با اینکه افزایش امکانات حمل و نقلی یکی از دغدغه های مدیریت شهری بوده اما متاسفانه کج سلیقگی ها باعث شده تا ۶ سال متروباس‌ها در انبارها خاک بخورد.

به گزارش همشهری آنلاین؛ رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در مورد بازگشت متروباس ها به شبکه حمل و نقل عمومی تهران توضیحاتی ارائه کرد و گفت: متروباس ها روزانه ۳۰۰۰ مسافر جابجا می‌کنند و این اتوبوس ها مد حمل و نقلی بین مترو و اتوبوس های معمولی هستند.

جعفر تشکری هاشمی، در مورد بازگشت متروباس ها به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران گفت: متروباس هایی که این روزها خبرش منتشر شده در خردادماه سال ۱۳۹۲ وارد شبکه خطوط اتوبوس‌های تندروی تهران شده بودند، چراکه ما با مسافران زیادی در شبکه اتوبوسرانی مواجه بودیم که استقبال خوبی از اتوبوس های تندرو نشان داده بودند و این استقبال در حالی بود که تعداد ناوگان پاسخگوی حجم عظیم مسافر نبود.

وی با بیان اینکه بر همین اساس به دنبال آن شدیم که اتوبوس‌هایی با ظرفیت بالاتر وارد ناوگان کنیم و به همین دلیل نیز در سال ۹۲ چهار دستگاه متروباس خریداری شد، افزود: این اتوبوس‌ها همین حالا هم  به دلیل تکنولوژی بالایی که دارند جزو بهترین های دنیا هستند و به دلیل اینکه با انرژی الکتریکی کار می کنند، آلودگی بسیار کمی دارند و این در حالی است که ظرفیت متروباس ها حدود ۳۰۰ مسافر است و این اتوبوس‌ها می توانند در یک روز کاری بیش از ۳۰۰۰ مسافر را  جابجا کنند و می توان گفت به نوعی این اتوبوس ها مد حمل و نقلی بین مترو و اتوبوس های معمولی هستند.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، «مترو باس» علاوه بر ظاهر زیبا و ظرفیت، امکاناتی همچون تهویه مناسب، آلودگی کم و ایمنی بالا را دارند و همچنین دارای کف پایین هستند که معلولان و جانبازان می‌توانند از آن به راحتی استفاده کنند و در عین حال به دلیل قدرت و نوع طراحی و همچنین نصب سنسورهای مختلف و دوربین، در حرکت تفاوتی با اتوبوس تک کابین ندارد و این اتوبوس های ۲۵ متری بدون مشکل می توانند در شهر تردد کند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران  با اشاره به ظرفیت بالای این اتوبوس های سه کابین گفت: با توجه به کمبود ناوگان و اینکه هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم، باید تلاش مضاعف در تأمین ناوگان صورت گیرد و حتما نیاز به اورهال اتوبوس های قدیمی و خرید و ورود اتوبوس های جدید داریم؛ اما در این شرایط اتوبوس‌های متروباس در انبار بود و این در حالیست که هنوز بوی نو می دهند.

تشکری هاشمی یادآور شد: متروباس ها تنها ۴ سال کار کرده بودند، در حالی که این اتوبوسهای سه کابین به راحتی  ۱۵ تا ۲۰ سال دیگر می توانند در معابر  تهران کارکنند و بعد از آن نیز قابلیت بازسازی دارند، نه اینکه با این حجم ظرفیت جابجایی مسافر و آلاینده نبودن اتوبوس ها، آنها در انبار نگهداری شوند.

وی با تأکید بر اینکه در سالهای ۹۲ تا ۹۶ متروباس ها بدون مشکل در معابر تهران فعالیت کردند و حداکثر تعداد مسافر را جابجا می کردند، گفت: بیان بهانه هایی همچون عدم انطباق سیستم این اتوبوس‌ها با آب و هوای تهران بیشتر به نظر می رسد بهانه است و این اتوبوس‌ها با آب و هوای سیاسی انطباق نداشتند، بگونه ای که بعد از سال ۹۶ این اتوبوس ها به پارکینگ منتقل شدند و بعد از چندسال با اراده این دوره مدیریتی شهر، ظرف چند روز و بعد از حدود ۶ سال مجدد به کار گیری شدند و این نشان می‌دهد که متروباس ها مشکلی نداشتند، بلکه کج سلیقگی بود و سالها شهروندان از این امکان محروم شده بودند.

تشکری هاشمی با خاتمه بیان کرد: این اتوبوس ها مشکل جدی نداشتند چراکه فقط ۴ سال فعالیت کردند و به نظر می رسد رویکرد سیاسی یا بی توجهی به این موضوع سبب شده تا مردم شهر از این امکان  محروم شوند.