همشهری آنلاین: «فسیل» پرتماشاگرترین فیلم سینمای ایران در این سال ها با گذر از ۶ میلیون مخاطب، در مسیر خلق رکورد تازه ای قرار دارد ولی هنوز در جدول پرتماشاگرترین فیلم های سینمای پس از انقلاب ۴ فیلم را بالای سر خود می بند.
همشهری آنلاین: کمدی عامه پسند کریم امینی، همچنان پرفروش ترین و پرتماشاگرترین فیلم روی پرده سینماهای تهران است. «فسیل»( ۱۴۰۲) در پایان روز شنبه، به آمار ۶ میلیون و ۴۱ هزار و ۷۶۷ مخاطب رسید و با گذر از ۲۶۰ میلیارد و ۶۸۴ میلیون فروش، جایگاه خود را به عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران بهبود بخشید. این کمدی پرفروش، در جدول گیشه دست نیافتنی به نظر می رسد ولی برخلاف مطالبی که این روزها منتشر شده، در جدول پرمخاطب ترین ها، فقط با فیلم «عقاب ها» فاصله ندارد و تعداد تماشاگرانش از «کانی مانگا»( ۱۳۶۷)، «افعی»( ۱۳۷۲) و «کلاه قرمزی و پسرخاله»( ۱۳۷۳) نیز کمتر است. در واقع آمارهای اشتباهی که درباره تعداد مخاطبان پرتماشاگرترین فیلم های سینمای پس از انقلاب، منتشر و باز نشر شده کمدی عامه پسند کریم امینی را در جایگاه دوم جدول قرار داده است.
آمار مخاطبان «عقاب ها» و «کانی مانگا» که این روزها به آن استناد می شود محصول محاسبه تعداد مخاطبان تا پایان دهه شصت است، در حالی که این فیلم ها تا میانه های دهه هشتاد اکران شده و همچنان دیده می شدند. در مورد تعدادی از فیلم ها هم ظاهراً تنها میزان مخاطبشان در سال اول اکران لحاظ شده است.
از «عقاب ها» تا «فسیل»
۵ فیلم پرتماشاگر سینمای پس از انقلاب به این شرح هستند:
۱- «عقاب ها» ( ساموئل خاچیکیان، ۱۳۶۴): ۱۰ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۵۶۷ تماشاگر
۲- «کانی مانگا» ( سیف الله داد، ۱۳۶۷) : ۷ میلیون و ۴۰۵ هزار و ۷۷ تماشاگر
۳) «افعی» ( محمد رضا اعلامی، ۱۳۷۲) : ۶ میلیون و ۴۰۵ هزار و ۷۷ تماشاگر
۴) «کلاه قرمزی و پسرخاله» (ایرج تهماسب،۱۳۷۳) : ۶ میلیون و ۱۷۷ هزار و ۲۴۴ تماشاگر
۵) «فسیل» (کریم امینی، ۱۴۰۲) : ۶ میلیون و ۴۱ هزار و ۷۶۷ تماشاگر
«فسیل» تا کجا پیش خواهد رفت؟
با توجه به تداوم اقبال عمومی نسبت به «فسیل» این فیلم به زودی از «کلاه قرمزی و پسرخاله» و احتمالا از «افعی» عبور خواهد کرد. «فسیل» برای پشت سر گذاشتن «کانی مانگا» کار سخت تری پیش رو دارد و برای رسیدن به مخاطبانی بالای ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر، نیاز به زمان طولانی تری دارد. برای رسیدن به تعداد مخاطبان «عقاب ها»، فیلم «فسیل» باید تا پایان سال روی پرده بماند و مخاطبانش هم خیلی ریزش نداشته باشد. فیلمی که از ۲۵ اسفند ماه سال ۱۴۰۱ روی پرده است و شاید رکورد طولانیترین اکران را هم که در اختیار فیلم «دینامیت» ( مسعود اطیابی،۱۴۰۰) با بیش از ۸ ماه نمایش عمومی است ، بشکند.