گیر است.

مشکل وقتی حادتر می‌شود که راننده قرار باشد ازخودرو پیاده شود و به در عقب اتوبوس برود تا کرایه مسافران خانمی را که پیاده می‌شوند بگیرد. همه اینها البته قرار است تا پایان نیمه‌اول سال برطرف شوند؛ چون شهرداری اعلام کرده قرار است تا پایان شهریور، بلیت‌های اعتباری در اختیار شهروندان قرار دهد تا این مشکل برطرف شود.

در این صورت، شهروندان بدون اینکه برخوردی با راننده داشته باشند و در حرکت اتوبوس اختلالی ایجاد کنند کرایه خود را خواهند پرداخت. تا آن موقع هم البته به قول قدیمی‌ها استفاده از یک کمک‌شوفر که به جای راننده کرایه‌ها را جمع کند، می‌تواند
 برای شهروندان کمک حال خوبی باشد.

حرکت لاک‌پشتی در خط سرعت

برخی از رانندگان با سرعت پایین‌تری نسبت به سرعت مجاز در خط سرعت می‌رانند و این امر، ریسک ایجاد تصادف را بالا می‌برد.

از سوی دیگر متاسفانه برخی رانندگان هم نسبت به انواع علائم هشداردهنده خودرو‌های پشتی برای افزایش سرعت یا خارج شدن از خط سرعت بی‌توجهی نشان می‌دهند و گاهی برخی رانندگان کم حوصله‌تر برای خلاص شدن از این شرایط اقدام به سبقت گرفتن از سمت راست می کنند.

به این ترتیب باز هم احتمال تصادفات رانندگی بیشتر می‌شود. توجه رانندگان به سرعت مجاز برای رانندگی در خطوط خیابان‌ها و بزرگراه‌ها و اجتناب از سرعت زیاد یا خیلی کم هنگام رانندگی، می‌تواند تا حدود زیادی خطر تصادفات رانندگی را کاهش دهد.

فروش سیگار به کودکان

با توجه به مضرات استعمال سیگار، هر روز در نقطه‌ای از جهان قانون تازه‌ای در مورد ممنوعیت فروش یا استعمال آن به تصویب می‌رسد. این قوانین از ممنوعیت استعمال دخانیات در محیط‌های سربسته گرفته تا منع فروش سیگار به کودکان و نوجوانان همگی یک هدف را دنبال می‌کنند و آن، کاهش مصرف سیگار است.

این در حالی است که همچنان در برخی مغازه‌ها ، ممنوعیتی برای فروش سیگار به کودکان و نوجوانان وجود ندارد. به عنوان مثال هنوز هم برخی از والدین، فرزندان خود را مامور خرید سیگار می‌کنند و آنها هم به راحتی از فروشگاه سیگار تهیه می‌کنند.

این درحالی است که در دسترس بودن سیگار برای کودکان و نوجوانان می‌تواند زمینه مستعدی برای گرایش آنها به سمت دخانیات فراهم کند. به همین‌دلیل توصیه می‌شود قوانین سختگیرانه‌تری در جهت محدودیت فروش سیگار با توجه به سن خریدار در نظرگرفته شود.

سطل‌های بزرگ و زباله‌های کوچک

سطل‌های زباله مکانیزه واقعا چیزی بود که تهران به آنها نیاز داشت. اینکه دیگر تپه‌های زباله در شهر دیده نمی‌شوند و همه می‌دانند که به جای ساخت این تپه‌ها باید کیسه‌های زباله را در این سطل‌های بزرگ گذاشت واقعا خیلی خوشایند است. اما این سطل‌های بزرگ برخی مشکلات کوچک هم ایجاد کرده‌اند.

معمولا در مناطقی که این سطل‌ها کار گذاشته شده است دیگر خبری از سطل‌های کوچکی که قبلا به تعداد زیاد در شهر دیده می‌شد نیست و برخی از شهروندان هم زباله‌های کوچکی را که در دست دارند در این سطل‌های بزرگ نمی‌اندازند و آنها را راهی پیاده‌روها و جوی‌های آب می‌کنند.

یکی از دلایل این کار هم این است که این سطل‌های بزرگ مکانیزه به خاطر سیستم تخلیه آنها در کنار خیابان‌ها قرار دارند و شهروندان معمولا راه خود را از پیاده‌روها کج نمی‌کنند که زباله‌های کوچک خود را درون این سطل‌های بزرگ بیندازند. زباله‌های کوچک را باید به سطل‌های کوچک سپرد.