امروزه بحث ردگیری و ردیابی محصولات تولیدی یکی از مسائل پر اهمیت در کارخانجات و صنایع تولیدی است.

ردیابی بعضی از محصولات تولیدی به دلیل ارزش بالایی که دارند و همچنین بحث گارانتی آن ها، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این خصوص ما به بررسی فنی انواع دستگاه های حکاکی میپردازیم. دستگاه های حکاکی از نظر مکانیزم کاری به انواع زیر تقسیم شده است که هرکدام در مدل های مختلف ساخته می شوند:

  1. دستگاه حکاکی ضربه ای
  2.  دستگاه حکاکی لیزری
  3. دستگاه حکاکی الکتروشیمیایی
  4. دستگاه حکاکی براده برداری
  5. دستگاه حکاکی خراشیدگی یا اسکرایب (حک بیصدا scribing)
  6.  دستگاه حکاکی Embossing (برجسته کننده)
  7.  دستگاه حکاکی Debossing

به طور خلاصه در رابطه با هر یک  از دستگاه های حکاکی، توضیحاتی ارائه می شود:

  1. دستگاه حکاکی ضربه ای

در این روش حکاکی، بسته به اینکه نیروی محرکه دستگاه برق، باطری یا باد و یا هر دو باشد، راه های مختلفی وجود دارد. روش کار بدین صورت است که نوک دستگاه با حرکت یکنواخت و سریع بالا و پایین رفته و با توجه به قدرت و توانایی های دستگاه، عدد یا حرف یا طراحی بر روی جسم حک می شود. نوع ساده این گونه دستگاه ه،ا قلم حکاکی برقی و بادی و نوع پیشرفته آن، مدل های ثابت و پرتابل است که با نرم افزار مخصوص توسط کامپیوتر و یا گاهی بدون نیاز به کامپیوتر کنترل می شود. این سیستم جدید برای حکاکی روی تمام فلزات، مواد مختلف و همچنین سطوح هموار و ناهموار، به کار می رود. این سیستم در دو نوع ثابت و پرتابل بوده و قابلیت انعطاف بسیار بالایی دارد. علاوه بر آن بر روی خط تولید نیز قابل نصب است؛ در این صورت اطلاعات مورد نظر در کامپیوتر سیستم، ذخیره شده و هر لحظه در دسترس است و نیازی به نگهداری مشخصات و شماره های حک شده به صورت شابلون و غیره نیست. ابعاد حکاکی قابل کنترل بوده و عمق حکاکی از 0.1 تا 2 میلیمتر امکان پذیر است. سرعت حکاکی بسیار بالا، دقت فوق العاده، عملکرد ساده و عمر طولانی این دستگاه باعث کاهش هزینه ها در مقایسه با دستگاه های مشابه می شود.

  1. دستگاه حکاکی لیزری

این سستم با توجه به نوع کاربرد خود، در وات های مختلفی وجود دارد که از ویژگی های آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

برای حکاکی اغلب مواد، انواع سطوح، عمق های مختلف و عرض های متفاوت خطوط حکاکی قابل استفاده است.

طرح، آرم یا لیبل مورد نیاز در کامپیوتر سیستم طراحی، با کیفیت و دقت بسیار بالا و در زمانی کوتاه، بر روی سطح مورد نظر حک می شوند. این سیستم دارای تکنولوژی پیشرفته بوده و کار با آن نیاز به آموزش خاص دارد.

  1. دستگاه حکاکی الکتروشیمیایی

دستگاه های شیمیایی برای حکاکی بر روی تمام فلزات قابل استفاده هستند. به علاوه نیاز به نگهداری و سرویس خاصی ندارند و طرز کار و آموزش آن ها بسیار ساده است.

شابلون های مخصوص طرح های مورد نظر، تا 5000 عدد حکاکی استفاده می شوند. قابل تعویض بوده و نقاط حکاکی شده فلز با این دستگاه ها، از هر گونه زنگ زدگی و خوردگی محافظت می شوند. این روش بسیار قدیمی و کارگاهی بوده و در حال حاضر به عنوان روش حکاکی صنعتی استفاده نمی شود.

  1. دستگاه حکاکی براده برداری

این نوع دستگاه ها در واقع نوعی ماشین CNC کوچک هستند. اطلاعات داده شده توسط نوک مخصوص که با سرعت خیلی زیاد (حدود 7000 تا 12000 دور در دقیقه) می چرخد، از سطح جسم براده برداری کرده و موضوع مورد نظر را حک میکند.

  1. دستگاه حکاکی خراشیدگی (اسکرایبینگ – بیصدا)

در این روش نوک دستگاه حکاکی که از جنس بسیار سخت بوده به قطعه چسبیده و توسط موتورهای قوی حرکت کرده و در اثر خراشیدگی بر روی قطعه؛ شماره، حرف، طرح یا لوگو و آرم پیچیده با کیفیت عالی بر روی جسم حک میشود. یکی از مزایای مهم این روش بیصدا بودن این روش حکاکی است. در سال های اخیر به دلیل صدای زیاد ناشی از حک ضربه ای بر روی انواع قطعات فلزی و مشکلات ایجاد شده ناشی از صدای آن ها، این شرکت اقدام به تامین دستگاه های اسکرایبینگ (خراشیدگی – بیصدا) با تکنولوژی روز دنیا کرد.

شرکت فنی و مهندسی درخشش افرنگ با بیش از 30 سال تجربه، پیشرو در ارائه سیستم های مدرن حکاکی، پلاک زنی و جت پرینترهای پرتابل در ایران، امکان تامین و نصب و راه اندازی انواع دستگاه های حکاکی را دارد.

شرکت فنی و مهندسی درخشش افرنگ نماینده یکی از معتبرترین برندهای اروپایی در زمینه انواع دستگاه های حکاکی در ایران است. این شرکت انواع دستگاه های حکاکی پرتابل مانند دستگاه حکاکی پرتابل بادی (پنوماتیکی) و دستگاه حکاکی پرتابل باطری دار (الکترومگنتی) را دارد.

شرکت فنی و مهندسی درخشش افرنگ، طرح مکانیزه کردن حک شماره موتور، بدنه و شاسی را در ایران مطرح کرد و این عملیات که در شرکت های خودروساز به شکل دستی و سنتی (با استفاده از سمبه) انجام میگرفت، با پیگیری های مداوم تغییر یافته و شرکت های خودروساز موظف به حک شماره موتور، بدنه و شاسی بصورت مکانیزه شدند.

این شرکت در ارائه راهکارهای نوین، خطوط تولید تمامی شرکت های خودرو ساز را مجهز به انواع دستگاه های حکاکی کرده است و دستگاه های حکاکی تامین شده نیز مورد تایید و استقبال فراوان قرار گرفته است.

شرکت فنی و مهندسی درخشش افرنگ   www.d-afrang.com