«عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان سعودی گفت که این کشور برای ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای «صلح آمیز» در این کشور تلاش می‌کند.

به گزارش همشهری آنلاین، به نوشته سی‌ان‌ان عربی؛ وزیر انرژی دولت عربستان سعودی در حاشیه نشست مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در وین برگزار شد گفت: «دولت سعودی برای حمایت از طرح پرتو امید ۲.۵ میلیون دلار کمک در نظر گرفته است».

 عبدالعزیز بن‌سلمان با اشاره به تأثیر مثبت انرژی هسته‌ای در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی گفت: «عربستان در پی تلاش برای ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای خود در مسیری صلح‌آمیز است که تنها با همکاری نزدیک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و استفاده از تجربیات بین‌المللی، حاصل خواهد شد».

این مقام سعودی در ادامه افزود: «برای طراحی و ساخت تأسیسات زیر بنایی و پیشرفت در زمینه نیروی انسانی در راستای طرح ملی عربستان سعودی از تجربیات و اقدامات آژانس استفاده خواهیم کرد».

وی گفت: «عربستان سعودی با تأکید بر اهمیت تلاش‌های هماهنگ بین‌المللی برای اجرای مفاد معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای که منجر به جهانی شدن آن می‌شود و همچنین اهمیت مقابله با انتشار هسته‌ای در خاورمیانه، اعتقاد دارد که این امر، مستلزم اجرای کامل قطعنامه شماره ۱۹۹۵ برای ایجاد منطقه بدون سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است».

وی تأکید کرد که عربستان سعودی قصد دارد برای تولید برق و نمک‌زدایی از آب دریا از انرژی هسته‌ای استفاده کند.

وی همچنین پیشنهاد کرد که یک مرکز هماهنگی منطقه‌ای برای توسعه توانمندی‌های نیروی انسانی و آمادگی آنان در شرایطی که نیازمند به واکنش سریع رادیولوژی و هسته‌ای در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است، ایجاد شود.

منبع: شفقنا