تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸

ماموران پلیس فتا مشهد در عملیاتی ۱۱ سرشاخه شرکت هرمی، که از یک کانال تلگرامی رد زنی شده بودند را دستگیر کردند.

همشهری‌آنلاین_ گروه سرنخ: تحقیقات پلیس برای دستگیری اعضای این باند زمانی آغاز شد که پلیس فتای مشهد در جریان یک پرونده اخاذی در یکی از کانال‌های تلگرامی قرار گرفت.  
ماجرا از این قرار بود که یکی از اعضای باند با هک تلگرام نوجوان ۱۵ ساله و دستیابی به تصاویر خصوصی و خانوادگی‌اش، او را تهدید کرده که تصاویرش را پخش خواهد کرد و از این طریق قصد داشته از او اخاذی کند.

با اطلاع از این پرونده پلیس وارد ماجرا شد. در تحقیقات اولیه، پلیس از طریق ردیابی کانال تلگرام در جریان فعالیت‌های مخفی و زیرزمینی یک شرکت هرمی قرار گرفت. در کارهای اطلاعاتی بعدی و سرنخ‌های که پلیس به دست آورد، مخفیگاه آنها در محدوده بلوار رسالت شناسایی شد. بعد از بررسی‌های ویژه، پلیس فتا مشهد با هماهنگی دستگاه قضایی در قالب ۲ تیم عملیاتی وارد عمل شد و ۱۱ سرشاخه این باند هرمی را دستگیر کرد. در بازرسی از مخفیگاه آنها یک لپ تاپ، تعداد زیادی بروشور آموزشی و تبلغیات شرکت هرمی کشف شد.

در تحقیقات پلیسی مشخص شد که ۲سرشاخه اصلی سابقه‌دار این باند اهل یکی از استان‌های جنوبی کشورند. آنها به جرم لیدری یک شرکت هرمی سابقه کیفری دارند و این بار برای ادامه کار به مشهد مهاجرت کردند. آنها در پوشش دانشجو به عضوگیری طعمه‌های جدید پرداختند که اغلب جوانانی به دنبال کار از اتباع خارجی و مهاجرین استان‌های دیگر بوده‌اند.
سرشاخه‌های این شرکت هرمی با آگهی استخدام در سایت‌های کاریابی، برای کار در هتل یا تورهای مسافرتی، جوانان جویای کار را به دام خود می‌کشاندند. در شروع کار ۱۰۰ میلیون ریال برای تضمین، به صورت نقدی به عنوان وثیقه دریافت می‌کردند. بعد از اینکه افراد متوجه هرمی بودن شرکت می‌شدند و نمی‌خواستند فعالیتشان را ادامه دهند، سرشاخه‌ها برای برگشت پولشان و زنده‌کردن مبلغ وثیقه، آنها را مجبور می‌کردند برای شرکت تبلیغ و عضوگیری کنند.

اگر افراد از این کار خسته می‌شدند و قصد فرار از دام اعضای این شرکت را داشتند، آنها را گروگان می‌گرفتند و با ارسال تصاویر آنها برای خانواده‌ها از آنها اخاذی می‌کردند. حالا با دستگیری این باند، متهمان به مراجع قضایی معرفی شده‌اند و تحقیقات از آنان ادامه دارد.

سرهنگ احمد نگهبان فرمانده انتظامی مشهد از شهروندان خواست تا برای اینکه در دام این کلاهبرداران نیفتد، موارد پیشگیری را جدی بگیرند و گفت: به هیچ وجه به درخواست مبالغ میلیونی فرزندان برای استخدام درشهرهای بزرگ توجه نکنند. آنها این مبالغ را تحت عنوان ضمانت برای کار، رهن منزل، خرید وسیله می‌خواهند. به آشنایان و اطرافیان نیز بسپارید به هیچ عنوان این پول را به فرزندتان ندهند. تنها راهی که می‌توانید زمینه بازگشت فرزندتان را فراهم کنید، ندادن پول است چون تنها در این صورت است که این شرکت‌ها دست از اغفال برداشته و آنهارا رها می کنند.

او افزود: به تجمع تعداد زیادی جوان در یک آپارتمان کوچک و با رفت و آمد محدود، در محل زندگی خود، به وجود شرکت‌های هرمی شک کرده و با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید.
سرهنگ نگهبان ادامه داد: در صورت تماس یک دوست قدیمی در مورد استخدام و دعوت فرزند شما، به عضوگیری برای شرکت‌های هرمی شک کنید و مانع این کار شوید.
 

منبع: همشهری آنلاین