همشهری آنلاین: میزان مبادلات تجاری ایران و جمهوری آذربایجان تا سقف یک میلیارد دلار افزایش یافت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حمیدی زارع سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو در نشستی با جمعی از سرمایه‌گذاران و فعالان تجاری ایران در جمهوری آذربایجان با اعلام اینکه ارزش مبادلات کلان تجاری دو کشور، سالانه 700 میلیون دلار و میزان معاملات تجار نواحی مرز نشین و سرمایه‌گذاران خرد دوسوی مرز سالانه 300 میلیون دلار می‌رسد٬ گفت: برگزاری هفتمین کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در اسفند گذشته و امضای توافقنامه درباره حذف مالیات مضاعف گمرکی از کالاهای صادراتی و حمایت و تشویق متقابل سرمایه‌گذاران دو کشور، زمینه را برای حضور و فعالیت هر چه پررنگ‌تر سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و تجار ایرانی در جمهوری آذربایجان هموار کرده است.

وی با اشاره به آغاز سرمایه‌گذاری چند شرکت بخش خصوصی جمهوری آذربایجان در ایران افزود تداوم حضور سرمایه‌گذاران در خاک دو کشور، موجب آشنایی هر چه بیشترآنان با قوانین و طرح‌های حمایتی دولت‌ها شده و آینده روشنی را برای مبادلات دو جانبه ترسیم کرده است.

دراین نشست تعدادی از تجار و فعالان ایرانی بخش عمرانی جمهوری آذربایجان، دیدگاه‌های خود را درباره راه‌های افزایش حضور ایران در بازار کار جمهوری آذربایجان تشریح کردند.

بر اساس آمار رسمی، جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته با حجم مبادلات تجاری سالانه 700میلیون دلار ششمین شریک تجاری عمده جمهوری آذربایجان محسوب می‌شود.

نفت و گاز، آب و برق، خودرو، چوب، مصالح ساختمانی، لوازم خانگی، مواد غذایی و شوینده‌ها همچنین خدمات فنی و مهندسی از جمله زمینه‌های همکاری اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان محسوب می‌شود.