همشهری آنلاین- فرهنگ شهر: نمایشگاه نوشتافزار ایرانی- اسلامی در این سالها سعی کرده علاوه بر معرفی شرکتهای ایرانی تولیدکننده نوشتافزار شرایطی را برای حمایت از تولیدکنندگان و عرضه مستقیم این کالا به مردم داشته باشد. همچنین شرایطی را جهت تغییر ذائقه مخاطب از توجه به کاراکترهای خارجی به سمت کاراکترها و شخصیتهای ایرانی ایجاد کند. خوشبختانه در این سالها این صنعت روند رو به رشدی داشته و استفاده از کاراکترهای ایرانی نیز در بین تولیدکنندگان با استقبال خوبی مواجه شده است. نهمین دوره از این نمایشگاه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲ روز ۱۹ شهریور تا ۲ مهر ۱۴۰۲در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار میشود. در این زمینه با حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفتوگوی کوتاهی داشتهایم.
* * بهنظر شما ترویج استفاده از نوشتافزارهای ایرانی تا چه میزان اهمیت دارد؟ هم موضوع سلایق و فرهنگ ایرانی - اسلامی و هم بحث اقتصادی در این زمینه مطرح است.
حمایت از صنعت و رساندن کالای تولید شده ملی بهدست مردم در هر حوزهای از وظایف اصلی نهادهای حاکمیتی است و چرخه تولید تنها درصورتی میتواند تداوم پیدا کند که بازار مصرف وجود داشته باشد و مورد تقاضای مردم باشد. در اهمیت توجه به تولید ملی همین بس که در سالهای اخیر مقام معظم رهبری در تعیین شعار سال بر تولید ملی تأکید داشتهاند و در سخنرانیهای مختلفی دولت و حاکمیت را به توجه به تولید ملی و قدرتمندتر کردن صنایع داخلی رهنمود کردهاند. تحصیل سالانه بیش از ۱۴ میلیون دانشآموز در کشور یک بازار بسیار خوب برای صنعت نوشتافزار ایجاد کرده که میتوان با هدایت خانوادهها و فرهنگسازی بین دانشآموزان به استفاده از تولیدات ملی کشور را در این حوزه را خودکفا کرد.
در حوزه فرهنگی نیز این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بازارپردازی مناسب فرهنگی و استفاده مناسب از کاراکترها و شخصیتهای ایرانی و اسلامی در تولید لوازمالتحریر در این سالها روند رو به رشدی داشته ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. در سالهای گذشته تصویر قهرمانان ملی و شخصیتهای فیلمهای انیمیشن ایرانی و برنامههای پر مخاطب تلویزیون در نوشتافزار ایرانی استفاده شده و خوشبختانه روند تولید نشان میدهد در این حوزه پیشرفت خوبی داشتهایم و علاوه بر تولیدکنندگان نوشت افزارهای ایرانی در استفاده از این کاراکترها در تولیدات خود مردم نیز اقبال نسبتا خوبی به محصولات تولید شده با این مشخصه داشتهاند. قبل از تولید لوازمالتحریر نیاز به خلق شخصیت و ترویج آن بین کودکان و نوجوانان داریم. تولیدبرنامههای تلویزیونی، سریال و فیلمهای سینمایی میتواند در این راستا کمک شایانی کند. فرهنگسازی در این حوزه نیاز به حمایت همهجانبه دارد بهویژه رسانهها و در راس آن رسانه ملی با تبلیغات مناسب کالاها و کاراکترها نقش اساسی در این حوزه ایفا میکنند.
* * کانون در این زمینه چه کرده؟
کانون نیز در همین راستا و در ادامه رسالت خود در این حوزه امسال فیلم سینمایی انیمیشن «بچه زرنگ» را تولید و در برنامه خود بیش از تولید ۴۰۰ کالا فرهنگی را پیشبینی کرده است و نوشتافزار بخش ویژهای از این تولیدات است. برنامه کانون در این راستا تصدیگری در این حوزه نیست و در تولید این کالاهای فرهنگی از ظرفیت بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم شرایط مناسب حمایتی را ایجاد کنیم. ناگفته نماند کانون هم خود را موظف میداند که برای دانشآموزان و کودکان و نوجوانان برنامهریزی ویژهای برای ایام شروع سال تحصیلی داشته باشد. پس باید طوری برنامهریزی کنیم که همزمان هم شادی و نشاط کودکی را تقویت کنیم و هم بتوانیم با فرهنگسازی صحیح، فرزندانمان را به سمت مفاهیم انسانی سوق دهیم. براساس الگوهای تربیتی، نیاز است تا مفاهیمی مثل احترام به والدین، تلاش برای اهداف، توجه و دغدغه نسبت به محیط زندگی و مفاهیمی مثل حفظ محیط زیست، خودباوری و دغدغههای این چنینی را به کودکان و نوجوانان آموخت و اگر بخواهیم که این فرهنگسازی موثر واقع شود، باید با عبور از شیوههای مستقیمگویی و سنتی، به سمت شیوههای موثرتر برویم و از طریق منابع عظیم فرهنگی و هنری که اندوخته ماست، از سینما و موسیقی گرفته تا ادبیات و... بهرهگیری کنیم تا قدم موثری برداشته باشیم. بر اساس نکتههایی که عرض شد و با توجه به اینکه «بچه زرنگ» به عنوان اولین انیمیشن سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همزمان با آغاز سال تحصیلی آماده اکران میشود، با شروع به کار مدارس بنا داریم جشنوارهای با تکیه بر انیمیشن «بچه زرنگ» برای کودکان و نوجوانان تدارک ببینیم. جشنوارهای که فضایی فراهم میکند تا دانشآموزان با توجه به تنوع استعدادهایشان در رشتههای مختلف که بهطور جزیی در فراخوان شرح آن داده میشود، در مسابقههایی شرکت کنند و از رهگذر این اتفاق به نوعی با مفاهیم انسانی فیلم «بچه زرنگ» همراه شوند.
* * اغلب خانواده در سالهای گذشته عدمتمایل به خرید نوشتافزارهای ایرانی را محدود به قیمت بالای آن نسبت به کالاهای مشابه کرده بودند. امسال قیمتها به چه صورت است؟
امسال سعی شده نظارت کافی روی قیمت کالاها انجام بگیرد و تا حد امکان قیمتها مناسب باشد ولی در قیمتگذاری پارامترهای مختلفی وجود دارد که بخش اصلی آن قیمت تمامشده کالاست. که افزایش قیمت مواداولیه بهویژه کاغذ باعث شده نسبت به سال گذشته قیمت نوشت افزار بیشتر شده باشد. در مقابل کالاهای وارداتی که در بعضی از موارد کیفیت پایینتری نسبت به تولیدات ایرانی دارند قیمت کمتری هم داشته باشند که بعضا این کالاها متأسفانه بهصورت قاچاق وارد کشور میشود. یکی از راهکارهای کاهش قیمت حذف واسطهها و عرضه مستقیم توسط تولیدکنندگان است که از اهداف اصلی این جشنواره است.
* * خیلی از خانوادهها در نبود نوشتافزار ایرانی- اسلامی، سراغ نوشتافزارهای غیربومی میروند. چرا نوشتافزارهای ایرانی - اسلامی در بازارها محدود توزیع میشود؟
این صنعت در کشور نوپاست و روند رو به رشدی دارد. همانطور که عرض کردم بازار مصرف نوشتافزار در این بازار بسیارگستردهای هست. سهم تولید ملی در این حوزه به نیاز بازار فاصله دارد. برای پوشش و ایجاد سهم مناسب در بازار نیاز است از این صنعت حمایت جدی بشود تا تولیدکننده با خیال آسوده و کمترین ریسگ سرمایهگذاری مناسبی داشته باشد. و بتواند سهم قابل توجهی در بازار نوشتافزار داشته باشد. این روند در سالهای اخیر رو بهرشد بوده حضور بیش از ۲۰۰ تولیدکننده در این دوره نمایشگاه و عرضه بیش از ۷ هزار کالا در نمایشگاه بیانگر این موضوع است.