همشهری آنلاین: همزمان با انتشار شایعه پایان بحران جهانی و تلاش دولت‌ها برای احیای اقتصاد کشورها، شاخص‌های بورسی در کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی برای پنجمین هفته پیاپی افزایش یافت.

بر همین اساس اطلاع‌رسانی بورس تهران٬ مهم‌ترین اخبار بازارهای مالی جهان در هفته منتهی به10 آوریل (21 فروردین) به شرح زیر منتشر کرد.

بـازار سهـام

آمریکا: شاخص سهام بورس‎های آمریکا برای پنجمین هفته پیاپی افزایش یافت، که یکی از علل عمده آن امیدواری بانک‎ها از پذیرش لایحه کمک به دولت در این بخش بود، در همین راستا پیش‎بینی سود بانک Wells Fargo نیزافزایش یافت.

اروپـا: شاخص سهام اروپا (DJ STOXX 600) برای پنجمین هفته پیاپی افزایش یافت که این دوره افزایش، از اکتبر 2007 تاکنون بی‎سابقه بود. علت این افزایش مستمر، شایعه پایان بدترین بحران اعتباری جهان و نیز اقدامات دولت‎ها مبنی بر احیای اقتصاد جهانی بود.

گروه گلدمن ساکس در نظر دارد به منظور بازپرداخت بخشی از وام 10 میلیارد دلاری دولتی، میلیاردها دلار از سهام خود را به فروش رساند.

آسیــا: شاخص سهام آسیا نیز برای پنجمین هفته پیاپی افزایش یافت که از فوریه 2007 تاکنون بی‎سابقه بود. یکی از علل عمده این افزایش، پیشنهاد بسته حمایتی 154 میلیارد دلاری از سوی ژاپن و نیز باور سرمایه‎گذاران مبنی بر پایان بحران مالی جهانی بود.

علت افزایش شاخص بورس ژاپن، افزایش درآمد شرکت‎های حمل و نقل کالا به علت چشم‎انداز مثبت شرکت‎های بخش کشتیرانی بود.

شاخص سهام چین نیز به بالاترین حدخود در 8 ماه گذشته رسید که علت آن، کاهش هزینه وام‌دهی از سوی دولت برای نخستین بار در سال جاری و انتظار افزایش درآمد شرکت‎ها از سوی سرمایه‎گذاران بود.

بـازار کـالا

تحقیقات نشان می‎دهد به علت شایعه رشد تقاضای سرمایه‎گذاران، قیمت طلا پس از دو ماه کاهش، در هفته آینده افزایش یابد. قیمت مس در شانگهای برای دومین روز پیاپی افزایش یافت که علت آن نشانه‎هایی از عرضه این فرآورده در چین در کوتاه مدت بود.

یکی از اقتصاددانان "گروه فولاد و آهن Taiyuan" گفت"ژ: تقاضای فولاد ضد زنگ از سوی چین در سال جاری حدود 8 درصد افزایش می‎یابد که علت آن، بسته حمایتی دولت و کاهش مصرف در بزرگترین مصرف‎کننده فلزات در دنیا (چین) است.

"خدمات تدارکات دولتی کره جنوبی" که یک نهاد دولتی مدیریت کالای راهبردی در این کشور به شمار می‌رود، در نظر دارد از طریق مناقصه 10هزار متریک تن 6 آلومینیوم و 6 هزار تن کاتد مس خریداری کند.

بـازار انـرژی

به دنبال نشانه‎هایی از ثبات اقتصادی و رشد تقاضای انرژی، قیمت نفت خام بیش از دو دلار در هر بشکه افزایش یافت. آژانس انرژی بین‎المللی (IEA) پیش‎بینی کرده تقاضای نفت خام در سال جاری حدود 2.4 میلیون بشکه در روز- معادل تولید نفت خام عراق- کاهش یابد که علت آن، رکود اقتصادی است.

بازارهای در حال توسعه

کارشناسان گلدمن ساکس که یک بانک آمرکایی است٬ در پی چشم‎انداز تداوم بحران جهانی اقتصاد، پیش‎بینی اقتصاد کشورهای روسیه، قزاقستان و اوکراین را منفی ارزیابی کردند.

شاخص سهام روسیه به علت افزایش قیمت نفت و شایعه احیای اقتصاد جهانی از سوی دولت‎ها که تقاضای کالای صادراتی این کشور را افزایش می‎دهند، رشد پیدا کرد.

پس از اعلام وزیر دارایی ترکیه مبنی بر نهایی شدن مذاکرات با صندوق بین‎المللی پول برای بر اخذ وام جدید در سال جاری، اوراق قرضه ترکیه بیشترین رشد را در سه ماه گذشته تجربه کرد.