به گزارش همشهری، زینب زینال زاده: خدمترسانی به شهروندان در پلتفرمها و به طورکلی بستر مجازی، رویکرد مدیریت شهری است که در راستای تحقق شهر هوشمند از یک سو و عمل به تکالیف برنامه چهارم توسعه و پیشرفت تهران از سوی دیگر، با جدیت پیگیری میشود. پس از خدمترسانی صدور پروانه ساختمانی بهصورت الکترونیکی که منجر به کاهش مدتزمان صدور مجوزها از ۱۰۰ روز به حدود ۶۰ روز شد، اکنون شهرداری در گام دیگری قصد دارد خدمترسانی در حوزه حملونقل عمومی را الکترونیکی کند. «کیف پول شهروندی» همان مکانیزم و ابزار چندمنظوره است که در مرحله اول کاربرد آن در حوزه حملونقل و خطوط مترو خواهد بود و با استفاده از ظرفیت و امکانات آن تردد مسافران مترو در تمامی خطوط، بهسهولت و به شیوه مدرن انجام میشود.
پرداخت هوشمند هزینه سفر
گرچه امروزه تردد در خطوط مترو و بیآرتی از طریق کارت بلیت انجام میشود؛ اما آن طور که سعید جهانی مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری تهران عنوان کرده: «استفاده از این کارت بلیتها مشکلاتی دارد که قطعاً سهولت تردد مسافران را تحتالشعاع قرار میدهد. به طور مثال سقفی برای میزان اعتبار این کارتها پیشبینیشده است و مسافران بیش از میزان اعتبار نمیتوانند آن را شارژ کنند. یا برای شارژ این کارتها گاهی مسافران باید در صفوف طولانی بایستند. همچنین این کارتها فقط برای استفاده از حملونقل عمومی اعم از اتوبوس و مترو است و... برای حل این مشکلات و تسریع و تسهیل تردد مسافران نیاز بود این اقداماتی در راستای هوشمندسازی پرداخت هزینهها در مرحله اول و سایر پرداختها در مراحل دیگری صورت گیرد. این تصمیم در نهایت منجر به طراحی سیستم کیف پول شهروندی شد.» به گفته جهانی سقفی برای شارژ اعتبار کیف پول شهروندی وجود ندارد و مسافران بر اساس میزان سفر میتوانند آن را شارژ کنند.
افزایش خدمات بهمرورزمان
کیف پول شهروندی در مرحله اول با قابلیت پرداخت کرایه مترو رونمایی میشود؛ اما قرار است تا پایان سال تمام مجموعههای خدماتی شهرداری تهران از جمله اتوبوسرانی، برج میلاد، سینماها، مجموعههای ورزشی و حتی فروشگاههای شهروند و میادین میوه و ترهبار هم به این سیستم نصب شوند. مدیرعامل سازمان فاوا با تأیید این مطلب تأکید کرد: «تلاش میکنیم با ایجاد ظرفیتهای جدید در کیف پول شهروندی، کیفیت خدمترسانی به شهروندان در تمام مجموعههای شهرداری تهران را افزایش دهیم. چرا که در دنیای امروز ارائه خدمات شهری تحتتأثیر فناوریهای جدید قرار گرفته است و ما هم در این مسیر قدم گذاشتهایم و امیدواریم شاهد اتفاقات خوب و رضایتمندی شهروندان، باشیم.»
تخفیف ۳۰ درصد به کاربران
کیف پول شهروندی در سوپراپلیکیشن یا سامانه شهرزاد قرار دارد و آن طور که سعید جهانی عنوان کرده: «نسخه اندروید این اپلیکیشن فعال است و در کاربران سیستم ios هم میتوانند از نسخه وب استفاده کنند تا زمینه فعالشدن اپلیکیشن روی این سیستم هم فعال شود.» مدیریت شهری برای کسانی که از کیف پول شهروندی استفاده کنند، تخفیف ۳۰ درصدی پیشبینی کرده است. جهانی این موضوع را بیان و عنوان کرد: «هنوز کارت جدیدی برای این سیستم طراحی نشده است؛ اما امکان دارد در ادامه کار نیاز باشد کارتهای جدیدی طراحی شود که قطعاً این کار انجام میشود.»
۲ روش استفاده در خطوط مترو
روش اول: استفاده از کی آر کد است که پس از فعالشدن کیف پول شهروندی و شارژ اعتبار بلیت روی گوشی همراه مسافران فعال میشود. این روش هم آفلاین و هم آنلاین قابلیت استفاده دارد که مسافران از گیت عبور میکنند و هزینه سفر از کیف پول شهروندی کسر میشود.
روش دوم: اتصال کارت بلیت به کیف پول است که این کار از طریق درج سریال کارت امکانپذیر است. برای این کار بهتر است اعتبار کارت بلیت صفر شود. چرا که هنگام عبور از گیت هزینه سفر از کیف پول کسر میشود نه کارت.
اهداف کیف شهروندی
- ایجاد سیستمی بهمنظور ارزیابی میزان تقاضا و اعمال مدیریت عرضه در جهت ارتقا خدماترسانی به شهروندان
- اعمال مدیریت بهتر و سطح خدماترسانی بیشتر
- امکان ایجاد بانکهای اطلاعاتی در خصوص مدیریت عرضه و تقاضا و استفاده بهتر از پتانسیل ناوگان حملونقل عمومی
- افزایش سطح رضایتمندی شهروندان
- همگامشدن با استانداردها و فناوریهای نوین
باکس
مزایای استفاده از کیف شهروندی
- سهولت در پرداخت کرایه اتوبوس، کرایه تاکسی، قطار شهری، پارکینگهای عمومی، پارکومتر، نانوایی، صندوق صدقات الکترونیک و …
- تخفیف معضلات بهداشتی در هنگام ردوبدلکردن پول
- امکان تعریف کرایه بر اساس طول مسیر، نوع اتوبوس، روزهای هفته و مناسبتهای ویژه
- امکان ایجاد بستری مناسب جهت برنامهریزی بهتر در ناوگان حملونقل عمومی
- نظارت بهتر بر درآمدها بهصورت آنلاین